Pontificia Cohors Helvetica

Patrik Öbrink
Medlem

Re: Pontificia Cohors Helvetica

Inlägg av Patrik Öbrink » 10 maj 2025 09:17

Hans skrev:
10 maj 2025 08:31

Så, nu måste jag komma på ett smart sätt att gå tillbaka till Gardet.

MVH

Hans
Jag ska hjälpa dig ...

Här ser vi processionen innan påven presenterades:

Här med kommentarer (börjar vid 13.29)

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 10 maj 2025 11:06

Tack Patrik, återkommer när jag sett bägge.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 10 maj 2025 14:41

Fråga. Det var inte bara Gardet och Gendarmeriet inblandat i paraden, vilka var de övriga? Mig veterligen har Vatikanen igen marin men det var marintrupper inblandat med flera andra jag inte kände igen.

MVH

Hans

Patrik Öbrink
Medlem

Inlägg av Patrik Öbrink » 10 maj 2025 15:17

Hans skrev:
10 maj 2025 14:41
Fråga. Det var inte bara Gardet och Gendarmeriet inblandat i paraden, vilka var de övriga? Mig veterligen har Vatikanen igen marin men det var marintrupper inblandat med flera andra jag inte kände igen.

MVH

Hans
De tillhör den italienska försvarsmakten.

Förutom Gendarmeriets musikkår spelade en musikkår från italienska Carabinieri.

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 10 maj 2025 15:35

Så italienarna stöder det hela på mer än ett sätt. Inga andra?

MVH

Hans

Patrik Öbrink
Medlem

Inlägg av Patrik Öbrink » 10 maj 2025 16:08

Ja. De vill nog visa att de har goda relationer sinsemellan. Italien har ju en särställning i relationen till Heliga Stolen, påven förväntas intresseras sig särskilt för kyrkan i landet och en av hans titlar är Italiens primas.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 10 maj 2025 16:35

Man kunde höra delar av den italienska nationalsången flera gånger också under ceremonierna.

Den är rolig - för mig känns den nästan som om det var på skämt, men flera latinosånger är på det där sättet.

Användarvisningsbild
sveahk

Inlägg av sveahk » 14 maj 2025 15:40

Ytterligare några ord om vem som platsar i schweizergardet:

Schweizare och praktiserande katolik naturligtvis, måste vid inträdet vara minst 19 år, högst 30. Dessutom ungkarl - men under vissa förutsättningar får han gifta sig, nämligen: Minst 25-årig och fem års gardetjänst...och, måste binda sig för ytterligare tre år!

Måste också vara minst 1.74 lång. Min frus farbror var 1.77, fick tjänsten, en av min frus kusiner var 1.70...nix!

Behöver inte parlera italienska, lär de sig i Rom. Körkort krävs. Och, måste förplikta sig för minst 26 månader i påvens Schweizergarde.

F.ö., hjärtligt tack Patrik Öbrink för dina kunniga rader här på Skalman!

Hans K

Patrik Öbrink
Medlem

Inlägg av Patrik Öbrink » 22 maj 2025 15:22

Vid sidan om Schweizergardet har det funnits andra vaktstyrkor runt påven. En av dem var Guardia Nobile. Det bildades 1801 som ett tungt kavalleri bestående av medlemmar av de påvliga adelsfamiljerna. De deltog aldrig i några militära aktioner utan fungerade dels som påvens beridna livvakt när han tog sig runt i Rom i sin vagn och dels som beridna väktare utan för påvens lägenheter i de påvliga palatsen. Ett av deras första uppdrag blev att eskortera Pius VII till Paris för Napoleons kröning 1804.

uniform.jpeg
uniform2.jpeg

Under påvens "fångenskap i Vatikanen" 1870-1929 fungerade de som vakter inom Vatikanens gränser. Två beridna vakter brukade eskortera påven när han åkte runt i vatikanträdgården. 1904 avhästades Nobelgardet. Ursprungligen var de beväpnade med karbiner, pistoler och sablar, efter 1870 enbart sablar då deras uppgifter nästan uteslutande var ceremoniella. De eskorterade påven när han bars i sedia gestatoria, bärstolen.

uniformer.jpeg

Nobelgardet var en frivillig vaktstyrka utan betalning (de fick de bidrag till uniformen) bestående av adelsmän från familjer som innehaft titel minst 100 år tillbaka i tiden. Från början endast romerska familjer men på 1900-talet även familjer från andra delar av Italien.

nobelgardist.jpeg

Befälhavaren kallades kapten och kom från familjerna Barberini och Altieri, sedermera också Rospigliosi.

