Spionmord

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Spionmord

Inlägg av Hans » 6 mars 2018, 18:48

Svenskan har en artikel men om den är bakom betalvägg vet jag inte: https://www.svd.se/spionaffarer-med-dodlig-utgang

Sju 'spionmord' listas. Rubrik: Sju av världens mest uppmärksammade spionmord.

Kim Jong-Nam
Gareth Williams
Alexander Litvinenko
Georgi Markov

Mata Hari

Julius och Ethel Rosenberg

Violette Szabo

Är det bara jag som tycker att det är en konstig lista? Blandar man inte äpplen och päron?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Solkungen
Medlem
Inlägg: 655
Blev medlem: 27 oktober 2003, 22:24
Ort: Hedemora

Re: Spionmord

Inlägg av Solkungen » 6 mars 2018, 19:24

Både dn och svd är helt oläsbara gratis nuförtiden. Angående morden så känns det märkligt att Ryssland skulle mörda dem efter att de frivilligt släppt dem. Men det finns kanske en förklaring.

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Spionmord

Inlägg av erep » 7 mars 2018, 00:12

Hans skrev:Svenskan har en artikel men om den är bakom betalvägg vet jag inte: https://www.svd.se/spionaffarer-med-dodlig-utgang

Sju 'spionmord' listas. Rubrik: Sju av världens mest uppmärksammade spionmord.

Kim Jong-Nam
Gareth Williams
Alexander Litvinenko
Georgi Markov

Mata Hari

Julius och Ethel Rosenberg

Violette Szabo

Är det bara jag som tycker att det är en konstig lista? Blandar man inte äpplen och päron?

MVH

Hans

Ja, nu kan jag inte läsa artikeln, men

Kim Jong-nam var ju ingen spion. Han dödades dock av sin halvbroders underrättelsetjänst. Nord-Korea ska ju ses mera som ett kungarike med absolut monarki än en kommunistisk diktatur, och därför är en eventuell rival till kungen farlig.

Gareth Williams jobbade ju i egna landet, och var således inte en spion. Även han mördades sannolikt av en utrikisk underrättelsetjänst.

Litvinenko var en f.d. rysk underrättelseofficer som var övertygad om att Putin var bakom höghussprängningarna i Ryssland. Han hade ju lämnat Ryssland för england och dödades av två ryska underrättelseofficerare i London.

Georgi Markov var ju en bulgarisk dissident som dödades av Bulgariens underrättelsetjänst på uppdrag av KGB.

-----

Så långt är det alltså "spioner" som är gärningsmän.

Däremot dömdes Mata Hari, och Rosenbergs p.g.a. för spioneri och avrättades av Frankrike och USA och Szabo avrättades av Nazi-Tyskland för att ha varit en spion. Även om man inte har några sympatier för Nazi-Tyskland, var dessa avrättningar inte mord.

Lite som om man skrivit om prinskorv eller sjömansbiff i både traditionell och inte så traditionell betydelse.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Spionmord

Inlägg av Hans » 7 mars 2018, 12:56

Tack Erep. Då var jag inte ensam.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Spionmord

Inlägg av sonderling » 7 mars 2018, 19:58

En polisman har också insjuknat sa de nyss på rapport. Nått slags nervgift mer en så vet inte jag heller.

Sonderling

-Som visserligen förstår att DN och SVD behöver tjäna pengar men det är likväl irriterande och man kunde ju få läsa ingressen åtminstone. Och så undrar de varför folk säker sig alternativa nyhetskällor. Det borde finnas en digital väggtidning för fattigt folk. :x
Och gamla hederliga papperstidningar kan man ju läsa gamla grattis utan att de blir låsta....förlåt ett helt annat ämne men som retat mig mycket på senare tid.

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem
Inlägg: 1501
Blev medlem: 25 februari 2004, 06:59
Ort: Skåne/Dalarna

Re: Spionmord

Inlägg av Göstring » 7 mars 2018, 20:04

Hans skrev:Svenskan har en artikel men om den är bakom betalvägg vet jag inte: https://www.svd.se/spionaffarer-med-dodlig-utgang

Sju 'spionmord' listas. Rubrik: Sju av världens mest uppmärksammade spionmord.

Kim Jong-Nam
Gareth Williams
Alexander Litvinenko
Georgi Markov

Mata Hari

Julius och Ethel Rosenberg

Violette Szabo

Är det bara jag som tycker att det är en konstig lista? Blandar man inte äpplen och päron?

MVH

Hans
FSB har läst Guillous Hamiltonböcker.
Den Wales-födde matematikern Gareth Williams utgör förebilden till agenten i tv-serien "London spy" som visades i SVT 2015. Williams arbetade som agent åt brittiska underrättelsetjänsten MI6 och hittades död i en lägenhet i London den 23 augusti 2012. Eftersom hans nakna kropp hittades inuti en väska som tillsynes var stängd från utsidan och placerad i badkaret antog polisen till en början att Williams hade mördats. Utredningen visade emellertid att han inte hade utsatts för våld eller gift, och inga spår efter någon gärningsman hittades.

En utredning kom fram till att det var möjligt för Williams att själv stänga in sig i väskan, men mot detta talade att hans fingeravtryck inte fanns på utsidan av väskan eller på badkaret och att han inte bar handskar. Väskans handtag hade dessutom fästs ihop med kardborrband på utsidan. Spekulationer förekom därför om att hans död varit en del av en sadomasochistisk sexlek.

2015 kom dock nya uppgifter om att Gareth Williams i själva verket mördades. Det tidigare KGB-majoren Boris Karpitjkov, som hoppat av till Storbritannien, hävdar att ryska FSB-agenter först försökte värva Williams som dubbelagent, men när Williams vägrade såg de sig tvungna att röja honom ur vägen. Först drogade de honom med en drink, tog honom till hans lägenhet och förgiftade honom med en giftinjektion i örat och packade sedan in honom i väskan.
https://www.svd.se/spionaffarer-med-dodlig-utgang

Skriv svar