Per Mattsson - en jultradition

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Skriv svar
Marty78
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 25 december 2016, 22:21
Ort: Mölndal

Per Mattsson - en jultradition

Inlägg av Marty78 » 25 december 2016, 22:24

- Per Mattsson!
- Vad vill du?
- Jag vill dricka!
- Nå, så drick då!

Med en dialogramsa som börjar på detta manande sätt inleds än i dag julbordets öldrickande i många traditionsmedvetna svenska familjer.

Far börjar med att lyfta sitt ölkrus och kalla mor för Per Mattsson, och hon fortsätter sedan med att på samma sätt skåla med bordsgrannen Per Mattsson, som i sin tur låter kruset vandra vidare till sin närmaste skålbroder eller -syster - nästa Per Mattsson. Och så går det vidare, tills alla vid bordet blivit vederbörligen apostroferade som "Per Mattsson", och först då vidtar det fortsatta, allmänna öl- eller mummapimplandet.

Denna lustiga dryckessed har ytterligare en Mattsson, nämligen visforskaren Christina Mattsson, följt tillbaka till 1700-talets mitt, och den kan nog vara bra mycket äldre än så. Till och med kung Oscar II brukade förresten inleda kungafamiljens julmiddag med att kalla drottning Sophia för Per Mattsson.

Så står det i den Gastronomiska Kalendern från 2002.

Någon som känner igen detta? Någon som själv gör detta?

raskens
Medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: 25 augusti 2016, 14:04
Ort: sverige

Re: Per Mattsson - en jultradition

Inlägg av raskens » 26 december 2016, 11:07

jag känner till den seden, dock inte att det "går bordet runt".
Görs fortfarande ibland i familjen.

raskens
Medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: 25 augusti 2016, 14:04
Ort: sverige

Re: Per Mattsson - en jultradition

Inlägg av raskens » 26 december 2016, 11:10

Glömde att säga, att ramsan fortsätter efter att man druckit:

- Per Mattsson!
- Vad vill du?
- Jag har druckit !
- Nå, hur smakade det?
- Känn på!

Marty78
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 25 december 2016, 22:21
Ort: Mölndal

Re: Per Mattsson - en jultradition

Inlägg av Marty78 » 26 december 2016, 11:33

Ja, här är hela Per Mattsson-"ritualen".
(Exemplet taget från Oscar II)

...Drotthornet användes även vid de kungliga julmiddagarna till den urgamla dryckesritualen "Per Mattsson". Mot middagens slut fattade kungen hornet och riktade några allvarsord i bunden form med tack för det gångna året och lyckönskningar för det kommande, i främsta rummet till drottningen, därefter till sina barn och slutligen även till övriga närvarande. Därefter vände han sig åter till drottningen och utropade med skalken i ögat. "Per Mattsson!" Drottningen: "Vad vill du?" Konungen: "Jag vill dricka." Drottningen: "Nå så drick då." Konungen drack. Sedan han druckit, sa han: "Per Mattsson!" Drottningen: "Vad vill du?" Konungen: "Jag har druckit." Drottningen: "Hur smakar det?" Konungen: "Känn på!" Drottningen vände sig nu till sin granne till höger, kronprinsen, med ett nytt: "Per Mattsson!" - Och så gick hornet bordet runt med upprepande för var och en av samma ritual. Stor munterhet uppstod om vederbörande av verklig eller låtsad glömska bröt mot formuläret eller vände hornet så, att en svallvåg över ansiktet blev följden.

Skriv svar