Beevor: ”Nej, det här är inte tredje världskriget”

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Beevor: ”Nej, det här är inte tredje världskriget”

Inlägg av LasseMaja » 12 december 2015, 11:44

Beevor ryter till om lättvindiga historiska paralleller som ofta används av journalister eller politiker.

http://www.svd.se/beevor-nej-det-har-ar ... get-mot-is
Ungefär tre månader innan kriget i Irak började 2003 bad Financial Times mig att skriva en artikel om varför slaget om Bagdad skulle komma att bli ett nytt Stalingrad.
Man kan med fog säga att hela det så kallade ”kriget mot terrorismen” tog fel riktning när president George W Bush omedelbart jämförde terrorattacken den 11 september 2001 med attacken mot Pearl Harbor.

MedMigMotMig
Utsparkad
Inlägg: 131
Blev medlem: 13 april 2013, 11:46

Re: Beevor: ”Nej, det här är inte tredje världskriget”

Inlägg av MedMigMotMig » 12 december 2015, 12:45

Dessutom är ju världen fredligare och mer välmående än någonsin idag, med undantag bara för den arabtalande regionen. Det är ett regionalt krig med många inblandade fraktioner, delvis med tusenåriga släktfejder som motiv. Även om nu USA, Turkiet, Ryssland, Frankrike och kanske t.o.m. Kina bombar i Syrien så funkar inte parollen tredje världskrig. Det begreppet hörde kalla kriget till. Gulfkriget var inte ett världskrig trots att hela FN stod bakom det.

Jag vill invända mot påståendet att ett flygkrig på för egen trupp säkert avstånd inte skulle kunna lösa konflikten. Det kan inte förinta IS, men det kan förhindra bildandet av något kalifat och oljeexport m.m. Som alternativ till att leva "i 30 år" utan några inkomster och infrastruktur och fordon och med en snabbt krympande vapenarsenal, och ofta själva dödas när deras bunker eller gömmsle utan förvarning totalförstörs av en kryssningsmissil, så kanske IS ledare till slut föredrar att förhandla. Tillsammans med en hermetisk blockad så kan flygkrig visst leda till fred.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Beevor: ”Nej, det här är inte tredje världskriget”

Inlägg av sonderling » 12 december 2015, 12:51

Ah, du förekom mig. Jo jag brukar säga att det är det tredje Världskriget som började 911 men det är ju just med den tanken att inget krig liknar det förra. Eller som Beevor just säger: Historien upprepar sig inte.

Här är annat tänkvärt:
”I dag är det generalerna som är pacifister.” Erfarna militärofficerare är betydligt mer realistiska vad gäller tidsramar när man diskuterar Daish. De talar om fälttåg mot upprorsmakare som kan pågå uppemot 30 år – och sådana framtidsutsikter skrämmer livet ur ministrar som inte kan tänka i längre tidsramar än mandatperioder.
Bilden av krigshetsande generaler är fortfarande förhärskande i kulturen men inte riktigt den bilden man ser i verkligheten. Och detta med mandatperioder gäller ju tyvärr allting nuförtiden.

Förresten hörde jag GWOT beskrivas som det nya 30 åriga kriget för ca 10 år sedan, man undrar om det är 20 år kvar då eller om slutet förskjuts framåt? :|

Jag vet inte hur det var eller är i England men här drar ju många paralleler till Vietnam och jag undrar om det inte är den konflikte som är den "allmänna referens punkten" i Sverige. :?

Sonderling

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Re: Beevor: ”Nej, det här är inte tredje världskriget”

Inlägg av LasseMaja » 12 december 2015, 13:09

sonderling skrev:Förresten hörde jag GWOT beskrivas som det nya 30 åriga kriget för ca 10 år sedan, man undrar om det är 20 år kvar då eller om slutet förskjuts framåt? :|
O Beevor verkar ju inte tycka, precis som jag, att det är något "krig" alls! :wink:

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Beevor: ”Nej, det här är inte tredje världskriget”

Inlägg av sonderling » 12 december 2015, 13:57

LasseMaja skrev:
sonderling skrev:Förresten hörde jag GWOT beskrivas som det nya 30 åriga kriget för ca 10 år sedan, man undrar om det är 20 år kvar då eller om slutet förskjuts framåt? :|
O Beevor verkar ju inte tycka, precis som jag, att det är något "krig" alls! :wink:
Ja jo jag är ledsen men det är krig vare sig ni vill eller inte. :milwink:

Sonderling

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Beevor: ”Nej, det här är inte tredje världskriget”

Inlägg av varjag » 13 december 2015, 10:38

MedMigMotMig skrev:
så kanske IS ledare till slut föredrar att förhandla........
Vad - finns det att förhandla om med dem?

