Låna ut kärnvapen?

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Låna ut kärnvapen?

Inlägg av LasseMaja » 6 december 2015, 11:23

Polen vill låna kärnvapen av USA.

http://www.svd.se/polen-vill-lana-karnv ... om/varlden

Tydligen så skall USA ha godkänt att man kan låna ut kärnvapen.

http://bigstory.ap.org/article/a570f3ca ... ar-weapons

Detta hade jag ingen aning om. Låter synnerligen riskabelt tycker jag, men det har tydligen förekommit förut.

Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1373
Blev medlem: 14 december 2004, 14:00
Ort: Stockholm

Re: Låna ut kärnvapen?

Inlägg av gunship » 6 december 2015, 11:43

Brukar väl vara att de inte kan användas utan att USA vill det . Dvs. Att de i praktiken är amerikanska på annat lands mark.
Senast redigerad av 1 gunship, redigerad totalt 6 gånger.

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Re: Låna ut kärnvapen?

Inlägg av CvD » 6 december 2015, 14:35

Dom är under fredstid placerade på statens territorium men under amerikansk bevakning och kod/nyckel som behövs för att armera vapnet är även det under amerikansk kontroll. Men skulle det gå totalt under skogen beväpnas den lånade nationens vapensystem med kärnvapnet för att användas, men även där har USA sista ordet.
https://en.wikipedia.org/wiki/Nuclear_sharing

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Låna ut kärnvapen?

Inlägg av tryggve » 6 december 2015, 14:39

Det rapporterades väl på bland annat The Aviationist att polska F-16 hade varit med i den övning som NATO årligen håller för att öva användning av kärnvapen.
http://theaviationist.com/2014/11/15/st ... -exercise/

Det spekulerades väl redan då att Polen ville vara med i programmet.

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Re: Låna ut kärnvapen?

Inlägg av LasseMaja » 6 december 2015, 18:09

Ok, inte något helt nytt alltså. Jag funderade mer på vad händer om ryssarna surnar till på detta och kanske "lånar ut" kärnvapen till Vitryssland eller Iran?

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9761
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Låna ut kärnvapen?

Inlägg av Amund » 6 december 2015, 18:24

"Låna ut kärnvapen", är inte det bara en snygg omskrivning för att man skaffar sig en framskjuten bas i ett land (med landets fulla godkännande)..?

Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1373
Blev medlem: 14 december 2004, 14:00
Ort: Stockholm

Re: Låna ut kärnvapen?

Inlägg av gunship » 6 december 2015, 21:27

Amund skrev:"Låna ut kärnvapen", är inte det bara en snygg omskrivning för att man skaffar sig en framskjuten bas i ett land (med landets fulla godkännande)..?
Jo, men jag tror också det finns (fanns?) nån gammal säkerhetsvariant på det; enligt MAD-principen, och enligt både USA och ryssland/sovjet skulle väl en attack på landets kärnvapen (nukelär eller konventionell) besvaras med kärnvapenangrepp. Så om ett land har dessa baserat hos sig, så skulle en invasion av landet också innebära en attack på USAs kärnvapenarsenal, med allt vad det innebär.

Blir gärna rättad om jag är ute och cyklar.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Låna ut kärnvapen?

Inlägg av tryggve » 6 december 2015, 22:06

LasseMaja skrev:Ok, inte något helt nytt alltså. Jag funderade mer på vad händer om ryssarna surnar till på detta och kanske "lånar ut" kärnvapen till Vitryssland eller Iran?
Ryssarna var ju inte intresserade av kärnvapendelning under Warzavapaktens dagar, med länder som då var allierade. Att de i dagsläget skulle förse andra länder med kärnvapen är nog uteslutet.

För övrigt är dessa "utlånande kärnvapen" som sagt helt under USA:s kontroll, och kan inte användas utan deras godkännande.
Senast redigerad av 1 tryggve, redigerad totalt 7 gånger.

Användarvisningsbild
Nimrod-S
Medlem
Inlägg: 1079
Blev medlem: 18 november 2011, 14:46
Ort: Söder om stan

Re: Låna ut kärnvapen?

Inlägg av Nimrod-S » 6 december 2015, 22:53

Jag ser framför mig när ett mail kommer till Polska regeringen:

Du har ett kärnvapenlån som håller på att gå ut.
Låna gärna om via webbplatsen http://karnvapen.nato.org
(Alla vapen går inte att låna om)

Vänliga hälsningar
Missiloteket

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Låna ut kärnvapen?

