Skriv något om ert favoritämne!
-
Markus Holst
- C Skalman
Re: Skriv något om ert favoritämne!
Snälla, säg att den har göteborgsanknytning!
-
Patrik Öbrink
- Medlem
Enligt Google AI ska den tolkas enligt nedan, men jag vet inte jag …
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
Örjan
- Medlem
Nämen, jag trodde att åtminstone Patrik Örbrink skulle förstå den.
Fanan föreställer en katolsk präst som jagas av en man med knölpåk. Katoliker var inte så populära i den svenska armén under trettioåriga kriget...
Fanan föreställer en katolsk präst som jagas av en man med knölpåk. Katoliker var inte så populära i den svenska armén under trettioåriga kriget...
-
Patrik Öbrink
- Medlem
Jag hade faktiskt inte en tanke på det. Soutanen borde ha varit svart, men det kanske blev för svårt?
-
Örjan
- Medlem
Den var nog svart när fanan var nytillverkad. Ursprungskällan till bilden är Reginbaldus Möhner som 1632-1635 avbildade fanor och standar som bars av svenska trupper i Augsburg. Hans akvareller visade fanorna i sitt befintliga skick, vilka ofta var både blekta och trasiga.Patrik Öbrink skrev: ↑23 okt 2025 14:34Jag hade faktiskt inte en tanke på det. Soutanen borde ha varit svart, men det kanske blev för svårt?
-
Örjan
- Medlem
Jag fotograferade även uniformsritningar när jag var i Krigsarkivet och då var det följande bild som dök upp oväntat när jag vände blad:
Texten lyder: "Chefen för Raquet Corpsen gifver Fyr för tusand Tunnor Djeflar".
Mitt bland officiella modellritningar över diverse uniformsplagg dyker en skämtteckning upp! Och jag fick lära mig att det fanns en del av artilleriet som 1833-1843 kallades för Raketkåren (omdöpt till Fyrverkarkåren 1843 och nedlagd 1876).
Texten lyder: "Chefen för Raquet Corpsen gifver Fyr för tusand Tunnor Djeflar".
Mitt bland officiella modellritningar över diverse uniformsplagg dyker en skämtteckning upp! Och jag fick lära mig att det fanns en del av artilleriet som 1833-1843 kallades för Raketkåren (omdöpt till Fyrverkarkåren 1843 och nedlagd 1876).
-
sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2026
Tack för den bilden Örjan - en benediktinermunk som ritar av de svenska fanorna! Speciellt! Som tydligen svenskarna fick nys om och stal hem till Sverige?
Var i somras i Augsburg och letade efter svenska spår, då naturligtvis främst från 30-åriga kriget, lite fann jag, men tyvärr inga akvareller och teckningar av svenska fanor...
Men i Nördlingen har de ett litet museum i stadsmuren som centralt visar det för svenskarna olyckliga slaget vid Nördlingen 1634. Tennsoldater. Med en hel del fanor, men mer ordinära...
Hans K
-
Örjan
- Medlem
Jag vet faktiskt inte var Möhners akvareller befinner sig numera. Jag blev nämligen lite besviken när jag upptäckte att det som finns i Krigsarkivet inte är originalen utan kopior av Major E Nordenfalk från 1936. Medan Möhner hade alla fanor för respektive regemente samlade på en sida tillsammans med förklarande text så har Nordenfalk avbildat varje enskild fana på en egen sida utan text.
Var i somras i Augsburg och letade efter svenska spår, då naturligtvis främst från 30-åriga kriget, lite fann jag, men tyvärr inga akvareller och teckningar av svenska fanor...
Där har jag också varit! Hittar du ett tyskt museum med tennsoldater så är sannolikheten väldigt hög att jag har varit där.
Mellan Nördlingen och Augsburg finns det en liten småstad med namnet Höchstädt som har varit platsen för tre större fältslag. Det andra i ordningen som ägde rum 1704 var det största. I Sverige kallar vi numera slaget för Blenheim som är den engelska benämningen (en anglifiering av namnet på den närbelägna byn Blindheim). I den staden finns det än mer tennsoldater, det största dioramat har 9 000 tennsoldater, och dessa tennsoldater var anledningen till att jag var i de trakterna och även besökte Nördlingen. Men jag gjorde inte min hemläxa så jag fick göra ett nytt besök året efter.
I Höcshstädts slott finns det nämligen ett museum över slaget vid Blenheim och jag utgick från att det var där tennsoldaterna fanns. Väl inne i slottet blev jag visserligen positivt överraskad av museet eftersom jag hade inte förväntat mig att det skulle vara så bra med tanke på att Höchstädt är en småstad med bara 7000 invånare (delstaten Bayern äger slottet och såg tydligen till att ordna ett ordentligt museum). Men jag hittade inte några tennsoldater. När jag frågade personalen efter dem fick jag reda på att de fanns i hembygdsmuseumet inne i staden. Jag åkte dit och hittade ett vitt hus och en skylt med öppettider som visade att det bara var öppet på söndagar. Jag var inte där på en söndag....

