Vad hade ni gjort och var exakt var ni?
MVH
Hans
Haha!
Bröllopsfesten var också i Belgien, på ett liknande ställe, men det var lite mera avskilt från annan bebyggelse, och grönare. Jag tror nån bäck också rann nära herrgården.Hans skrev: ↑18 nov 2021 12:48Det var en bra historia, tack.
Jag är också gift (och numera skild) i Luxemburg, vi höll festen i Belgien. Chateau De Latour, betydligt billigare än i Luxemburg. Och att personalen slarvade med att hålla koll på vad som dracks gjorde inte heller ont i plånboken. Men det var 1994 så det måste vara preskriberat idag: https://www.chateaudelatour.be/
'Underligt vad Luxemburg gör åt människor' - sant, det är bara att titta på mig.
MVH
Hans
Jag brukar alltid höra att de låter som någon jag känner väl. Detta var väldigt fungerande när jag var till sjöss för länge sedan. Eftersom hemorterna för en besättning är ganska jämnt spridda över landet så kunde jag tänka om en person jag möter att Hen talar precis som X, och X var från exempelvis Mönsterås - så gissningen Oskarshamn blir oftast väldigt träffande.
Svenska dialekterna i Finland mår väl. T.o.m ungdomen pratar dem.Amund skrev: ↑19 nov 2021 18:53Tack Erep och Hans för era historier!
Jag brukar alltid höra att de låter som någon jag känner väl. Detta var väldigt fungerande när jag var till sjöss för länge sedan. Eftersom hemorterna för en besättning är ganska jämnt spridda över landet så kunde jag tänka om en person jag möter att Hen talar precis som X, och X var från exempelvis Mönsterås - så gissningen Oskarshamn blir oftast väldigt träffande.
Jag gissar att dialekternas utdöende genom stor migration och sociala medier gör att dialekterna närmar sig varandra. Lokalt om man är infödd kan man ju genom uttal avgöra vilken by någon kommer ifrån.
Jepp, jag personligen gillar när ett inlägg i ämnet triggar till ett inlägg som är OT men fortfarande intressant. Exempel, se ovan. Så lite sidospår skadar inte, sedan får väl jag vilket år som helst föra tråden tillbaka till ursprungsämnet.