Begravningsplatser och begravda - en minneshistoria

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2025
Inlägg: 31330
Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
Ort: Utrikes

Re: Begravningsplatser och begravda - en minneshistoria

Inlägg av Hans » 07 jan 2025 17:48

sveahk skrev:
07 jan 2025 17:37
...

Stay tuned...

forts.
Sir! Yes Sir!

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11758
Blev medlem: 03 feb 2005 15:28
Ort: Klockrike

Khor Garmin - Oman

Inlägg av sveahk » 07 jan 2025 21:15

En gång till - för synlighetens skull...

Jag var där ett par gånger för ett antal år sedan, besökte den äldsta grabben som under ett par års tid hade jobb i Oman. Han kände till mitt intresse för de hädangångna, deras viloplatser och framför allt deras historier, och hade hört att det i huvudstaden Muscat fanns en kristen kyrkogård, en brittisk.

Ok, var? Efter lite efterforskningar hamnade jag i stadsdelen Bayt al Falaj. Inte helt obekant - där placerade man 1929 Omans första flygplats, primitiv och enkel, mest använd av det militära. Nedlagd sedan över 50 år.

Snurrade runt med bilen i stadens kvarter, leta efter golfplatsen hade man sagt, och...det där ser väl ut som en...
2010 xmas Oman und Kambodscha 025.jpg

Mer sand än gräs, inte ovanligt i Oman! Spelar inte själv - men ja, för att förtydliga, där står väl en typisk golfskylt...
2010 xmas Oman und Kambodscha 028.jpg

Och, på andra sidan vägen, en kyrkogård, ett stort kors på grinden visar vägen, en ovanlig religiös symbol i ett muslimskt land...!
baitalfalaj.jpg

Ett par steg, många gravstenar, en hel del civila expats och ett par militära, engelsmän som förlorade sina liv i Dhofar-upproret under 70-talet https://en.wikipedia.org/wiki/Dhofar_War


Men jag letar vidare och se...där hittar jag något...
2009 Oman 374.jpg

Början på en historia som det tog ett par år att få fram, men här är den!

Stay tuned...

forts.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11758
Blev medlem: 03 feb 2005 15:28
Ort: Klockrike

Re: Begravningsplatser och begravda - en minneshistoria

Inlägg av sveahk » 14 jan 2025 16:07

Forts.

Det var en gång...
kartan.jpg

Arabiska halvön, södra delen, en kustremsa som länge tillhörde det som vi i dag kallar Oman. Härifrån gick fram till Europas medeltid handeln österut, till och från Indien och Kina. Och söderut, Afrika. Senare, på 1800-talet, blev det mycket söderut, peppar och slavhandel längs Afrikas östkust, med Zanzibar som medelpunkt.

Portugiser, holländare och britter försökte få fotfäste i området för sina imperier. Till slut var det blott England. Med diplomati, pengar och militär makt drev de igenom sin vilja. Två områden är här viktiga för vår lilla historia. I norr, Irak, där engelska RAF hade en viktig flygstation, Habbaniyah. I söder väl befästa Aden.

Efter första världskriget var stora delar av det brittiska imperiet fortfarande intakt. Och för att bibehålla det så, fordrades insatser. Som här, i södra delen av det som européerna gärna kallade Arabia Felix.

Flyget hade vid denna tiden övertagit en hel del militära uppgifter, också längs den arabiska kusten, användes framför allt för att bomba oskyddade byar och kväsa lokala uppror. Billigt och enkelt, ett sätt att driva igenom sin vilja, utan egna förluster - tyckte britterna.

Liten parentes: Hundra år senare är det väl fortfarande en strategi som gäller...

Men då, på 1920/30-talet, hade man inte dagens maskiner, det var enkla flygplan som där vinglade fram över okända kuster och i öknens hetta. Och, de förde med sig en begränsad mängd bensin - vilket betydde, de hade begränsad räckvidd.

Långa sträckor att flyga, flygplan med begränsad räckvidd - något måste göras...!

Forts.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 12696
Blev medlem: 11 aug 2003 17:15
Ort: Uppland

Re: Begravningsplatser och begravda - en minneshistoria

Inlägg av Stefan Lundgren » 14 jan 2025 18:31

Påminner lite grann om tråden ”Var ligger kända svenskar”;

viewtopic.php?f=41&t=30005

För ett par år sedan så besökte jag Rumshamn som är en liten begravningsplats i Roslagen och jag tog bilder där.

https://okandahandelser.blogspot.com/se ... mshamn&m=0

Jag har inte denna bok, men typ 15-20 år sedan så kom det ut en bok om just kyrkogårdar. Inte om gravar utan om själva miljön kring kyrkogårdar.

