Citerat från från
denna tråd.
Hans skrev: ↑26 apr 2024 09:21
Ljuset får mig att tänka på Sverige/Norden. Och att de kallar ett stort hus slott.
Detta är ett slott:
MVH
Hans
Som den petimäter jag är tänkte jag kommentera att ett stort hus faktiskt är ett slott. Ordet har dock drabbats av inflation så att vi nu kallar de mest simpla bostäder för ett hus.
Det svenska ordet hus var under forntiden en synonym till hall eller stor högsätesbyggnad. Under medeltiden fick det betydelsen slott eller befäst plats; konungens "hus" var konungens "slott"; samma betydelse har ordet i en mängd sammansättningar som Bagahus el. Bohus, Tavastehus, Lödöse (isländska: Hlioðhus, eg. ljudhus, dånande fäste), Husaby, Husby[förtydliga], Malmöhus, Glimmingehus, Brahehus med flera.[5] Ännu på 1600- och 1700-talet betecknade ordet hus i första hand säteribyggnader. Det ord som betecknade bostadshus i största allmänhet var stuga.
Men bilden av det hus som Kapten Haddock bodde i påminde mig om en udda sak i min utgåva av i "Enhörningens hemlighet". Det fiktiva huset Moulinsart ligger i Belgien och gavs som gåva av Ludvig XIV till kapten Haddocks förfader Francois av Hadoque som hade tjänstgjort i den franska flottan. Närmare bestämt var han kapten på skeppet Enhörningen som ses strida mot ett litet piratskepp nedan. Det är en liten detalj på den bilden som får mig att misstänka att färgläggaren inte har läst texten i albumet...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.