Frontlinjer i krig

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Frontlinjer i krig

Inlägg av sonderling » 20 aug 2024 12:14

Jag tänkte på kartbilden i Ukraina tråden om frontlinjerna i Ukraina och främst Ukrainas intåg i Ryssland. Men sedan tänkte jag rent generellt.
Hur vet man att front linjen går just där?
Vad är kriterierna? Är det som i de gamla pysselböckernas punkt till punkt? Dvs man drar en linje mellan olika styrkor eller stödje punkter.

Jag har tänkt på det här förut när det gäller VK2 och östfronten när jag läser diverse böcker.
Först har jag nog trott att allt såg ut som västfronten under vk1 men långa linjer av skytte gravar men nu börjar jag fatta att det nog var en lång rad igelkottsställningar? Eller? Så var intrycket när jag läste lite om östfronten för ett par år sedan, ja det måste varit Gantz bok om Moskva. Att frontlinjen var inte helt homogen(?) utan partisaner kunde smyga sig emellan linjen. (Lika så i boken om vk2 i Italien som jag läste häromsistens, där det beskrevs hur Abwehr kunde smyga in agenter bakom de allierades linjer över frontlinjen. Främst i de bergiga områdena verkar det finnas luckor.
(Och böcker som avhandlar tredje rikets sista dagar verkar man kunna smyga sig ut ur Berlin om man har tur.)

Så åter till Ukraina av idag. Hur ska man tolka kartan egentligen? När den går längs en flod fattar man ju men annars måste det ju varit oerhört flytande eller?

Sonderling

PS VK1s heldragna front linje tvärsöver västfronten måste varit en anomali i krigshistorien eller?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024

Re: Frontlinjer i krig

Inlägg av Hans » 20 aug 2024 12:55

Det beror på.

Antal soldater per km front och terrängens beskaffenhet. På Gallipoli VKI var det ganska många soldater per km, norra Finland VKII lite färre.

Ofta är det inte obrutna linjer, det är stödjepunkter och patruller mellan dessa. Alltså inte en obruten linje utan en uppskattning av ett huvudsakligen kontrollerat område.

MVH

Hans