Begravningsplatser och begravda - en minneshistoria

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2025

Re: Begravningsplatser och begravda - en minneshistoria

Inlägg av Hans » 07 jan 2025 17:48

sveahk skrev:
07 jan 2025 17:37
...

Stay tuned...

forts.
Sir! Yes Sir!

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024

Khor Garmin - Oman

Inlägg av sveahk » 07 jan 2025 21:15

En gång till - för synlighetens skull...

Jag var där ett par gånger för ett antal år sedan, besökte den äldsta grabben som under ett par års tid hade jobb i Oman. Han kände till mitt intresse för de hädangångna, deras viloplatser och framför allt deras historier, och hade hört att det i huvudstaden Muscat fanns en kristen kyrkogård, en brittisk.

Ok, var? Efter lite efterforskningar hamnade jag i stadsdelen Bayt al Falaj. Inte helt obekant - där placerade man 1929 Omans första flygplats, primitiv och enkel, mest använd av det militära. Nedlagd sedan över 50 år.

Snurrade runt med bilen i stadens kvarter, leta efter golfplatsen hade man sagt, och...det där ser väl ut som en...
2010 xmas Oman und Kambodscha 025.jpg

Mer sand än gräs, inte ovanligt i Oman! Spelar inte själv - men ja, för att förtydliga, där står väl en typisk golfskylt...
2010 xmas Oman und Kambodscha 028.jpg

Och, på andra sidan vägen, en kyrkogård, ett stort kors på grinden visar vägen, en ovanlig religiös symbol i ett muslimskt land...!
baitalfalaj.jpg

Ett par steg, många gravstenar, en hel del civila expats och ett par militära, engelsmän som förlorade sina liv i Dhofar-upproret under 70-talet https://en.wikipedia.org/wiki/Dhofar_War

Men jag letar vidare och se...där hittar jag något...
2009 Oman 374.jpg

Början på en historia som det tog ett par år att få fram, men här är den!

Stay tuned...

forts.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
sveahk

Inlägg av sveahk » 14 jan 2025 16:07

Det var en gång...
kartan.jpg

Arabiska halvön, södra delen, en kustremsa som länge tillhörde det som vi i dag kallar Oman. Härifrån gick fram till Europas medeltid handeln österut, till och från Indien och Kina. Och söderut, Afrika. Senare, på 1800-talet, blev det mycket söderut, peppar och slavhandel längs Afrikas östkust, med Zanzibar som medelpunkt.

Portugiser, holländare och britter försökte få fotfäste i området för sina imperier. Till slut var det blott England. Med diplomati, pengar och militär makt drev de igenom sin vilja. Två områden är här viktiga för vår lilla historia. I norr, Irak, där engelska RAF hade en viktig flygstation, Habbaniyah. I söder väl befästa Aden.

Efter första världskriget var stora delar av det brittiska imperiet fortfarande intakt. Och för att bibehålla det så, fordrades insatser. Som här, i södra delen av det som européerna gärna kallade Arabia Felix.

Flyget hade vid denna tiden övertagit en hel del militära uppgifter, också längs den arabiska kusten, användes framför allt för att bomba oskyddade byar och kväsa lokala uppror. Billigt och enkelt, ett sätt att driva igenom sin vilja, utan egna förluster - tyckte britterna.

Liten parentes: Hundra år senare är det väl fortfarande en strategi som gäller...

Men då, på 1920/30-talet, hade man inte dagens maskiner, det var enkla flygplan som där vinglade fram över okända kuster och i öknens hetta. Och, de förde med sig en begränsad mängd bensin - vilket betydde, de hade begränsad räckvidd.

Långa sträckor att flyga, flygplan med begränsad räckvidd - något måste göras...!

Forts.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022

Inlägg av Stefan Lundgren » 14 jan 2025 18:31

Påminner lite grann om tråden ”Var ligger kända svenskar”;

viewtopic.php?f=41&t=30005

För ett par år sedan så besökte jag Rumshamn som är en liten begravningsplats i Roslagen och jag tog bilder där.

https://okandahandelser.blogspot.com/se ... mshamn&m=0

Jag har inte denna bok, men typ 15-20 år sedan så kom det ut en bok om just kyrkogårdar. Inte om gravar utan om själva miljön kring kyrkogårdar.

Stefan

Användarvisningsbild
sveahk

Inlägg av sveahk » 16 jan 2025 16:40

Va' var vi?

