Frimurare

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem
Inlägg: 2236
Blev medlem: 10 april 2002, 11:25
Ort: Torde framgå

Inlägg av Dalmas » 10 juli 2004, 13:00

Hmm jo jag förstår lite mer nu i villke fall. Och som sagt jag brinner inte på något sätt för det här och försöker motbevisa allt du säger utan egentligen snarare tvärtom, jag vill försöka förstå hela meningen med allt och hemlighetsmakeritet osv.

Visst källorna är int tillförlitliga kanske, men jag har knappast stött på några andra källor från motsvarande håll som skulle vara mer pålitliga.
Pröva här:
http://www.frimurareorden.se, eller här:
http://home.swipnet.se/~w-49954/Mura/index.html
Om jag förstod det rätt så är Rotary och odd fellows etc. en del av frimurarnas organisation.
Nej det är inte en del av Frimureriet. Frimureriet har ingen övergripande organisation. De olika ländernas Frimureri erkänner varandra. Dessutom kan det inom varje land finnas flera olika parallella system. Frimurare är heller inte ett skyddat namn, vilket innebär att vem som helst kan kalla sig för frimurare - t ex de i den italienska logen P2.

Rotary: http://www.rotary.se/rothist3.html
Odd Fellow: http://www.oddfellow.org/of1.html

jonar242
Medlem
Inlägg: 39
Blev medlem: 18 mars 2003, 15:41
Ort: Stockholm, SWEDEN
Kontakt:

Inlägg av jonar242 » 10 juli 2004, 13:28

Rotary, Lions och Round Table kallas för serviceklubbar och är inte ordenssällskap. Man har bl.a. inte gradindelning och inga ordensband. Odd Fellow-Orden är ett ordenssällskap. Kolla gärna in på min hemsida för att läsa mer om olika avgänsningar och definitioner, samt att se mer av vilka ordnar som finns i Sverige på http://arnell.cc/

/J

Användarvisningsbild
Fiskebat
Medlem
Inlägg: 263
Blev medlem: 10 april 2004, 14:28
Ort: Stockholm

Inlägg av Fiskebat » 10 juli 2004, 15:48

OK, för att nämna detta en tredje gång det är kanske inte så att det "ni" sitter på orderns mötena och skissar upp hur nästa månad ska se ut osv :) . Men Donkeymans exempel är onekligen väldigt intressant, håll med om det?

Dalmas: Det känns som att använda frumarurna som källa är lika orealistiskt som att använda en konspiratorisk källa. För att hård dra det skulle USA:s myndighet om de blev tillfrågade säga att area 51 inte existerar medans en konsp. källa skulle föra fram massa "bevis" på att den fanns.

/Max

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Inlägg av Donkeyman » 10 juli 2004, 16:12

Dalmas skrev:Donkeyman tror alltså tillsammans med nazisterna att det föreligger en judisk konspiration? Eller menar han att det är samma slags slutsatser som folk drar?
Det var det värsta jag hört...... Vänligen läs ordentligt igenom vad som är skrivet innan du hivar ur dig den sortens påståenden. Eller kortfattat sagt - läs först och skriv sedan.

Jag påtalar att den misstänksamhet som finns i vida kretsar mot frimurarna är av samma natur som den misstänksamhet som i andra kretsar råder mot judarna. Helt enkelt baserat på iakttagelser av folk utanför dessa grupper, som ser slutna men världsomfattande miljöer som innehåller en stor mängd med framgångsrika personer.

Tydligen har man ytterligare en gemensam nämnare. Den som försöker att på något sätt beskriva eller förklara dessa miljöer utifrån blir omedelbart kritiserad på det allra kraftigaste.

Jag har inte på något sätt kritiserat vare sig frimurare eller judar i mitt inlägg. Jag har inte ens anklagat någon för något som helst - ändå är jag plötsligt nazist. Något som också kan tolkas på många sätt................

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem
Inlägg: 2236
Blev medlem: 10 april 2002, 11:25
Ort: Torde framgå

Inlägg av Dalmas » 10 juli 2004, 16:18

Men Donkeymans exempel är onekligen väldigt intressant, håll med om det?
Nu vill jag inte låta otrevlig, men det tycker jag inte. Det är det vanliga som man brukar få höra. Och det stämmer fortfarande inte. Visst, det finns förmodligen frimurare som utnyttjar medlemskapet för egen vinning, men det är fel att göra så.
Dalmas: Det känns som att använda frumarurna som källa är lika orealistiskt som att använda en konspiratorisk källa. För att hård dra det skulle USA:s myndighet om de blev tillfrågade säga att area 51 inte existerar medans en konsp. källa skulle föra fram massa "bevis" på att den fanns.
Källan är de lagar som frimurare ska verka efter. Om nu någon tror att vi frimurare har en lag som är öppen för att visa upp och en hemlig som vi ska följa, så hamnar vi på sitta i skogen, bygga skyddsrum, lagra konserver, vapen och ammunition-nivån.

