Nyheternas eller papperstidningens historia

Skriv svar
Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Nyheternas eller papperstidningens historia

Inlägg av sonderling » 10 juni 2024, 13:30

En sak som jag tycker är rätt trivsamt är att sitta i Svärmors kök på landet och läsa den lokala papperstidningen. Min dröm är att när jag är pensionär sitta i ett likande kök och prassla med min tidning och lyssna på vedspisen sprakande.

Nu blir det väl inget av det för papperstidningen drog de in nu. (Och får man ha vedspis?) Svärmor är hänvisad till nätet som hon inte använder så det blev ingen tidning alls.

Själv var jag ett tag i obestånd så jag kunde bara läsa sånt som var grattis på nätet, sedan när saker blev bättre så skaffade jag två digitala nyhetsprenumerationer. Det har blivit lite tvunget för det känns också som om betalväggar börjar ta över mer och mer. Kommer dock på att jag aldrig hinner läsa nått på dem så jag funderar på att säga upp det.
Det är endå skillnad mellan papper och digitalt tycker jag.

Och började fundera på hur allt började? När kom första tidningen? Och när blev det liksom ett geschäft? Har vi haft väggtidningar eller är det nått som hör öststater till?
För jag tänker mig att konsumtion av nyheter blir ett demokratiproblem också om inte alla kan tillgodo göra sig det.

Sonderling

Användarvisningsbild
cats
Medlem

Re: Nyheternas eller papperstidningens historia

Inlägg av cats » 10 juni 2024, 16:22

sonderling skrev:
10 juni 2024, 13:30

Nu blir det väl inget av det för papperstidningen drog de in nu. (Och får man ha vedspis?) Svärmor är hänvisad till nätet som hon inte använder så det blev ingen tidning alls.

Sonderling
Jag har vedspis, men ingen papperstidning.

Har faktiskt inte ens kommit och tänka på frågan om man "får ha vedspis". Om någon har problem med det får de väl klaga. Vedeldade bastur är mycket vanliga i Finland, så jag ser inte vedspisen som något värre än det.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus

Inlägg av tyskaorden » 11 juni 2024, 17:51

Sveriges äldsta tidning är Post och Inrikestidningar startad 1645 som Ordnari Post Tijdender. Man refererade brev från utsedda korrespondenter i utlandet. Nyheter och annat material från Sverige insamlades av de lokala postmästarna med postmästaren i Stockholm som ansvarig utgivare. 1793 gav Gustaf III utgivningsrätten till Svenska akademien. 2007 omvandlades tidningen en en kungörelsesida på Bolagsverkets webbplats. År 2009 upphörde utgivningsbeviset att gälla vilket innebar att PoIT inte längre räknades som en tidning i lagens mening. 2019 överlät Svenska akademien fr.o.m 1 januari 2021 alla rättigheter till Bolagsverket.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 12 juni 2024, 12:49

Just det Post och inrikes tidningar! Den hade jag glömt.
https://poit.bolagsverket.se/poit-app/
Nu är det mest kungörelser men var det också nyheter förr?

cats, ja raljerade lite det var väl nått om att man inte skulle få ha vedspis i nya eller nyrenoverade hus förut men jag tror det modererades lite. Men ja min bild av hur jag ska spendera min pension kringskärs för varje år tror jag.

Sonderling

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus

Inlägg av tyskaorden » 12 juni 2024, 16:07

sonderling skrev:
12 juni 2024, 12:49
Just det Post och inrikes tidningar! Den hade jag glömt.
https://poit.bolagsverket.se/poit-app/
Nu är det mest kungörelser men var det också nyheter förr?

cats, ja raljerade lite det var väl nått om att man inte skulle få ha vedspis i nya eller nyrenoverade hus förut men jag tror det modererades lite. Men ja min bild av hur jag ska spendera min pension kringskärs för varje år tror jag.

Sonderling
Ja det stämmer att den från början hade mer nyheter, ett exempel från Wikipedia där ett slag under 30-åriga kriget beskrivs:

Ordinari Post Tijdender / 1645. den 9. Apr. N. 15.
Från Hamborg den 19. Martij.
Jagh hafwer ännu til at skrifwa om then stoora Victorien som Gen. Feldem. H Linnart Torstenson hafwer erhållit i Böhmen. Huru thet är egentligen der med tilgångit / är bäst til at see utur medföliande skrifwelse aff en Swensk Officerare sub dato Janchovitz den 26. Febr. Hwad för Officerare på den Keyserske sijdan äre bliffne döde och fångne / förmäler effterföliande Lista / hwilken aff en förnemligh Keysersk Officerare är sändt hijt ifrån Regensburg. På Swenske sijdan skole wara blefne 3. Gen. Majorer, Mortaigne. Wittenberg och Goldsteen / och 3. andra Öfwerster / men det om är ännu lijkwist intet fulkomligh wissheet, så hafwer man och ännu intet egentligh beskedh huru monga Fahnor och Standarter äre eröffrade. I gemeent skrifwes at öfwer 8. eller 9. Tusend i alt äre blefne döde på Platzen/ och öfwer 3000. Keyserske fångne. At …

Skriv svar