Sist jag gjorde det var väl när barnen var kanske max fem-sex år gamla. Nu 'bondar' hustrun (51) med dottern (22) med högläsning (varför sitter jag här?).
Någon bok om London 1967 (historiskt, så det så), på polska så jag kan inte lyssna, bara höra.
Jag blir imponerad. Tycker det är sött och definitivt inte fel.
Existerar det överhuvudtaget idag med internet parat med mobiler?
Jag måste skärpa till mig med med mitt missbrukande av parenteser.
MVH
Hans
Högläsning.
-
- Redaktör och stödjande medlem 2025
-
- Medlem
Re: Högläsning.
Jag har läst högt för mina barn och känner föräldrar som gör det, men hur det ser ut i allmänhet vet jag inte. Många lyssnar ju på kassettböcker numera så de kanske spelar upp någon barnbok för småttingarna. Om inte annat går det ju att sätta igång författaruppläsning av Göran Perssons memoarer för att få dem att somna.
SVT har satsat lite på högläsning, senast av Hjalmar Söderbergs Doktor Glas, och presenterar det som något nytt och revolutionerande. Men i radion har man ju haft uppläsning av både romaner och noveller i alla tider, men de programmen är kanske nedlagda nu? (Jag slutade lyssna på P1 när de lade ner Lantbruksnytt).
Förr var det tvärtom, då var högläsning normen. Kyrkofadern Augustinus berättar i Confessiones om ett besök i katedralen i Milano. Där står en större folkmassa runt biskop Ambrosius i förundran över att han sitter och läser en bok - helt tyst!
SVT har satsat lite på högläsning, senast av Hjalmar Söderbergs Doktor Glas, och presenterar det som något nytt och revolutionerande. Men i radion har man ju haft uppläsning av både romaner och noveller i alla tider, men de programmen är kanske nedlagda nu? (Jag slutade lyssna på P1 när de lade ner Lantbruksnytt).
Förr var det tvärtom, då var högläsning normen. Kyrkofadern Augustinus berättar i Confessiones om ett besök i katedralen i Milano. Där står en större folkmassa runt biskop Ambrosius i förundran över att han sitter och läser en bok - helt tyst!