Journalister i krig...

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Skriv svar
Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7166
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Journalister i krig...

Inlägg av sonderling » 16 februari 2024, 13:25

...och journalister som dör i krig.

https://sverigesradio.se/artikel/99-jou ... ten-i-gaza

Jag blev lite intresserad av ämnet i Gaza tråden och tänkte då mest historiskt.
Jag kände kanske också att det blev lite fel men jag släpper det.

Den mest kände journalisten som dött i krig för mig är ju Robert Capa som var journalist eller krigskorrespondent som det mer hette förr, i både Spanska inbördeskriget, andra världskriget och Indokina där han stupade (?) när han trampade på en landmina.

Hur länge har det funnits journalister i krig (Krimkriget det första?) och hur har de olika krigsskådeplatserna skiljt sig åt?

Under gulfkriget talades det lite nedlåtande om embedded journalister. Vilket skulle varit en reaktion från Vietnam där journalisterna sas röra sig mer fritt och kanske rapportera mer fritt än vad militären tänkts sig. Men nån styrning måste det varit även där har jag alltid tänkt. Hur annars kommer man ut med en Huey till fronten?
Och vad skulle varit skillnaden mot andra världskriget där krigskorrespondenter följde med trupperna i uniform?

68 journalister ska tydligen dött i Vietnam (enligt Wikipedia.) står inget om mellan vilka år, och 400 journalister fanns där när det peakade.

Är det förresten skillnad på en journalist i ett konflikt område och en krigskorrespondent? Eller är den senare bara en äldre tern?

Ja lite sånt funderar man på.

Sonderling

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2081
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: Journalister i krig...

Inlägg av Blixten » 16 februari 2024, 21:56

Winston Churchill var visst den först krigskorrespondeten enligt någon. Jag tror att han var i tjänst som officer under boerkriget och fick betalt för att skriva i tidningen om det.

En annan känd journalist som blev dödad i tjänsten i närtid var han som blen skjuten av en Apache-helikopter vars gun camera footage hamnade i det första släppet från wiki-leaks. Var på tv hela tiden då. Jag minns att det var något med en varselväst som han hade eller inte hade på sig, minns inte riktigt...

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7166
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Journalister i krig...

Inlägg av sonderling » 17 februari 2024, 07:22

Ja det blev ramaskri,( Collateral murder) men läste man boken The good soldiers av David Finkel (journalist) så framträder en annan bild. Men å andra sidan verkar de där helikopter piloterna lite skjutgalna för de var inblandade i en annan incident i Afghanistan.

Hur som helst, det är ett exempel på varför inte jag köper nått rakt av längre som jag får till mig i media. Det finns alltid en annan story än den första.

Sonderling

Gerrgul
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1169
Blev medlem: 5 april 2015, 17:01
Ort: Luleå

Re: Journalister i krig...

Inlägg av Gerrgul » 18 februari 2024, 14:45

Kan påminna om en annat känt namn i historien. Jack London - världens mest läste författare för ett sekel sedan - rapporterade
från rysk-japanska kriget. Reporter var väl då inget vedertaget begrepp. Benämndes krigskorrespondent.

Om en del personer brukar sägas att han var större än livet självt. Om någon så gör Jack L skäl för den beteckningen. Avled vid 40. Hans CV omfattade sjöman, ostronpirat, prisboxare, luffare, guldgrävare, fabriksarbetare och alltså även krigskorrespondent.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28621
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Journalister i krig...

Inlägg av Hans » 18 februari 2024, 15:49

Knappt ens ryssarna tar journalister som mål. Den berömda Wikileaksvideon där ett par journalister rör sig med beväpnade personen (AKM och RPG) strax efter ett eldöverfall på amerikanska styrkor i närheten så var de inte målet utan de beväpnade personerna med dem. Olyckligt men som sagt, de var inte målet.

"Press" på armbindeln eller skyddsvästen syns inte någon kilometer bort.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7166
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Journalister i krig...

Inlägg av sonderling » 11 mars 2024, 07:16

https://sverigesradio.se/artikel/tio-ar ... ils-horner

Tio år sedan Nils Horner mördades i Afghanistan.

Sonderling

Gerrgul
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1169
Blev medlem: 5 april 2015, 17:01
Ort: Luleå

Re: Journalister i krig...

Inlägg av Gerrgul » 12 mars 2024, 18:48

sonderling skrev:
11 mars 2024, 07:16
https://sverigesradio.se/artikel/tio-ar ... ils-horner

Tio år sedan Nils Horner mördades i Afghanistan.

Sonderling
Det var utan tvivel mycket svårt för journalister i Afghanistan. Krävs inte lite personligt mod. Magda Gad har rapporterat om sina dramatiska möten med talibaner, men nu var det länge sedan jag läste något reportage. Under 80-talet sovjetiska ockupationskrig verkade flera svensk frilansare som reste med gerillan. Kan rekommendera Stefan Lindgrens Månsken kom.
Även författaren Sven Lindqvist skrev förtjänstfullt även om han inte var nära några strider. Hans Elefantens fot är läsvärd.