Varjag

MedMigMotMig
Utsparkad
Inlägg: 131
Blev medlem: 13 april 2013, 11:46

Re: Beevor: ”Nej, det här är inte tredje världskriget”

Inlägg av MedMigMotMig » 13 december 2015, 15:44

varjag skrev:MedMigMotMig skrev:
så kanske IS ledare till slut föredrar att förhandla........
Vad - finns det att förhandla om med dem?

Varjag
Vi slutar bomba er om ni slutar bomba oss. Man behöver inte prata med dem, bara dressera dem. Efter 3 månaders intensiv terrorbombning mot dem så inleder man tyst ett ensidigt eldupphör. Bryter de detså blir det 3 månaders terrorbombning till, repetera. All verksamhet de bedriver som har att göra med sånt som fordon, elektricitet eller radio ska alltid bombas bort.

Julianus
Medlem
Inlägg: 960
Blev medlem: 8 juli 2014, 11:11

Re: Beevor: ”Nej, det här är inte tredje världskriget”

Inlägg av Julianus » 15 december 2015, 23:21

sonderling skrev:
LasseMaja skrev:
sonderling skrev:Förresten hörde jag GWOT beskrivas som det nya 30 åriga kriget för ca 10 år sedan, man undrar om det är 20 år kvar då eller om slutet förskjuts framåt? :|
O Beevor verkar ju inte tycka, precis som jag, att det är något "krig" alls! :wink:
Ja jo jag är ledsen men det är krig vare sig ni vill eller inte. :milwink:

Sonderling
Nej det är det inte. Inte i betydelsen mellanstatlig konflikt.

Julianus
Medlem
Inlägg: 960
Blev medlem: 8 juli 2014, 11:11

Re: Beevor: ”Nej, det här är inte tredje världskriget”

Inlägg av Julianus » 15 december 2015, 23:22

sonderling skrev:
LasseMaja skrev:
sonderling skrev:Förresten hörde jag GWOT beskrivas som det nya 30 åriga kriget för ca 10 år sedan, man undrar om det är 20 år kvar då eller om slutet förskjuts framåt? :|
O Beevor verkar ju inte tycka, precis som jag, att det är något "krig" alls! :wink:
Ja jo jag är ledsen men det är krig vare sig ni vill eller inte. :milwink:

Sonderling
Nej det är det inte. Inte i betydelsen mellanstatlig konflikt.

Julianus
Medlem
Inlägg: 960
Blev medlem: 8 juli 2014, 11:11

Re: Beevor: ”Nej, det här är inte tredje världskriget”

Inlägg av Julianus » 15 december 2015, 23:27

varjag skrev:MedMigMotMig skrev:
så kanske IS ledare till slut föredrar att förhandla........
Vad - finns det att förhandla om med dem?

Varjag
Det är till sist en fråga för övriga irakier och syrier att avgöra. Kanske och till och med troligen ingenting. Men vad hade Ian Paisley och Gerry Adams att förhandla om. En jäkla massa visade det sig till sist

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Re: Beevor: ”Nej, det här är inte tredje världskriget”

Inlägg av Martin Lundvall » 16 december 2015, 11:03

Jag har tagit bort inlägg som jag tyckte höll en för låg nivå på forumet.
Det är inte förbjudet att diskutera hur man bekämpar terrorism, men höj nivån och diskutera det i rätt tråd

/martin

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: Beevor: ”Nej, det här är inte tredje världskriget”

Inlägg av mrsund » 16 december 2015, 11:56

Julianus skrev:
sonderling skrev:
LasseMaja skrev:
sonderling skrev:Förresten hörde jag GWOT beskrivas som det nya 30 åriga kriget för ca 10 år sedan, man undrar om det är 20 år kvar då eller om slutet förskjuts framåt? :|
O Beevor verkar ju inte tycka, precis som jag, att det är något "krig" alls! :wink:
Ja jo jag är ledsen men det är krig vare sig ni vill eller inte. :milwink:

Sonderling
Nej det är det inte. Inte i betydelsen mellanstatlig konflikt.
Och det behöver det inte vara för att det skall kallas krig.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Beevor: ”Nej, det här är inte tredje världskriget”

Inlägg av varjag » 16 december 2015, 12:30

Eller ett Världskrig.
Jag håller inte alls med Beevor. VÄRLDS-krig - omfattar hela världen och kampen mot militant islam - omspänner hela världen!

