Jultraditioner i andra länder

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Jultraditioner i andra länder

Inlägg av Martin Lundvall » 23 december 2015, 19:26

Vi har ju en hel del länder representerade på skalman genom exilsvenskar. Det hade varit intressant att höra om andras länders traditioner.

Som jämförelse var kommer traditionen att titta på kalle anka, karl-Bertil jonsson, äta köttbullar, sill, glögg, risgrynsgröt med mera. Jag tänker att jul firas i många länder och även om anledningen är densamma så måste firandet skilja sig åt.

/martin

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Jultraditioner i andra länder

Inlägg av varjag » 23 december 2015, 23:24

Utmärkt idé Martin...bara markering för återkommande......Varjag

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9761
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Jultraditioner i andra länder

Inlägg av Amund » 27 december 2015, 08:48

Martin Lundvall skrev: Det hade varit intressant att höra om andras länders traditioner.
En jultradition som finns i många länder och som jag gärna skulle vilja infördes i Sverige är det där med en extra månadslön till jul. :)

Användarvisningsbild
Sören F
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: 12 maj 2013, 11:06
Ort: Kbh. V

Re: Jultraditioner i andra länder

Inlägg av Sören F » 27 december 2015, 09:00

I Danmark ses Disneys Juleshow kl 16, men en delvis annorlunda mix, och lite kortare snuttar, sen samma div disneynyheter (som i Sverige kl 15), t ex i år de roliga sengångarna. Och så äter man and.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28556
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Jultraditioner i andra länder

Inlägg av Hans » 28 december 2015, 13:14

Eftersom jag har en svensk ex och således svenskspråkiga barn så har vi väl exporterat den svenska julen ganska väl. Jullunch traditionell med Linieakvavit och lokalt julöl, sill, gravad lax, köttbullar*, prinskorv, skinka och annat småkrafs. Ibland spiller det över med valet av mat och dryck från regionen. På kvällskvisten händer det att det blir det ostron, kanske gåslever och naturligtvis lite bubbel till. Ungarna brukar äta rester istället.

MVH

Hans

*Apropå traditioner i andra länder, köttbullarna måste tillagas med bolschevikhatt på. Traditionen började för kanske fem år sedan då jag fick en NVA hjälm strax före jul och någon tog på sig den i samband med köttbullstillverkningen. Eftersom jag har sedan länge en liten samling fick alla utrustas med liknande saker på skallen. Det råder konsensus, köttbullarna blir godare.
Bilagor
hattar.jpg
hattar.jpg (90.02 KiB) Visad 3232 gånger

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Re: Jultraditioner i andra länder

Inlägg av Martin Lundvall » 3 januari 2016, 20:03

Tänkte dra mitt strå till stacken.

Nyår är den stora högtiden i Ryssland, detta har att göra med att jul aktivt motarbetades under sovjettiden samt att jul firas vid två olika tidpunkter. I samband med att bolsjevikerna ändrade kalender så flyttades ju även tidpunkten för julen. Detta vägrade kyrkan att acceptera, de höll fast vid den gamla tideräkningen. Jul firas dels runt den 24:e december precis som i resten av världen, men också den 7:e januari enligt den julianska kalendern.
Detta har lett till att nyår har blivit den stora högtiden i Ryssland, min erfarenhet av den är begränsad. Nyår var en "boregerlig högtid" fram till 1937. Jag hade dock det stora nöjet att en gång få fira nyår med ryssar.

I likhet med andra fester, det dricks mycket, evighetslånga tal och skålar, mer sprit och stora mängder fyrverkeri.
Rysslands nedräkning sker enligt klockan på Spasskaja tornet i Kreml. https://en.wikipedia.org/wiki/Spasskaya_Tower

Den stora skillnaden är att tomten inte kommer, istället kommer Ded Moroz, eller fader frost. Han har även sitt barnbarn Snegurochka med som medhjälpare. Tidigare var Ded Moroz den direkta översättnigen till jultomte, men under 1930-talet fick han istället byta högtid och dela ut presenterna på nyår. Firandet jag var med om inkluderade även teaterpjäs, jag fick den stora äran att spela Snegurochka. Detta var mycket uppskattat, jag misstänker att det berodde på den slående likheten. Jag kommer inte ihåg om det var en tradition mitt sällskap hittade på eller vad pjäsen handlade om mer än de två karaktärerna. Tror det kan skyllas på vodkan. :)
Ded Moroz bor i https://en.wikipedia.org/wiki/Veliky_Ustyug

Julgranen har samma historia som Ded Moroz, den fick också byta högtid och bli ett nyårsträd.