Stefan

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11758
Blev medlem: 03 feb 2005 15:28
Ort: Klockrike

Re: Begravningsplatser och begravda - en minneshistoria

Inlägg av sveahk » 16 jan 2025 16:40

Forts.

Va' var vi?

Jo - Arabiens sydkust, 1930-talet. England var fortfarande nationen som i och runtom den arabiska halvön bestämde det mesta. Men inte längre ensam - på den afrikanska sidan om Röda Havet ställde Italien maktanspråk. Och den brittiska underrättelsetjänsten i Muscat, Oman, noterade nogsamt i sina böcker när tyska och japanska(!) skepp och individer anlände. En tysktalande schweizare vid namn Lindt blev felaktigt misstänkt att vara tysk spion - därför att han frågade för mycket!

Ett nervöst klimat. Men man hade börjat hitta olja i området, så behovet av bättre kommunikationer stod långt upp på agendan. Dessutom hade krigsrisken i området ökat, så det engelska flygvapnet, RAF (i detta fallet 84 Squadron) sökte efter möjliga landningsplatser mellan Basra (Irak) och den viktiga brittiska basen i Aden.

Med Shejken i Muscat, hade man en överenskommelse - brittiska maskiner fick landa och tanka upp på den nybyggda flygplatsen. Men det var inte tillräckligt. Det behövdes ytterligare landningsmöjligheter med bensinförråd - någonstans på den vilda sydkusten.

Och det är då man hittar Khor Gharim, en ensam bukt ungefär halvvägs mellan Aden och Muscat.
kust.jpeg

En ort som beskrevs av den brittiska politiska agenten i Muscat som " perhaps one of the wildest and most lawless districts of the State where the authority of the Muscat Government is treated with scanty respect."! Men på kartan passade det, och efter att RAF-maskiner gjort ett par korta provlandningar - ansågs det att marken var tillräckligt stabil och stenfri...

Men så var det det där med områdets innevånare - beduinerna...

Hur kunde man få över den lokala shejken på sin sida? Säkra platsen för landningar. Diplomati var en sak, men - långårig kolonial erfarenhet - här gällde i bästa och första fall, det monetära...
default.jpeg

Första steget var taget...

Forts.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 15543
Blev medlem: 04 sep 2006 14:28
Ort: Västergötland

Re: Begravningsplatser och begravda - en minneshistoria

Inlägg av Markus Holst » 16 jan 2025 16:51

Tack för denna berättelse om en arabvärld i vardande. Detta måste vara rätt samtida med Lawrence av Arabien. Kanske kan du utvidga ämnet i en annan tråd och berätta om maktförhållandena på halvön vid denna tid. Din karta är svår att läsa på.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11758
Blev medlem: 03 feb 2005 15:28
Ort: Klockrike

Re: Begravningsplatser och begravda - en minneshistoria

Inlägg av sveahk » 16 jan 2025 18:08

Markus Holst skrev:
16 jan 2025 16:51
Tack för denna berättelse om en arabvärld i vardande. Detta måste vara rätt samtida med Lawrence av Arabien. Kanske kan du utvidga ämnet i en annan tråd och berätta om maktförhållandena på halvön vid denna tid. Din karta är svår att läsa på.
Håller med - jag söker och hittar i bästa fall min historia i originaldokument, men, tro mig, det är som att läsa en kopia av en kopia av en kopia av originalet...och de blir svagare och otydligare för varje ny stencil!
Ska se vad jag kan förtydliga - men tycker ändå att det är viktigt att visa ett par originalsidor.

Hans K

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11758
Blev medlem: 03 feb 2005 15:28
Ort: Klockrike

Re: Begravningsplatser och begravda - en minneshistoria

Inlägg av sveahk » 16 jan 2025 19:10

Forts.

...men du har rätt, en bra historia blir inte bättre om den är otydlig...eller något i den stilen.

Kartan ritades på 30-talet av en RAF-pilot - kan jag inte göra tydligare.

Men, texten:

"Statement showing the expenditure incurred on account of two landing grounds at Khor Gharim and Shuwaniya.