Året efter kom jag dock som sagt tillbaka, och denna gång på en söndag så jag tog många bilder och videoklipp varav några är publicerade på min blogg.
-
sveahk
Trevlig blogg! Kände jag inte till.
Ja, din blogg gjorde att jag plockade fram ett par tennsoldater som jag inhandlade för ett par och trettio år sedan.
Mitt tema var då - och är väl fortfarande - det 30-åriga kriget, och vad svenska och svenskaffilerade trupper hade för sig under det kriget runt om Bodensjön. Det är många arkiv i de tre länderna runt den sjön som under årtionden hjälpt mig med böcker, manuskript och brev. Alltid intresserade att hjälpa!
Speciellt intressant naturligtvis 1633, och beskjutningen av Konstanz från neutrala Schweiz - och 1647, när svenskarna tog bakvägen genom Vorarlberg för att plundra Bregenz.
Var väl tänkt att bli en längre artikel eller bok, men än så länge...tja...
Kanske du skrivit något om det i din blogg?
Hans K
Ja, din blogg gjorde att jag plockade fram ett par tennsoldater som jag inhandlade för ett par och trettio år sedan.
Mitt tema var då - och är väl fortfarande - det 30-åriga kriget, och vad svenska och svenskaffilerade trupper hade för sig under det kriget runt om Bodensjön. Det är många arkiv i de tre länderna runt den sjön som under årtionden hjälpt mig med böcker, manuskript och brev. Alltid intresserade att hjälpa!
Speciellt intressant naturligtvis 1633, och beskjutningen av Konstanz från neutrala Schweiz - och 1647, när svenskarna tog bakvägen genom Vorarlberg för att plundra Bregenz.
Var väl tänkt att bli en längre artikel eller bok, men än så länge...tja...
Kanske du skrivit något om det i din blogg?
Hans K
-
Örjan
- Medlem
Nej, jag tror inte att jag har skrivit något trettioåriga kriget i min blogg. Mitt fokus är ju stora nordiska kriget. Anledningen till att jag var i Krigsarkivet och fotograferade Reginbaldus Möhners fanor är att jag i år håller på att utöka mina fördjupningsartiklar om svenska regementens fanor och uniformer så att de omfattar tidsperioden 1618-1815.
Detta för med sig olika problem. För perioden 1618-1672 finns det bara fragmentariska uppgifter om sådana saker. Den som vill avbilda soldater från trettioåriga kriget kommer därför i stor utsträckning behöva använda sin fantasi. För perioden 1802-1815 finns det däremot mycket detaljerad information om hur uniformerna skulle se ut. Problemet för den perioden är att uniformsförordningarna ändrades oftare än nya uniformer hann delas ut. I den mån det gick sydde man om gamla uniformer för att matcha de nya förordningarna och detta kunde ske flera gånger med en och samma uniformsjacka. Det gör det lite besvärligt att fastställa hur uniformerna faktiskt såg ut när Sverige deltog i Napoleonkrigen.
Uniformsförändringar var så frekventa att det var som om Gustav IV Adolf passade på att ändra dem varje gång han hade långtråkigt. På en sida om m/1807-unformen har jag skrivit en kortfattad historik som sammanfattar förändringarna för infanteriet åren 1806-1807. Den ingår i en serie sidor som skildrar just de uniformsritningar som jag har fotograferat i Krigsarkivet och Kungliga biblioteket.
Detta för med sig olika problem. För perioden 1618-1672 finns det bara fragmentariska uppgifter om sådana saker. Den som vill avbilda soldater från trettioåriga kriget kommer därför i stor utsträckning behöva använda sin fantasi. För perioden 1802-1815 finns det däremot mycket detaljerad information om hur uniformerna skulle se ut. Problemet för den perioden är att uniformsförordningarna ändrades oftare än nya uniformer hann delas ut. I den mån det gick sydde man om gamla uniformer för att matcha de nya förordningarna och detta kunde ske flera gånger med en och samma uniformsjacka. Det gör det lite besvärligt att fastställa hur uniformerna faktiskt såg ut när Sverige deltog i Napoleonkrigen.
Uniformsförändringar var så frekventa att det var som om Gustav IV Adolf passade på att ändra dem varje gång han hade långtråkigt. På en sida om m/1807-unformen har jag skrivit en kortfattad historik som sammanfattar förändringarna för infanteriet åren 1806-1807. Den ingår i en serie sidor som skildrar just de uniformsritningar som jag har fotograferat i Krigsarkivet och Kungliga biblioteket.
-
Hans
I min ungdom spelade jag en hel del med miniatyrer.

