Stockholm - käppakrigets nedgång.

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Skriv svar
Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5061
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Stockholm - käppakrigets nedgång.

Inlägg av koroshiya » 4 december 2023, 19:23

Inget lag i SHL, och just nu verkar det inte som att något lag därifrån från Allsvenskan tar sig dit.

Vad beror det på?

Tidigare och åtminstone till 1990 var det inte så.

Tyckte klubbarna att hockey var tråkigt?

Bytte folk intresse?

Tyckte kommunen/erna att hockey var dåligt?

Jag satt på en bar i våras där när jag tror att det var något kval i hockey, och det stockholmslaget hade åtminstone fans på baren, men EPL fotboll var det stora dragplåstret.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3784
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Stockholm - käppakrigets nedgång.

Inlägg av a81 » 4 december 2023, 23:28

Kan förklaringen vara att nyrekrytering är relativt svag? Ungdomshockey är enormt tidskrävande och kräver liksom att hela familjen bara har ett fritidsintresse: hockey. Och dessutom kanske får avstå det mesta av semesterresor.

Jag tror att den hockeyfamijlivsstilen är knepigare i storstadsområden, där:

1. föräldrarna ofta är äldre och kanske vill passa på att t.ex. resa (med familjen) innan de blir för gamla, snarare än att tillbringa semestern i en kall ishall.
2. föräldrarna ofta är inflyttade och därför har mindre hjälp av sina föräldrar (barnens far- och morföräldrar), eller så är far- och morföräldrarna för gamla för att ge ordentlig avlastning.
3. föräldrarna oftare har utländsk bakgrund, kommer från länder där hockey inte spelas.
4. en hög andel av föräldrarna är akademiker.

Jag tänker att typiska hockeyföräldrar är relativt unga, inte alltför akademiska, villiga att satsa ett par decenniers fritid på barnens hockey och har helsvensk bakgrund. Allt detta är vanligare i småstan än i Stockholm.

Användarvisningsbild
Mackan L
Medlem
Inlägg: 914
Blev medlem: 26 juli 2004, 04:49
Ort: Yorkshire, U.K.

Re: Stockholm - käppakrigets nedgång.

Inlägg av Mackan L » 5 december 2023, 01:39

Avsaknaden av egna arenor är ett problem för lagen i Stockholm.

Ämnet har behandlats av andra hockeyexperter men den senaste artikeln på temat var från Mr Madhawk/Johan Svensson.

Frölunda och Malmö har ingen framtid i SHL om det inte sker en drastisk förändring
https://www.expressen.se/kvp/sport/kron ... orandring/ (22/9/2023)

adlercreutz
Medlem
Inlägg: 1318
Blev medlem: 9 september 2018, 21:36
Ort: Umeå

Re: Stockholm - käppakrigets nedgång.

Inlägg av adlercreutz » 5 december 2023, 07:44

Jag tror inte nyrekryteringen är problemet - även om Stockholm procentuellt sett möjligen har färre ”hockeyföräldrar” än en del mindre orter, är det en såpass stor stad att det i absoluta tal är många. Ett lag från Stockholm brukar ofta vinna tv-pucken eller i alla fall vara i final. Man har vunnit fyra av de fem senaste åren faktiskt. Juniorlagen är bra.

Det som verkar vara svårt i en storstad är arenor, brist på kommunal stöttning (som en del mindre orter har), splittrad publik (fotbollen drar ofta mycket mer), och att det lättare kan komma in intressen som kanske inte har klubbens bästa för ögonen.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5061
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Stockholm - käppakrigets nedgång.

Inlägg av koroshiya » 5 december 2023, 15:16

Mackan L skrev:
5 december 2023, 01:39
Avsaknaden av egna arenor är ett problem för lagen i Stockholm.

Ämnet har behandlats av andra hockeyexperter men den senaste artikeln på temat var från Mr Madhawk/Johan Svensson.

Frölunda och Malmö har ingen framtid i SHL om det inte sker en drastisk förändring
https://www.expressen.se/kvp/sport/kron ... orandring/ (22/9/2023)
Det är en liknande diskussion inom fotbollen tror jag. Ett lag som IFK GBG borde ha sin egen arena, eller om alliansklubbarna äger den tillsammans.

Hm, hur är det i fotboll för AIK och Hammarby? Får de pengar från försäljning på arenan och reklam där?

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3784
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Stockholm - käppakrigets nedgång.

Inlägg av a81 » 6 december 2023, 11:36

adlercreutz skrev:
5 december 2023, 07:44
Jag tror inte nyrekryteringen är problemet - även om Stockholm procentuellt sett möjligen har färre ”hockeyföräldrar” än en del mindre orter, är det en såpass stor stad att det i absoluta tal är många. Ett lag från Stockholm brukar ofta vinna tv-pucken eller i alla fall vara i final. Man har vunnit fyra av de fem senaste åren faktiskt. Juniorlagen är bra.

Det som verkar vara svårt i en storstad är arenor, brist på kommunal stöttning (som en del mindre orter har), splittrad publik (fotbollen drar ofta mycket mer), och att det lättare kan komma in intressen som kanske inte har klubbens bästa för ögonen.
Håller egentligen med, men tror att just den där typen av helsvensk "välbeställd arbetarklass" med lite traditionellare könsroller än genomsnittsfamiljen relativt sett har minskat mer i storstadsområdena.

För pappor (som det mest handlar om) att lägga så mycket tid på barnens idrottande kräver en uppbackning hemma som är svår att åstadkomma i jämställda akademikerfamiljer, där ofta pappan får stå för mer av markservicen än mamman, då pappan oftare har ett flexiblare jobb (jfr t.ex. ingenjör vs sjuksköterska).

Skriv svar