Present to locals at Khor Gharim $200
Entertainment expenses of Sheikh Said of Mahut $25
Wages of watchmen left at Khor Gharim $20
Navigator for dhow picked up at Mahut $20
Presents to locals at Shuwainiya $300
Local labor $30
Presents to Sheikh bin Sultan
Paramount Sheikh of Janbeh, brother,
two sons and followers $255
Presents to two Sur Sheikhs
and followers $245
Presents to Muscat Government
Representative and Servants $125
Cost of goats $40
Cost of Shawls given to Sheikhs ? 51
" Blankets " ? 32
" Food " ? 59
? 142

Total $ 1416

$100 = ? 135

Expenditure incurred for the special trip to Sur by the agency interpreter etc.

Dated 8th December 1936
"

Forts.

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2025
Inlägg: 2158
Blev medlem: 03 jul 2002 02:38
Ort: Götet06, nu Skåne.

Re: Begravningsplatser och begravda - en minneshistoria

Inlägg av loop » 16 jan 2025 20:40

Vilken valuta betalas det i? Finns ju flera möjliga. Minst tre ser jag som troliga.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11758
Blev medlem: 03 feb 2005 15:28
Ort: Klockrike

Re: Begravningsplatser och begravda - en minneshistoria

Inlägg av sveahk » 16 jan 2025 21:53

loop skrev:
16 jan 2025 20:40
Vilken valuta betalas det i? Finns ju flera möjliga. Minst tre ser jag som troliga.
"History. Until 1940, the Indian rupee and the Maria Theresa thaler (known locally as the rial due to its similar size to the Spanish eight-real coin) were the main currencies circulating in Muscat and Oman, as the state was then known, with Indian rupees circulating on the coast and thaler in the interior."

Hans K

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11758
Blev medlem: 03 feb 2005 15:28
Ort: Klockrike

Re: Begravningsplatser och begravda - en minneshistoria

Inlägg av sveahk » 19 jan 2025 15:54

Forts.

Arabiens södra kust. Het och ovänlig. Men på 20/30-talet strategiskt viktig, hamnar, olja. Britterna kommer med sina flygare...

En av dom var Aubrey Rickards. En bondeson, född 1898, tränad militärpilot, över till Frankrike hösten 1917, där han rattade ett bombplan - en karriär som blev kort: Efter två veckors insats skrev hans Commanding Officer till fader Rickards:
" Your gallant young son has been missing after a bombing mission...", tydligen nödlandat, "...I feel sure our enemy will treat him well + with the respect that he richly deserves"

Efter att ha varit tysk gäst under resten av kriget, gick det på 1920-talet vidare för Rickards i RAF. I Mellanöstern. Britterna hade en hel del militära baser i området, och nya kom till. Som Khormaksakar, en RAF station i Aden. Med mottot: "Into the Remote Places." Just det...

Som ung löjtnant fick han i Aden 1922 det ärofyllda uppdraget att se Ras Tafari som flyggäst. Haile Selassies första flygtur!

Richards stannade i området, lärde sig några ord arabiska ("...He had the trust of the Arabs to a degree which I have not seen surpassed, despite his lack of Arabic, which he spoke with a minute vocabulary and a confusing disregard for grammar." Lord Belhaven, The Uneven Road) - fick titeln RAF Intelligence Officer, och hängde med på marken och i luften när britterna försökte klargöra för områdets imamer, amirer och sultaner att en ny epok brutit fram. Ibland gick det med diplomati, men om det inte hjälpte, så blev det pengar och bomber som fick ta hand om övertygandet...

Han hjälpte till att kartlägga The Protectorate (som Aden nu hette...) med skisser och flygfoton. Vidare längs den omanska kusten - ett trettiotal RAF landningsplatser kom så till. Ett par foton har överlevt.
rickards02d.jpg
Här en kustbild, starkt ramponerad av tid och fukt
kust.png

1935 kom - Aubrey Rickards blev befordrad till Wing Commander, fick en ny post i Basra i Irak, men flög ofta långa turer söderut, längs den arabiska halvön...med sin besättning i den nya Vickers Vincent.
vincent Kopie.jpg

Och så kom den 30 oktober 1937...

Forts.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2025
Inlägg: 31330
Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
Ort: Utrikes

Re: Begravningsplatser och begravda - en minneshistoria

Inlägg av Hans » 19 jan 2025 16:14

Forts. är, nästan, det bästa i hela läsningen. Eller är nog.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2025
Inlägg: 31330
Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
Ort: Utrikes

Re: Begravningsplatser och begravda - en minneshistoria

Inlägg av Hans » 19 jan 2025 16:18

Vincent är f.ö. en av medtävlarna i 'Världens Fulaste Flygetyg'.

