Amund skrev: ↑27 okt 2020 16:19
Har hört från flera håll att mobiltelefonerna hör vad du pratar om och så får du reklam om detta, om du t.ex. säger möbler flera gånger så får du reklam från IKEA.
Eftersom många köper hem en övervakningsutrustning från Google som heter Google nest som ska lyssna på kommandon
så vet jag inte riktigt om det är en konspirationsteori.
Amund skrev: ↑27 okt 2020 16:19
Den roligaste konspirationsteorin jag hört var en gammal socialdemokrat som var så arg för allt prat om att man måste äta nyttig mat - hans förklaring var att det var något som SAF (Svenska arbetsgivarföreningen) hade hittat på bara för att arbetarna skulle vara friskare och producera bättre
Detta tycker jag är ett ganska logisk "konspirationsteori" som är sann, alltså arbetsgivarna och samhället i stort vinner ju på att vi håller oss friska.
och jobbar för det.
koroshiya skrev: ↑27 okt 2020 19:42
Sverige fraktade tysk militär till riksgränsen för att de skulle kunna anfalla Narvik. (Där finns verklighetsanknytningen att tysk sjukvårdspersonal efter en tid åkte genom Sverige, och man kan förstås undra över om där inte ingick en och annan riktig soldat.)
Ja, så det finns eld bakom röken som i många konspirationsteorier.
Och Tyska speditörer med kontor i Norge hade beställt varor som transporterades genom Sverige till t ex Trondheim.
Men från Norsk sida har man ofta överdrivit Sveriges roll, en Nordisk Dolkstötslegend.
adlercreutz skrev: ↑27 okt 2020 21:23
Sen har väl ubåtskränkningarna gett upphov till en del idéer.
Detta är en konspirationsteori som jag själv tror på,
I dag finns ingen styrande som kan vinna något på att avslöja vad som hände.
Så vissa politiker skyller på att militären döljer saker och gamla militärer skyller på Politikerna som ändrat sekretesslagstiftningen.
Allmänheten slipper få det bekräftat att Svensk ubåtar kränkte Sovjet, och alla andra kränkte Sverige.
Men jag kan lägga till ett par Konspirationsteorier -
En Nordisk Dolkstötslegend till, är ju att Sverige lovat Finland hjälp före vinterkriget,
också nästan sann, men ändock inte helt sann
Att Corona-hanterades "Så illa" av svenska staten för att man ville bli av med äldre och minska kostnaderna.
Att läkemedelsindustrin vill att vi ska äta "fel mat" och då behöva köpa läkemedel.
Osv...
mvh
/John