Skala 1/285-1/300. Då fanns inte 3D printer så man fick köpa gjutna modeller. Jag samlade på en rejäl bunt samtida sovjetiska, amerikanska och svenska vagnar. Att måla dem i camouflage var lite pilligt arbete. De är kanske 1,5 cm. Jag skaffade också en bunt hus. Blev också målade, med naturligtvis lite klotter. Sorgligt nog blev de kvar i Sverige hos en annan spelare. Jag tycker det vore lite gnidet att komma 30 år senare och kräva tillbaka.
Sedan skaffade jag en bunt sovjetiska och tyska fordon från 1941. Tigrar och Pantrar tyckte jag var lite uttjatat men inte T 28 och Pz III. De har jag i alla fall kvar. De målade soldaterna limmades fast typ fyra stycken på en plastbit. Också pilligt då de är kanske 4 mm höga.
MVH
Hans

Skala 1/285-1/300. Då fanns inte 3D printer så man fick köpa gjutna modeller. Jag samlade på en rejäl bunt samtida sovjetiska, amerikanska och svenska vagnar. Att måla dem i camouflage var lite pilligt arbete. De är kanske 1,5 cm. Jag skaffade också en bunt hus. Blev också målade, med naturligtvis lite klotter. Sorgligt nog blev de kvar i Sverige hos en annan spelare. Jag tycker det vore lite gnidet att komma 30 år senare och kräva tillbaka.
Sedan skaffade jag en bunt sovjetiska och tyska fordon från 1941. Tigrar och Pantrar tyckte jag var lite uttjatat men inte T 28 och Pz III. De har jag i alla fall kvar. De målade soldaterna limmades fast typ fyra stycken på en plastbit. Också pilligt då de är kanske 4 mm höga.
MVH
Hans
-
Patrik Öbrink
- Medlem
Sådant skulle jag aldrig ha tålamod till. Varken förr eller nu. Men jag har faktiskt gjort en sydsvensk gård i lera.Hans skrev: ↑30 okt 2025 11:21I min ungdom spelade jag en hel del med miniatyrer.
MVH
Hans
-
Hans
Det var förra årtusendet så det är preskriberat idag. Nu skulle jag inte ha tålamod.
Senaste gången jag gjorde något detta årtusende var nog:

viewtopic.php?f=50&t=30929&hilit=Airfix
Jag personligen är lite stolt av målningen av borgen i bakgrunden.
https://www.toysoldierco.com/Gun-Emplac ... &deptid=19
https://www.1-72depot.com/1-72-scale-pl ... od-castle/

Och bunkern är lite realistisk.

MVH
Hans
Senaste gången jag gjorde något detta årtusende var nog:
viewtopic.php?f=50&t=30929&hilit=Airfix
Jag personligen är lite stolt av målningen av borgen i bakgrunden.
https://www.toysoldierco.com/Gun-Emplac ... &deptid=19
https://www.1-72depot.com/1-72-scale-pl ... od-castle/

Och bunkern är lite realistisk.

MVH
Hans
-
Markus Holst
- C Skalman
Det har vuxit fram en ny festlig hobby hos främst flickor: Käpphästtävlingar. De springer alltså dressyr eller hoppar förvånansvärt höga hinder, allt med en käpphäst mellan benen (Hans är tyst). Det är imponerande hur duktiga de är.
https://youtube.com/shorts/yBjgbDVjMOU? ... UwXNQDs1ch
https://youtube.com/shorts/yBjgbDVjMOU? ... UwXNQDs1ch
-
Femtiotrean
- Medlem