Under Andra Världskriget, då Nobelgardet tillsammans med Schweizergardet var ansvariga för påven Pius XII:s säkerhet, återinfördes pistolerna. Beridna nobelgardister vaktade utanför påvens lägenhet och följde honom under hans dagliga promenader i trädgården.

Nobelgardet upplöstes av påven Paulus VI år 1970.

Tidigare medlemmar samlas i La Compagnia delle Lance Spezzate.

uppställning.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Patrik Öbrink
Medlem

Inlägg av Patrik Öbrink » 23 maj 2025 07:19

Gendarmeriet kör elbil modell mindre.

elbil.jpeg

Det är en praktisk bil i Rom då den är liten och kan parkeras var som helst.

parkering .jpeg

Patrik Öbrink
Medlem

Inlägg av Patrik Öbrink » 28 maj 2025 07:12

Palatingardet bör väl också nämnas. Detta infanteriförband bildades av påven Pius IX 1850 genom en sammanslagning av Kyrkostatens två milisförband. Gardet bevakade Rom och den enda gången det användes aktivt var vid det symboliska motståndet den 20 september 1870 mot de italienska regeringstruppernas ockupation av staden.

palatingardet.jpeg

Efter det hade Palatingardet enbart en ceremoniell funktion i Vatikanen när påven var på Petersplatsen och vid besök av utländska statsöverhuvuden. Gardisterna rekryterades från Roms borgerskap och uppdraget var på på deltid, frivilligt och obetalt.

Under Andra Världskriget fick gardet ansvar för skyddet av Vatikanstaten, Heliga Stolens egendomar i Rom och påvens sommarvilla Castel Gandolfo, genom vakttjänst och patrullering. Vid flera tillfällen ledde detta till våldsamma konfrontationer med italienska, fascistiska polisenheter som tillsammans med de tyska myndigheterna sökte gripa politiska flyktingar som gömde sig i byggnader kontrollerade av Heliga Stolen. Vid krigets början fanns det cirka 500 gardiner, en siffra som 1944 växt till över 2000. De flesta lämnade Palatingardet efter krigsslutet.

Palatingardet lades ner samtidigt som Nobelgardet 1970.

Palatingardet bara en 1800-talsuniform bestående av en tschakå eller käppi, mörkblå tunika och ljusblå byxor. Under Andra världskriget användes en praktisk fältuniform bestående av grå overall och röd basker.

uniform.jpeg
krigsuniform.jpeg

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 28 maj 2025 13:07

Så gardet och gendarmerna har inte haft monopol på skydd av påven och Vatikanen. Intressant, tack. Men idag är det bara de med visst stöd från den italienska sheriffen?

MVH

Hans

Patrik Öbrink
Medlem

Inlägg av Patrik Öbrink » 28 maj 2025 14:54

Ja, precis. Men av dessa tre var det bara Schweizergardet som bestod av professionella soldater.

Före Kyrkostatens fall 1870 fanns det även andra förband och miliser med frivilliga, professionella och legosoldater. Kyrkostaten hade till och med en liten flotta.

Tids nog kommer jag att skriva om dessa.

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 28 maj 2025 15:04

Flotta?

Sedan kan vi diskutera i en annan tråd vad som definierar professionella soldater. Schweizisk värnplikt och en månads träning räcker inte, enligt mig.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sveahk

Inlägg av sveahk » 28 maj 2025 15:16

Hans skrev:
28 maj 2025 15:04

Sedan kan vi diskutera i en annan tråd vad som definierar professionella soldater. Schweizisk värnplikt och en månads träning räcker inte, enligt mig.

MVH

Hans
Håller jag med...

Hans K