Vill man hitta bevis för att det existerar konspirationer så kommer man att göra det. Och då vill jag ställa en motfråga: Kan Fiskebat bevisa att Jultomten inte finns?

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem
Inlägg: 2236
Blev medlem: 10 april 2002, 11:25
Ort: Torde framgå

Inlägg av Dalmas » 10 juli 2004, 16:27

Dalmas skrev:
Donkeyman tror alltså tillsammans med nazisterna att det föreligger en judisk konspiration? Eller menar han att det är samma slags slutsatser som folk drar?

Det var det värsta jag hört...... Vänligen läs ordentligt igenom vad som är skrivet innan du hivar ur dig den sortens påståenden. Eller kortfattat sagt - läs först och skriv sedan.
Ett påstående avslutas inte med ett frågetecken. Din sista mening:
Jag vill dra en parallell till det gamla klassiska judehatet. Egentligen har väl detta i grunden samma rötter som kritiken mot frimurarna och andra liknande organisationer. Judar finns över hela världen. De är solidariska med varandra (åtmindstone utåt sett). De samarbetar och de är vanligen framgångsrika i det de gör. Alltså ligger slutsatsen klar - det är en världsomfattande konspiration........
-var inte glasklar. Därför frågade jag:
Donkeyman tror alltså tillsammans med nazisterna att det föreligger en judisk konspiration? Eller menar han att det är samma slags slutsatser som folk drar?
Därför är påhopp och slutsatser av följande slag:
Det var det värsta jag hört...... Vänligen läs ordentligt igenom vad som är skrivet innan du hivar ur dig den sortens påståenden. Eller kortfattat sagt - läs först och skriv sedan.

Jag påtalar att den misstänksamhet som finns i vida kretsar mot frimurarna är av samma natur som den misstänksamhet som i andra kretsar råder mot judarna. Helt enkelt baserat på iakttagelser av folk utanför dessa grupper, som ser slutna men världsomfattande miljöer som innehåller en stor mängd med framgångsrika personer.

Tydligen har man ytterligare en gemensam nämnare. Den som försöker att på något sätt beskriva eller förklara dessa miljöer utifrån blir omedelbart kritiserad på det allra kraftigaste.

Jag har inte på något sätt kritiserat vare sig frimurare eller judar i mitt inlägg. Jag har inte ens anklagat någon för något som helst - ändå är jag plötsligt nazist. Något som också kan tolkas på många sätt................
Ganska onödiga. Fast jag kan hålla med om att ordet "alltså tillsammans med nazisterna" var lite dumt. Du gjorde dock ett tacksamt förtydligande:
Jag påtalar att den misstänksamhet som finns i vida kretsar mot frimurarna är av samma natur som den misstänksamhet som i andra kretsar råder mot judarna. Helt enkelt baserat på iakttagelser av folk utanför dessa grupper, som ser slutna men världsomfattande miljöer som innehåller en stor mängd med framgångsrika personer.
Nu är dock inte, som jag påpekade i ett inlägg, frimureriet världsomfattande. Utan varje frimurarorganisation är från varandra fristående. Frimurarorganisationerna erkänner sedan varandra. Bakgrunden till detta går att läsa här:
http://home.swipnet.se/~w-49954/Mura/miss.html

Användarvisningsbild
Fiskebat
Medlem
Inlägg: 263
Blev medlem: 10 april 2004, 14:28
Ort: Stockholm

Inlägg av Fiskebat » 10 juli 2004, 22:32

Dalmas skrev: Källan är de lagar som frimurare ska verka efter. Om nu någon tror att vi frimurare har en lag som är öppen för att visa upp och en hemlig som vi ska följa, så hamnar vi på sitta i skogen, bygga skyddsrum, lagra konserver, vapen och ammunition-nivån.

Vill man hitta bevis för att det existerar konspirationer så kommer man att göra det. Och då vill jag ställa en motfråga: Kan Fiskebat bevisa att Jultomten inte finns?
Förstår din poäng men kan inte riktigt hålla med om den.

Hursomhelst, Dalmas, jonar osv. det känns som att vi bara går runt i cirklar. Nu skulle jag kunna falla tillbaka på argumentet om meningslösheten med hemlighetsmakeriet om det nu inte fanns något hemligt att dölja, då ni hävdar att det är personlighets utvecklings skäl osv.

Så jag tror inte att vi kommer så mycket längre. Jag kan väl säga att jag åtminstone fått en lite mer vidgad syn på frimureriet. Tack och bock :wink:

/Max

Skriv svar