Gudfar?
-
Hans
- Redaktör och stödjande medlem 2026
Re: Gudfar?
Tack.
Jag har alla uppgifter om när, var och födelsevikt m.m. - styr det ikonvalet? Jag hade en fundering runt en liten försilvrad flaggstång med hennes namn och födelsedata ingraverad. Idén stulen från bror min då han gav en sådan till mina barn vid deras dop.
MVH
Hans
Jag har alla uppgifter om när, var och födelsevikt m.m. - styr det ikonvalet? Jag hade en fundering runt en liten försilvrad flaggstång med hennes namn och födelsedata ingraverad. Idén stulen från bror min då han gav en sådan till mina barn vid deras dop.
MVH
Hans
-
Patrik Öbrink
- Medlem
Vanligtvis får barnet det skyddshelgon som firas den dag då det döps.Hans skrev: ↑08 feb 2025 21:15Tack.
MVH
Hans
Jag tror att ett stilfullt dopminne, som den flaggstång du funderat på, kommer att uppskattas.
-
Hans
Tack igen. Din input uppskattas verkligen.
MVH
Hans
MVH
Hans
-
Hans
Följdfråga på doppresentfrågan. Vi misstänker att proportionen av gästerna kommer vara densamma som på bröllopet, två icke greker, på pappret en katolik och en protestant, hustrun och jag. Så vi kör nog på flaggstången.
Men min fråga är vilket tecken passar för födelse och dop, jag försöker få kontakt med lämplig präst men har än inte lyckats.
Födelse: Hoppas jag att typ en asterisk * av finare slag duger.
Dop: Knepigare, verkar ofta vara någon form av kors men i min värld är det för dödsdagen, finns det någon enklare symbol som i grekisk-ortodox tro betyder dop?
MVH
Hans
Men min fråga är vilket tecken passar för födelse och dop, jag försöker få kontakt med lämplig präst men har än inte lyckats.
Födelse: Hoppas jag att typ en asterisk * av finare slag duger.
Dop: Knepigare, verkar ofta vara någon form av kors men i min värld är det för dödsdagen, finns det någon enklare symbol som i grekisk-ortodox tro betyder dop?
MVH
Hans
-
Patrik Öbrink
- Medlem
Det är kors som gäller. Silver eller guld.
-
Hans
Tack. Men då vad vi mer skulle kalla ett plus?
https://en.wikipedia.org/wiki/Christian_cross_variants
Vi pratar som sagt om gravyr.
MVH
Hans
https://en.wikipedia.org/wiki/Christian_cross_variants
Vi pratar som sagt om gravyr.
MVH
Hans
-
Patrik Öbrink
- Medlem
Om det ska vara ett graverat kors så kan det vara något av dessa varianter.
Annars borde ett enkelt grekiskt eller bysantinsk kors räcka.
Men bäst vore om du får tag i en ortodox präst, jag ingen expert på detta.
Annars borde ett enkelt grekiskt eller bysantinsk kors räcka.
Men bäst vore om du får tag i en ortodox präst, jag ingen expert på detta.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
Hans
Tack, men jag misstänker att en svensk gravör kan ha problem med de i en liten teckenstorlek. Men jag fick kontakt med:
ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΣΟΥΗΔΙΑΣ ΚΑΙ ΠΑΣΗΣ ΣΚΑΝΔΙΝΑΥΪΑΣ
Hans
ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΣΟΥΗΔΙΑΣ ΚΑΙ ΠΑΣΗΣ ΣΚΑΝΔΙΝΑΥΪΑΣ
Hans skrev:Så * är ok för själva födelse dagen och ett enkelt kors (som liknar mer ett plus + då) för dagen för dop, är det korrekt?
MVHGREKISK ORTODOXA METROPOLITDÖMET AV SVERIGE OCH SKANDINAVIEN skrev:Mycket riktigt!
Hans
-
Hans
Jag lägger ett par bilder från ett grekiskt-ortodoxt dop här, passar den bättre i Patriks Katolska, fast allmän religiösa, tråd får någon lämplig moderator flytta de dit, fast det är ju jag, just det...
MVH
Hans
MVH
Hans
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
Hans
Och en fråga. Kan att man doppar hela ungen vara kopplat till grekisk mytologi, med Akilleshäl?
MVH
Hans
MVH
Hans
-
Markus Holst
- C Skalman
Ja. Akilleshäl är där hans mamma höll mär hon doppade ned honom i kittel. Därför var hälen enda platsen där han var ömtålig.
Fast det kanske du redan visste.
-
adlercreutz
- Medlem
Floden Styx. Doppades han i alltså, enligt myten.Markus Holst skrev: ↑26 nov 2025 11:55Ja. Akilleshäl är där hans mamma höll mär hon doppade ned honom i kittel. Därför var hälen enda platsen där han var ömtålig.
-
Patrik Öbrink
- Medlem
Jag är ingen expert på ortodox teologi och liturgi, men jag gissar:
I Nya testamentet beskrivs dopet ofta som en begravning och uppståndelse med Kristus (t.ex. Rom 6:3–4 och Kol 2:12). En fullständig nedsänkning förmedlar detta tydligast: barnet ”begravs” i vattnet och ”uppstår” till ett nytt liv.
Dopet ses som en fullständig pånyttfödelse och rening från arvsynden. Hela kroppen ska därför mottaga denna gåva; det räcker inte att bara hälla lite vatten på huvudet. Barnet blir helt och hållet ”dränkt i Kristus”.
Redan på 100- och 200-talet beskriver kyrkofäder som Justinus Martyr och Tertullianus dopet som nedsänkning. De tidiga dopfunterna (baptisterier) var ofta djupa bassänger där även vuxna döptes genom nedsänkning.
-
Hans
Parantes, bilderna är då ifrån resan här: viewtopic.php?f=37&t=50017&hilit=hektiska
Jag maskerade gudfar och gudmor men inte prästen i tron att han är hursomhelst en offentlig person, rätt?
MVH
Hans
Jag maskerade gudfar och gudmor men inte prästen i tron att han är hursomhelst en offentlig person, rätt?
MVH
Hans
-
Patrik Öbrink
- Medlem
I Sverige räknas en vanlig präst faktiskt i regel inte som en offentlig person, har flera hovrätter slagit fast. Men det varierar från fall till fall, beroende bl.a. på medieexponering. En lokal kyrkoherde ansågs av Göta Hovrätt inte vara en offentlig person och heller inte en vanlig präst i Göteborg (Hovrätten för Västra Sverige). Däremot ansåg Svea Hovrätt att en en frikyrkopastor med lokal medieexponering (ca 20 artiklar/år) vara delvis offentlig och en domprost i Malmö bedömdes vara en offentlig person av Hovrätten över Skåne och Blekinge.
Det här handlade bl.a. om stämningar för förtal, så jag tror att du kan vara lugn när det gäller att publicera en bild på en präst. Jag vet dock inte vad lagen säger om fotografering på ett ställe som inte är en offentlig plats.
Det här handlade bl.a. om stämningar för förtal, så jag tror att du kan vara lugn när det gäller att publicera en bild på en präst. Jag vet dock inte vad lagen säger om fotografering på ett ställe som inte är en offentlig plats.