Jo - Arabiens sydkust, 1930-talet. England var fortfarande nationen som i och runtom den arabiska halvön bestämde det mesta. Men inte längre ensam - på den afrikanska sidan om Röda Havet ställde Italien maktanspråk. Och den brittiska underrättelsetjänsten i Muscat, Oman, noterade nogsamt i sina böcker när tyska och japanska(!) skepp och individer anlände. En tysktalande schweizare vid namn Lindt blev felaktigt misstänkt att vara tysk spion - därför att han frågade för mycket!

Ett nervöst klimat. Men man hade börjat hitta olja i området, så behovet av bättre kommunikationer stod långt upp på agendan. Dessutom hade krigsrisken i området ökat, så det engelska flygvapnet, RAF (i detta fallet 84 Squadron) sökte efter möjliga landningsplatser mellan Basra (Irak) och den viktiga brittiska basen i Aden.

Med Shejken i Muscat, hade man en överenskommelse - brittiska maskiner fick landa och tanka upp på den nybyggda flygplatsen. Men det var inte tillräckligt. Det behövdes ytterligare landningsmöjligheter med bensinförråd - någonstans på den vilda sydkusten.

Och det är då man hittar Khor Gharim, en ensam bukt ungefär halvvägs mellan Aden och Muscat.
kust.jpeg

En ort som beskrevs av den brittiska politiska agenten i Muscat som " perhaps one of the wildest and most lawless districts of the State where the authority of the Muscat Government is treated with scanty respect."! Men på kartan passade det, och efter att RAF-maskiner gjort ett par korta provlandningar - ansågs det att marken var tillräckligt stabil och stenfri...

Men så var det det där med områdets innevånare - beduinerna...

Hur kunde man få över den lokala shejken på sin sida? Säkra platsen för landningar. Diplomati var en sak, men - långårig kolonial erfarenhet - här gällde i bästa och första fall, det monetära...
default.jpeg

Första steget var taget...

Forts.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman

Inlägg av Markus Holst » 16 jan 2025 16:51

Tack för denna berättelse om en arabvärld i vardande. Detta måste vara rätt samtida med Lawrence av Arabien. Kanske kan du utvidga ämnet i en annan tråd och berätta om maktförhållandena på halvön vid denna tid. Din karta är svår att läsa på.

Användarvisningsbild
sveahk

Inlägg av sveahk » 16 jan 2025 18:08

Markus Holst skrev:
16 jan 2025 16:51
Tack för denna berättelse om en arabvärld i vardande. Detta måste vara rätt samtida med Lawrence av Arabien. Kanske kan du utvidga ämnet i en annan tråd och berätta om maktförhållandena på halvön vid denna tid. Din karta är svår att läsa på.
Håller med - jag söker och hittar i bästa fall min historia i originaldokument, men, tro mig, det är som att läsa en kopia av en kopia av en kopia av originalet...och de blir svagare och otydligare för varje ny stencil!
Ska se vad jag kan förtydliga - men tycker ändå att det är viktigt att visa ett par originalsidor.

Hans K

Användarvisningsbild
sveahk

Inlägg av sveahk » 16 jan 2025 19:10

...men du har rätt, en bra historia blir inte bättre om den är otydlig...eller något i den stilen.

Kartan ritades på 30-talet av en RAF-pilot - kan jag inte göra tydligare.

Men, texten:

"Statement showing the expenditure incurred on account of two landing grounds at Khor Gharim and Shuwaniya.

Present to locals at Khor Gharim $200
Entertainment expenses of Sheikh Said of Mahut $25
Wages of watchmen left at Khor Gharim $20
Navigator for dhow picked up at Mahut $20
Presents to locals at Shuwainiya $300
Local labor $30
Presents to Sheikh bin Sultan
Paramount Sheikh of Janbeh, brother,
two sons and followers $255
Presents to two Sur Sheikhs
and followers $245
Presents to Muscat Government
Representative and Servants $125
Cost of goats $40
Cost of Shawls given to Sheikhs ? 51
" Blankets " ? 32
" Food " ? 59
? 142

Total $ 1416

$100 = ? 135

Expenditure incurred for the special trip to Sur by the agency interpreter etc.

Dated 8th December 1936
"

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2025

Inlägg av loop » 16 jan 2025 20:40

Vilken valuta betalas det i? Finns ju flera möjliga. Minst tre ser jag som troliga.

Användarvisningsbild
sveahk

Inlägg av sveahk » 16 jan 2025 21:53

loop skrev:
16 jan 2025 20:40
Vilken valuta betalas det i? Finns ju flera möjliga. Minst tre ser jag som troliga.
"History. Until 1940, the Indian rupee and the Maria Theresa thaler (known locally as the rial due to its similar size to the Spanish eight-real coin) were the main currencies circulating in Muscat and Oman, as the state was then known, with Indian rupees circulating on the coast and thaler in the interior."

Hans K