De som är riktigt galna på firande kan alltså både fira jul den 24:e, nyår, gamla julen samt gamla nyår den 14 januari.

/Martin
Bilagor
snegurochka.jpg
snegurochka.jpg (103.77 KiB) Visad 3185 gånger

Användarvisningsbild
Olays
Medlem
Inlägg: 203
Blev medlem: 2 juni 2009, 14:46
Ort: Addison NY-State

Re: Jultraditioner i andra länder

Inlägg av Olays » 4 januari 2016, 04:13

Ja lite blandade saker från en Irländs Italiensk familj i NÖ USA. Det är ju många som firar olika här så man måste vara vidsynt och ha lite koll på vänner och bekanta. Vi var på julfest helgen före Jul där värdparet tände sista Hanukkah ljuset på Söndags eftermiddagen, men det firas även Kwanzaa och vissa muslimer firar Mawlid al-Nabi (profetens födelsedag) som oftast? äger rum i December Januari, så man bör iallafall vara medveten om att många gör olika saker, har man ingen aning om vad folk pratar om så rekommenderas det att nicka och säga nåt positivt.

Här i USA så firar man jul den 25e December den 24e är för de flesta åtminstone en halv arbetsdag men många (inte bara detalj handel) jobbar fortfarande heldag den 24e, fast det blir vanligare och vanligare att allt (utom detaljhandel då) är stängt efter kl 15. Den 24e på kvällen går man i Kyrkan på Christmas Eve service, mass eller worship beroende på vilken inriktning man har. Klart alla går inte i Kyrkan men då de flesta firar familje kretsen så är det ju nästan alltid nån som vill gå, det är väl lika som att inte titta på Kalle Anka på Julafton i Sverige.

På kvällen den 24 e så finns fortfarande Caroling traditionen kvar i framför allt Irländska familjer men även vissa WASPs gör det, jag och min fru har lyckan att Familjen Kane alltid kommer till och och sjunger, det finns många Kanes (mellan 10 och rekordet som var i närheten av 30 st) och de är alla musikaliska. Klart nuförtiden så besöker dom kanske bara en 3 familjer och min frus familj (Hickey) och familjen Kane har känt varandra i över 100 år så det är en gammal tradition. Vi bjuder givetvis på Whisky, kakor, godis och läsk när de kommer.

Annars har man en stillsam familjemiddag den 24e. Vissa familjer julpyntar inte huset förrns den 24e, jag har ingen aning om varifrån i världen den traditionen kommer ifrån.

Den 25e är julafton som kan se vansinnigt olika ut beroende på var man kommer ifrån. Julklappsutdelning ofta på morgonen för barnen samt stor familjemiddag på eftermiddagen, med så mycket familj man kan få tag på, har man flyttat ifrån föräldrar, syskon och kusiner så förekommer det att man antingen har en Mamma - Pappa - Barn jul av Svensk modell eller att man har middag med de 2 - 3 familjer man ofta umgås med som är i samma situation som en själv.

Icke troende firar oftast bara den 25 med en "kommersiell" jul.
Chi puo dir com'egli arde é in picciol fuoco.

(Den som kan beskriva lågan brinner inte).

Petrarca.

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Jultraditioner i andra länder

Inlägg av pandersson2 » 14 januari 2016, 20:24

Lettisk tradition minner om den svenska. Kan ge några detaljer som är trevliga.

Juldikt skall skrivas på julkorten.
Den som mottager en julklapp skall läsa dikt för att få den.
Skål med gråa ärtor som tilltugg.

I övrigt liknar julbordet det svenska.

Skriv svar