Inlägg av tryggve » 8 december 2015, 13:18

CvD skrev:Dom är under fredstid placerade på statens territorium men under amerikansk bevakning och kod/nyckel som behövs för att armera vapnet är även det under amerikansk kontroll. Men skulle det gå totalt under skogen beväpnas den lånade nationens vapensystem med kärnvapnet för att användas, men även där har USA sista ordet.
https://en.wikipedia.org/wiki/Nuclear_sharing
Intressant att det i den artikeln också skrivs om den möjliga överenskommelsen mellan Saudiarabien och Pakistan. Det har väl rät länge spekulerats att Saudiska pengar har hjälpt till att betala för det pakistanska kärnvapenprogrammet.

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Låna ut kärnvapen?

Inlägg av erep » 8 december 2015, 15:43

Månne inte ryssarnas övning Zapad några år sedan, om vilken det rapporterades att man övat på en kärnvapeninsats mot Warszawa för att "de-eskalera" förklarar Polens intresse.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Låna ut kärnvapen?

Inlägg av tryggve » 8 december 2015, 16:22

erep skrev:Månne inte ryssarnas övning Zapad några år sedan, om vilken det rapporterades att man övat på en kärnvapeninsats mot Warszawa för att "de-eskalera" förklarar Polens intresse.
Det kan det säkert vara, men det kommer ju inte att innebära att Polen får en egen förmåga att kunna vedergälla med kärnvapen. Man behöver ju fortfarande USA:s godkännande för att kunna aktivera dem.

Men som symbol så kan det väl vara viktigt.

Dock så ligger väl Polen under samma kärnvapenparaply som resten av NATO som det är.

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Låna ut kärnvapen?

Inlägg av erep » 8 december 2015, 16:33

tryggve skrev: Det kan det säkert vara, men det kommer ju inte att innebära att Polen får en egen förmåga att kunna vedergälla med kärnvapen. Man behöver ju fortfarande USA:s godkännande för att kunna aktivera dem.

Men som symbol så kan det väl vara viktigt.

Dock så ligger väl Polen under samma kärnvapenparaply som resten av NATO som det är.
Det är klart att USA hade sista ordet, men jag kan tänka mig att man i Polen tänker att tröskeln för en vedergällning från Polen som blivit utsatt för en kärnvapenattack kan vara lägre än en vedergällning från Tyskland eller Storbritannien etc. Och om tröskeln för vedergällning är lägre, borde tröskeln att ryssarna använder sina kärnvapen vara högre.

Den ryska "de-eskalationsdoktrinen" går ju ut på att smälla till så att andra parten förstår att nu ska man inte eskalera, och därmed låsa de uppnådda positionerna.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Låna ut kärnvapen?

Inlägg av tryggve » 8 december 2015, 16:48

erep skrev:
Det är klart att USA hade sista ordet, men jag kan tänka mig att man i Polen tänker att tröskeln för en vedergällning från Polen som blivit utsatt för en kärnvapenattack kan vara lägre än en vedergällning från Tyskland eller Storbritannien etc. Och om tröskeln för vedergällning är lägre, borde tröskeln att ryssarna använder sina kärnvapen vara högre.

Den ryska "de-eskalationsdoktrinen" går ju ut på att smälla till så att andra parten förstår att nu ska man inte eskalera, och därmed låsa de uppnådda positionerna.
Det handlar nog mest om symbolik och markering. Vilket väl är förståeligt.

Sedan är väl dock frågan om lagring av kärnvapen på polskt område verkligen skulle göra att det finns en lägre risk för att kärnvapen används mot Polen. Det kan ju lika gärna vara så att det ökar risken att kärnvapen sätts in i en konflikt om man från rysk sida tror att man tidigt kan slå ut de kärnvapen som lagras där.

Ryssarna ska ju ha övat kärnvapeninsats även mot Sverige för en tid sedan, så det kan ju hända att ryssarna faktiskt planerar att använda sina kärnvapen i händelse av konflikt med NATO oavsett.

Men det vet vi ju inte så mycket om.

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Låna ut kärnvapen?

Inlägg av erep » 8 december 2015, 16:57

tryggve skrev: Men det vet vi ju inte så mycket om.
Publicerad rysk militärdoktrin torde säga att kärnvapen inte används mot stat utan kärnvapen eller bara då ryska statens existens är hotad. Men personligen brukar jag inte fästa värst mycket intresse till Kremls påståenden. Det gäller att se på vad händerna gör istället för att se på läpparna. Övningarna mot Polen och Sverige talar sitt klara språk.

Genom att be ett kärnvapenlån har Polen sagt vad de själv tycker höjer tröskeln.

Skriv svar