Bild
https://www.baesystems.com/en/heritage/vickers-vincent
https://en.wikipedia.org/wiki/Vickers_Vildebeest

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11758
Blev medlem: 03 feb 2005 15:28
Ort: Klockrike

Re: Begravningsplatser och begravda - en minneshistoria

Inlägg av sveahk » 25 jan 2025 14:33

Forts.

Nu kommer ett längre avsnitt...

Den enkla landningsplatsen Khor Gharim vid Omans sydkust hade efter vissa, skall vi säga inhemska svårigheter fått ett litet bensinförråd och sågs hösten 1937 som säkrad för RAFs mellanlandningar.


Secret - Muscat Intelligence Summary for the period from 1st October to 15th December 1937.

Royal Air Force

Avsnitt:
"On the 29th October a flight of three Vincents with Wing Commander A.R.M. Rickards, O.B.N., A.F.U., on board arrived (Muscat) on route to Salalah (Dhofar) on a reconnaissance of the landing grounds in Muscat territory. The flight left on the 31st October and on the evening of that day one machine returned with the sad news that Wing Commander Rickards, Pilot Officer R.H.MvClathey (the pilot officer commanding the flight) and Aircraftsman O'Leary had been killed when their machine crashed that morning near the emergency ground of Khor Gharim some 350 mile south of Muscat. The 3rd machine of the flight stayed at Khor Gharim to recover the dead bodies and to endeavour to salve the remains of the wrecked aircraft."

Vad hade hänt? Rickards maskin skulle landa först, men förlorade lyftkraften, stallade och störtade direkt ner på stranden, på andra sidan av en saltvattenlagun vid Khor Gharim. Alla tre dog omedelbart.

En av de övriga två Vincent maskinerna återvände till Muscat för att hämta förstärkning, den andra landade utan problem på strandremsan.

Och vad som hände nu - där finns två versioner, inte helt likatydande vad beträffar den lokala befolkningens beteende.
Den officiella, som var mycket kort, noterar att trots deras skrämmande rykte var de lokala beduinerna "inte ovänliga och deras beteende helt säkert inte så farligt som deras reputation leder en att förmoda."

Men, efter att jag grävt lite i de digitala urkundernas djup, så hittade jag den politiska agentens "Intelligence Report" från olyckan, och där citerar jag gärna ett par avsnitt - och jag antar att engelskan är så pass bra begriplig för de flesta skalmaniter, att jag kan behålla originaltexten:

"The crashed machine was found to be as badly damaged to make salvage useless. It was therefore set on fire after various instruments and the personal effects of the deceased were removed...
It appears that shortly after the accident some 30-40 Bedu appeared on the scene bent on not allowing such a heaven sent opportunity of loot go by. The personnel of the machine which had remained at Khor Gharim at this time
were engaged in the exceedingly difficult task of extracting the bodies from the tangle of wreckage and salving their bagage and easily removable parts of the machine. The Arabs swarmed around pilfering and seizing any parts they could break off and as fast as some were pushed back from one side others came in on the other. In this way the wireless apparatus was found to have been carried off
."

Det går vidare:

" The sight of the machine gun ammunition being unloaded was however too much for the wild Bedu and a rush was made for the precious stuff. A certain number of rounds were seized but these were eventually recovered though with considerable difficulty by the Airmen."

Och för det får de beröm:

"The tact, ability and firmness shown in dealing with these half savage desert Arabs, whose reputation for lawlessness and disregard for all authority is notorious, was, I consider, remarkable and deserving of a high commendation."

Till slut, när engelsk förstärkning hade kommit från Muscat (den 2 november!), var det bara ett halvt dussin araber kvar...

"On being asked why they have pilfered the wrecked machine all protested their innocence and declared it was the work of Arabs from the interior ---
the standard excuse in these districts
."

Forts.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 12696
Blev medlem: 11 aug 2003 17:15
Ort: Uppland

Re: Begravningsplatser och begravda - en minneshistoria

Inlägg av Stefan Lundgren » 25 jan 2025 18:45

Arabiska eller muslimska kyrkogårdar har jag varit i närheten har åkt förbi och dessa kyrkogårdar ligger lite isolerat/avsides kan man påstå. Det är oftast gravar med utan namninskrifter och ingen utsmyckning heller. Det är inte som i Sverige att det har skrivits böcker om kyrkogårdar, ett exempel är ”En levande kyrkogård” av Rolf Ridderstedt (hans dotter Maria är en av Sveriges främsta TV-reportrar—-lite OT, men!!!!!!). Boken handlar om personer som hade tillhört Uppsalas kända värld och som ligger på den Gamla kyrkogården i stan.

Stefan