Australien, Belgien, Kanada, Kina, Danmark, England, Frankrike, Kenya, Kuwait, Tyskland, Indien, Indonesien, Italien, Mali, Malaysia, Holland, Pakistan,
Ryssland, Saudi-Arabien, Singapore, Spanien, Sverige, Syrien, Filippinerna, Thailand, Tunisien, Turkiet och USA.

Om DET inte är ett världskrig - vet jag inte vad man skall kalla det.....

Beevor sade också:
Men Daish kan bara slås ut med marktrupper. Problemet är att mycket få västerländska politiker har stöd för en sådan åtgärd. Och bara tanken på tillfångatagna soldater som bränns till döds i en bur – så som skedde med en stackars jordansk pilot – räcker för att ge vilken politiker som helst sömnproblem. Men om de verkligen är fast beslutna att slutgiltigt bekämpa Daish, så måste de faktiskt hitta kraften till detta – både hos sig själva och hos sina väljare.
Vi - är så klart rädda för att tackla Fienden.
Just för exemplet med ''grillade jordanske flygaren''.......Men innan vi talar om ''nivåer'' - måste vi också ha klart för vilken sorts fiende
vi kämpar mot......
Här - ett exempel;
http://heavy.com/news/2015/10/new-isis- ... d-youtube/

Och - agera utanför de ''vanliga ramarna för krigföring''.......

''när man hyvlar - måste det flyga spån''

Om - vi vill vinna...(?)

Varjag

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: Beevor: ”Nej, det här är inte tredje världskriget”

Inlägg av mrsund » 16 december 2015, 13:55

varjag skrev:Eller ett Världskrig.
Jag håller inte alls med Beevor. VÄRLDS-krig - omfattar hela världen och kampen mot militant islam - omspänner hela världen!

Australien, Belgien, Kanada, Kina, Danmark, England, Frankrike, Kenya, Kuwait, Tyskland, Indien, Indonesien, Italien, Mali, Malaysia, Holland, Pakistan,
Ryssland, Saudi-Arabien, Singapore, Spanien, Sverige, Syrien, Filippinerna, Thailand, Tunisien, Turkiet och USA.

Om DET inte är ett världskrig - vet jag inte vad man skall kalla det.....

Beevor sade också:
Men Daish kan bara slås ut med marktrupper. Problemet är att mycket få västerländska politiker har stöd för en sådan åtgärd. Och bara tanken på tillfångatagna soldater som bränns till döds i en bur – så som skedde med en stackars jordansk pilot – räcker för att ge vilken politiker som helst sömnproblem. Men om de verkligen är fast beslutna att slutgiltigt bekämpa Daish, så måste de faktiskt hitta kraften till detta – både hos sig själva och hos sina väljare.
Vi - är så klart rädda för att tackla Fienden.
Just för exemplet med ''grillade jordanske flygaren''.......Men innan vi talar om ''nivåer'' - måste vi också ha klart för vilken sorts fiende
vi kämpar mot......
Här - ett exempel;
http://heavy.com/news/2015/10/new-isis- ... d-youtube/

Och - agera utanför de ''vanliga ramarna för krigföring''.......

''när man hyvlar - måste det flyga spån''

Om - vi vill vinna...(?)

Varjag

En sak är säker, de får inte vinna!

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Beevor: ”Nej, det här är inte tredje världskriget”

Inlägg av tryggve » 16 december 2015, 14:11

Wikipedia har ju en rätt omfattande artikel om vad som räknas som världskrig. Att "kriget mot terror" skulle räknas in där känns inte helt självklart.
https://en.wikipedia.org/wiki/World_war

Skriv svar