Inspiration härifrån: viewtopic.php?f=22&t=660&p=853711#p853711
Yttre skydd står väl värdlandet för men hur ser det ut inne i ambassaden? USA har Marinkåren på ambassadområdet, det har jag sett i Hollywoodfilmer så det måste stämma. Men övriga länder, har de någon form av beväpnad personal inne? Sist jag var på en ambassad var det den svenska i Warzawa och då var det någon lokal civilanställd lönnfet säkerhetsvakt (verkade vara obeväpnad) utanför, det var det enda jag såg.
MVH
Hans
Skydd av ambassader?
-
- Redaktör och stödjande medlem 2024
-
Re: Skydd av ambassader?
Utöver Hollywood:
https://en.wikipedia.org/wiki/Marine_Security_Guard
Men en snabbtrål säger inget om andra motsvarigheter.
MVH
Hans
https://en.wikipedia.org/wiki/Marine_Security_Guard
Men en snabbtrål säger inget om andra motsvarigheter.
MVH
Hans
-
- Stödjande medlem 2023
Vad finns att skydda, fotot på kungaparet? Var inne på svenska ambassaden i Buenos Aires och samma sak där, en lönnfet argentinare som bara pratar spanska och vet ingenting. Om man ville ha hjälp skulle man tydligen mejla till ambassaden i Bogota, och mejladressen jag fick var olevererbar
En vild gissning är att Israels ambassader i Arabländer har godkända lås och viss beredskap för yttre hot.
En vild gissning är att Israels ambassader i Arabländer har godkända lås och viss beredskap för yttre hot.
-
- Stödjande medlem 2023
Rent formellt tror jag (vet inte säkert) att det är värdlandet som ska skydda ambassaderna.
Relaterad tråd:
viewtopic.php?f=9&t=45310&p=780874&hili ... ng#p780874
Relaterad tråd:
viewtopic.php?f=9&t=45310&p=780874&hili ... ng#p780874
-
- Medlem
Troligen, men det är inte många arabländer som har en israelisk ambassad.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_d ... _of_Israel
-
- Stödjande medlem 2023
Det måste ha varit efter Operation Iraqi Freedom när det inte fanns någon statsmakt i Baghdad men innan det blev så illa som det blev sedan: I tidningarna figurerade svenska ambassadens vaktmästare som upprätthöll säkerheten. Det var en gammal (upplevde jag det då) kurd som hade en AK-47 i varje fönster och sköt lite då och då.
Det låter komiskt men det var allvar, och värre blev det, och jag vet inte vad det blev av honom.
Någon som minns?
Det låter komiskt men det var allvar, och värre blev det, och jag vet inte vad det blev av honom.
Någon som minns?
-
- Stödjande medlem 2022
När jag bodde i Jordaniens huvudstad i slutet på 1980-talet så var den amerikanska ambassaden skyddat med såväl luftvärnskanoner som vakter med automatvapen utanför samt dubbla säkerhetsportar. Det var jordanska soldater utanför och jag hörde på sidan om att ambassaden hade en egen säkerhetsstyrka också från hemlandet.
Historisk notis idag antar jag, nu verkar det vara lite annorlunda utifrån vad man kan se på Google Earth.
Stefan
Historisk notis idag antar jag, nu verkar det vara lite annorlunda utifrån vad man kan se på Google Earth.
Stefan
-
- Stödjande medlem 2021
Ja jag minns det där. Har för mig att han sedan försökte komma hit men vet inte hur det gick. Det var ett nyhets inslag på rapport. Ja man undrar hur det gick för han.Blixten skrev: ↑17 maj 2024 20:15Det måste ha varit efter Operation Iraqi Freedom när det inte fanns någon statsmakt i Baghdad men innan det blev så illa som det blev sedan: I tidningarna figurerade svenska ambassadens vaktmästare som upprätthöll säkerheten. Det var en gammal (upplevde jag det då) kurd som hade en AK-47 i varje fönster och sköt lite då och då.
Någon som minns?
Jo sist jag var inne på Amerikanska Ambassaden (Kan det vara 20 - 30 år sedan?) så fanns det Marinkårs soldater där, i vit skärmössa, khaki skjorta och blåa byxor med röda revär. Med pistol i hölster men fanns det en M4 karbin också? Minns inte nu.
Jag har alltid förutsatt att det finns beväpnade vakter inne på ambassader men så kanske inte alla länder har det?
Sonderling
-
Jag har varit i Paris, London, Luxemburg (stängd numera) och Warszawa. Alla svenska ambassader. Detta årtusende. Pansarglas och liknande men de äldre trevliga tanterna (förmodligen yngre än vad jag är) var extremt skickliga att dölja sina vapen eller obeväpnade. Har vagt för mig marinkåren i samband med en visumansökan i Stockholm på 80-talet.
MVH
Hans
MVH
Hans