Vad gäller avsiktliga angrepp på journalister så har Nato ett skamligt track record. Under anfallet på Libyen så attackerades TV stationen i Tripoli och dödade journalister. 1999 bombades Belgrad under 78 dagar, så även TV stationen där 16 personer dödades,
https://www.bbc.co.uk/programmes/p02prq ... 20survived.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7166
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Journalister i krig...

Inlägg av sonderling » 12 mars 2024, 19:41

https://en.wikipedia.org/wiki/NATO_bomb ... adquarters
Ja där ser man. Hade jag ingen aning om.

Om Tripoli stod mest en rad:
20 July: NATO attacks Libyan state TV, Al-Jamahiriya. Three journalists killed
Sonderling

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28621
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Journalister i krig...

Inlägg av Hans » 12 mars 2024, 20:45

I Belgrad var det inga journalister som var målet, det var sändaren.
Insofar as the attack actually was aimed at disrupting the communications network, it was legally acceptable ... NATO’s targeting of the RTS building for propaganda purposes was an incidental (albeit complementary) aim of its primary goal of disabling the Serbian military command and control system and to destroy the nerve system and apparatus that keeps Milošević in power.
Dessutom:
In 2002, Dragoljub Milanović, the general manager of RTS, was sentenced to 10 years in prison because he had not ordered the workers in the building to evacuate, despite knowing that the building could be bombed.
https://en.wikipedia.org/wiki/NATO_bomb ... adquarters

MVH

Hans

Gerrgul
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1169
Blev medlem: 5 april 2015, 17:01
Ort: Luleå

Re: Journalister i krig...

Inlägg av Gerrgul » 13 mars 2024, 07:00

Hans skrev:
12 mars 2024, 20:45
I Belgrad var det inga journalister som var målet, det var sändaren.
Insofar as the attack actually was aimed at disrupting the communications network, it was legally acceptable ... NATO’s targeting of the RTS building for propaganda purposes was an incidental (albeit complementary) aim of its primary goal of disabling the Serbian military command and control system and to destroy the nerve system and apparatus that keeps Milošević in power.
Dessutom:
In 2002, Dragoljub Milanović, the general manager of RTS, was sentenced to 10 years in prison because he had not ordered the workers in the building to evacuate, despite knowing that the building could be bombed.
https://en.wikipedia.org/wiki/NATO_bomb ... adquarters

MVH

Hans
Högst förväntade och lätt genomskådade undanflykter från angriparens sida. Attacken fördömdes av Amnesty I, HRW och flera andra organisationer, vilket ju också framgår av wikipediasidan du länkade till. Där framgår också att ingen ställdes till svars för attacken.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28621
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Journalister i krig...

Inlägg av Hans » 13 mars 2024, 08:28

Det var inga journalister som var målet. Om så vore fallet kanske några fler journalister hade dödats. Jag tror ingen journalist dog.
Nearly all the RTS employees killed were technicians, security workers and makeup artists.
Och
As Western journalists were reportedly warned by their employers to stay away from the television station before the attack, it would also appear that some Yugoslav officials may have expected that the building was about to be struck.
https://www.icty.org/en/press/final-rep ... deral#IVB3

Återigen, journalister var inte målet.

MVH

Hans

Gerrgul
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1169
Blev medlem: 5 april 2015, 17:01
Ort: Luleå

Re: Journalister i krig...

Inlägg av Gerrgul » 13 mars 2024, 08:39

Nu är det ju så att ingen krigförande part någonsin medger att attacker på journalister var avsiktliga.
Man bör inte vara naiv. I fallet Belgrad så skröt Natoledningen om sina precisionsbomber. Men just här var alltså precisionen bristfällig
.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28621
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Journalister i krig...

Inlägg av Hans » 13 mars 2024, 09:55

Nej man skall inte vara naiv, där är vi överens. Återigen, vid den attacken i Belgrad var inte journalister målet, det var sändaren. Hade journalister varit målet där så hade listan med döda journalister varit lite längre. Och att någon korkad militär påstår att det aldrig går fel även med styrda och precisa vapen är nys. Eller tror du att kinesiska ambassaden träffades avsiktligen? TV huset stod kvar som ruin sist jag var i Belgrad men jag misstänker att ambassaden är reparerad, eller?

MVH

Hans

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11952
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Journalister i krig...

Inlägg av Stefan Lundgren » 7 april 2024, 20:10

Enligt boken ”Om stridens grunder” av Marco Smedberg så var det under Krimkriget under 1850-talet som de första krigsjournalisterna dök upp. Bl a hade The Times en krigsreporter med namnet W H Russell på plats. Han föddes på Irland och klarade sin livhank trots att han var krigsreporter, med tanke på hur många reportrar som har försvunnit, blivit dödade så har han lyckats bra. Men man skall nog ha i åtanke att villkoren var annorlunda på hans tid.

Stefan

Skriv svar