fejkade historiska foton.
-
- Redaktör och stödjande medlem 2024
Re: fejkade historiska foton.
Sant.
Davians bild gör mig intresserad, ganska små nyansskillnader i instruktionen men radikalt andra resultat.
MVH
Hans
Davians bild gör mig intresserad, ganska små nyansskillnader i instruktionen men radikalt andra resultat.
MVH
Hans
-
- Medlem
Det kanske bara är jag, men jag kunde inte sluta skratta när jag såg den här bilden. Framhjulet, det krökta eldröret -- komiskt guld!
Oderint dum metuant.
-
Bilden hade jag förstått om jag sagt haubits och Krummlauf.
Bara därför körde jag Krummlauf och field howitzer.
MVH
Hans
Bara därför körde jag Krummlauf och field howitzer.
MVH
Hans
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
Sedan får jag väl erkänna att jag körde 'very cute woman' - AI'n köpte inte 'sexy'.
MVH
Hans
MVH
Hans
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- C Skalman
Verkar som om den kan mer om kvinnor än kanoner.
-
Ungefär som jag, eller kanske inte.
MVH
Hans
MVH
Hans
-
- Medlem
Jag tror att du missar frågan. Problemet är inte reenactement, problemet är att vissa historiska sajter är "historiska" sajter, dvs gladeligen släpper iväg rätt uppenbart fejkade bilder. Eller har en mer eller mindre äkta bild, men slappa eller helt felaktig bildtext...Davian skrev: ↑03 jul 2024 09:36Man gör så för att man kan, för det är roligt, för att man vill bygga en portfölj, för att man spelar rollspel och behöver en bild, för att man vill ta/göra en bra bild på sina vänner som klär ut sig, för att dramatisera en tid i historien man tycker är intressant mfl
Mytbildning om kriget har ju pågått sen tidigt 40-tal så det tror jag inte är en faktor egentligen
Och de äkta historienördarna börjar genast gå igång å förklara å korrigera.
Det finns kanske en algoritm där trådar med många inlägg får mycket bonus? Och då är det inte viktigt att det är kvalité, det viktigaste är att det blir en mängd?
Ps. En annan sak är att skicka reenactement bilder, eller bilder från film, som äkta är ett otyg. Jag antar att reenactement fotografer skriver att det är reenactement, fejket kommer i vidare steg.
-
- Medlem
På internet är mängd alltid viktigare än kvalitét. Det måste man förstå i alla sammanhang där internet figurerar. Alla historiska sajter behöver trafik och den får man när folk engagerar sig i innehållet.
Är man trött på fejkade foton ska man ignorera dom. Inte skriva om dom, klicka på dom, spara dem, ha dom upp på skärmen för länge mm. Man ska bara gå vidare och göra nåt annat. Google mfl känner av tex hur många sekunder en bild syns på någons skärm. Så bara av att ha upp en bild på en skärm ändrar algoritmerna som skapar innehåll på internet.
sen för den delen om vi tänker oss de här historoiska sajterna som du nämner är det försvinnande få, om ens någon, som har ekonomiska muskler nog att fixa en korrekt bild av historia. I många fall har även historia drabbats af tiffany-sering så att något som är korrekt anses vara fel och genererar för lite trafik av vanligt folk, medan felaktigheter som passar in i folks generella förståelse för historia genererar intresse.
Ta tex romerska legioners utseende. Oavsett tidsålder ett spel, film eller serietidning utspelar sig när det gäller romerska riket så ser alla soldater ut ungefär som de gör på Trajanus stod, de har den tradtionella utstyrseln. Även i filmer som utspelar sig långt innan eller långt efter man bytt ut den utrustningen.
Är man trött på fejkade foton ska man ignorera dom. Inte skriva om dom, klicka på dom, spara dem, ha dom upp på skärmen för länge mm. Man ska bara gå vidare och göra nåt annat. Google mfl känner av tex hur många sekunder en bild syns på någons skärm. Så bara av att ha upp en bild på en skärm ändrar algoritmerna som skapar innehåll på internet.
sen för den delen om vi tänker oss de här historoiska sajterna som du nämner är det försvinnande få, om ens någon, som har ekonomiska muskler nog att fixa en korrekt bild av historia. I många fall har även historia drabbats af tiffany-sering så att något som är korrekt anses vara fel och genererar för lite trafik av vanligt folk, medan felaktigheter som passar in i folks generella förståelse för historia genererar intresse.
Ta tex romerska legioners utseende. Oavsett tidsålder ett spel, film eller serietidning utspelar sig när det gäller romerska riket så ser alla soldater ut ungefär som de gör på Trajanus stod, de har den tradtionella utstyrseln. Även i filmer som utspelar sig långt innan eller långt efter man bytt ut den utrustningen.
-
- Medlem
Tack Davian för ett bra respons.
-
- Medlem
Kollar alltid romare på hästar i filmer/TV. Har ännu inte sett nån utan stigbyglar, trots att stigbygeln kom till Europa på 700-talet, lågt efter att Västrom inte mera fanns.Davian skrev: ↑07 aug 2024 22:13
-
- Medlem
Det finns nog ett konkret skäl till att det är så.
Jag antar att det är ganska svårt att rida en häst utan stigbyglar.
Jag vet att Markus kan väldigt mycket mer om den saken än vad jag gör .
Jag antar att det är ganska svårt att rida en häst utan stigbyglar.
Jag vet att Markus kan väldigt mycket mer om den saken än vad jag gör .
-
- C Skalman
Det är snäppet svårare att rida utan stigbyglar men i de enkla förhållanden som det rids i nämnda filmer gör stigbygeln ingen skillnad. Den största svårigheten vid ridning utan stigbyglar är att komma upp på hästen med värdigheten i behåll, vilket gör filmandet svårt. De romerska hästarna var förvisso lägre än våra men likväl skall man kravla sig upp. Äldre tiders kadetter gjorde det till en sport att sitta upp utan stigbyglar. Gör man det galant gör det stort intryck på omkringvarande damer. Således något för Hans att öva in.
Däremot så förbättrar stigbygeln stridandet till häst, vilket jag skrivit en hel tråd om.
viewtopic.php?f=83&t=47406
Däremot så förbättrar stigbygeln stridandet till häst, vilket jag skrivit en hel tråd om.
viewtopic.php?f=83&t=47406