Invandring och utvandring till Sverige

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Invandring och utvandring till Sverige

Inlägg av sonderling » 18 november 2015, 06:25

Davian skrev:
Det här är något som har pumpats ut i media tusentals gånger sen 2006. Det är ingen nyhet för någon som har lite intresse för invandring/utvandring.
Nja det är väl inte så att jag har märkt det och jag är endå rätt intresserad av frågan. :?
De som föds, växer upp och lever i det svenska samhället och kulturen. Deras hemland är ju Sverige, men här räknas de ändå inte som svenskar, samtidigt som de i föräldrarnas hemland inte räknas dit heller.
Tro´t eller ej men det där har jag högst personlig erfarenhet av. :wink:
Det svenska samhället är ökänt svårt att komma in i som utlänning medan USA:s samhälle är helt annorlunda. (det är en bra grej av USA.)
Ja faktiskt nått som jag tycker är intressant är att Somalier är en av de mest framgängsrika invandrargrupperna i USA (väldigt företagssamma) men här ses de som lata och odugliga?


Sonderling

- Som jobbar inom den kommunala sektorn med nått helt annat än flyktingar i vanliga fall men trycket gör att alla får rycka in och göra sin bit på ett eller annat sätt. (Sortera kläder, skruva ihop IKEA möbler etc.) Det är som när man slänger ihop nått spärr förband av kockar och skrivbordsbidträden. :P

Gott
Medlem
Inlägg: 650
Blev medlem: 27 augusti 2010, 20:14
Ort: Stockholm

Re: Invandring och utvandring till Sverige

Inlägg av Gott » 18 november 2015, 11:56

sonderling skrev:Davian skrev: [quote
Det svenska samhället är ökänt svårt att komma in i som utlänning medan USA:s samhälle är helt annorlunda. (det är en bra grej av USA.)
Ja faktiskt nått som jag tycker är intressant är att Somalier är en av de mest framgängsrika invandrargrupperna i USA (väldigt företagssamma) men här ses de som lata och odugliga?
Sådana jämfärelser är rätt intressanta. Det finns en tjock rapport i ämnet " Somalier på arbetsmarknaden – har Sverige något att lära?" där man försöker bena ut detta. Om man kommer fram till något kan diskuteras, men lite data från denna som är intressant:

Jämförelse av sysselsättningsgrad:
Sysselsättning.jpg
Siffrorna är inte purfärska, men intressant att se sysselsättningen bland somalier är mer än dubbelt så hög i både USA och Kanada jmf med Sverige samtidigt som genomsnittliga sysselsättningsgraden är ungefär på samma nivå.

Angående företagsamhet, precis som Sonderling är inne på:
Företagande.jpg

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: Invandring och utvandring till Sverige

Inlägg av mrsund » 18 november 2015, 14:16

Usa är bl a känt som ett land där man kan jobba sig till rikedom, det är ju inte helt osannolikt att välutbildade och entreprenörer dras dit och har lättare att faktiskt få komma till USA jämfört med de som är sjuka, fattiga och har låg utbildning.

(Så var det för min fru iallafall, de valde Sverige då de hörde talas om den fria sjukvården, resten av släkten tog sig till USA och Australien.)

Jag är långt ifrån någon expert, men kan tänka mig att Sverige satsar betydligt mer resurser på att få in nyanlända i samhället jämfört med USA.

Annars var det rätt oväntat (för mig) att Sverige hade högre andel egenföretagare än USA.

Gott
Medlem
Inlägg: 650
Blev medlem: 27 augusti 2010, 20:14
Ort: Stockholm

Re: Invandring och utvandring till Sverige

Inlägg av Gott » 18 november 2015, 16:35

Jo, utbildningsnivå nämns som förklaring både för USA och Kanada (dock anses somalier vara lägre utbildade än andra invandrargrupper, åtminstone i Kanada). Språk har nämnts, men också detta ska vara sämre än andra invandrargrupper.

En skillnad om jag förstått rätt är att i både USA och Kanada ligger ansvaret på integration i större utsträckning på invandrarföreningar, typ kulturföreningar, med viss statlig finansiering och med betydligt bredare och större ansvar än motsvarande i Sverige. I Sverige ligger ansvaret i princip helt på myndigheter.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28387
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Invandring och utvandring till Sverige

Inlägg av Hans » 18 november 2015, 16:59

Gott, dina källor är OECD?

https://data.oecd.org/migration/foreign ... ator-chart

Man kan leka runt lite där, intressant.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Re: Invandring och utvandring till Sverige

Inlägg av CvD » 18 november 2015, 18:18

Kanada har tre huvudkategorier av invandrare.
Dels flyktingar som 2014 var 23286, dels familjeåterförening 66659st och ekonomiska invandrare 165088st. Det innebär att ca 26% är familjåterförening, ungefär 63% ekonomiska invandrare och endast 9% är flyktingar.
http://www.cic.gc.ca/english/resources/ ... ent/01.asp

För att få invandra som ekonomisk invandrare får man poäng baserat på ålder, yrke, utbildning, erfarenhet och kunskaper i engelska eller franska, det innebär med andra ord att de som får chansen att flytta till Kanada inom den kategorin har stora chanser att få jobb etc.

Frågan är vilken kategori som somalierna som nämns i statistiken ovan tillhör, kom de till Kanada inom den ekonomiska invandrarkategorin så kan det mycket väl förklara varför fler av de procentuellt sett har jobb och är egna företagare jämfört med tex somalier i Sverige, som troligen har lägre utbildningsnivå jämfört med somalier som ev kom till Kanada som ekonomisk invandrare.

Davian
Medlem
Inlägg: 3536
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Invandring och utvandring till Sverige

Inlägg av Davian » 18 november 2015, 18:38

Ja. det är betdligt lättare att invandra till ett europeiskt land än ett i syd/nordamerika. Några av de jag arbetar med har bokstavligen talat promenerat till Sverige. Rutten har gått ungefär såhär:

Östra somalia -> arabiska halvön -> västra Iran och bergen -> östra turkiet, -> båt adriatiska havet -> grekland ->makedonien -> nåt land på balkan ->österrike ->tyskland ->danmark ->Sverige.

Nu är det marginellt enklare att komma hit pga det stora antalet smugglare som kör skytteltrafik över haven. Förr när EU betalade Khaddaffi och Egypten för att hindra dem var det mkt farligare.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28387
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Invandring och utvandring till Sverige

Inlägg av Hans » 18 november 2015, 19:19

Davian skrev:Förr när EU betalade Khaddaffi och Egypten för att hindra dem var det mkt farligare.
Egypten vet jag inte men pengar till Libyen var ju inte direkt kopplat till flyktingar.

Bara detta:

4. Border management
Carrying out a gap-analysis on the current functioning modalities of the Libyan border and immigration services, aimed at reinforcing the capacity of the latter to prevent the irregular migration flows from entering Libya from its Southern borders.

http://europa.eu/rapid/press-release_ME ... ?locale=en

MVH

Hans

Gott
Medlem
Inlägg: 650
Blev medlem: 27 augusti 2010, 20:14
Ort: Stockholm

Re: Invandring och utvandring till Sverige

Inlägg av Gott » 19 november 2015, 08:19

Hans skrev:Gott, dina källor är OECD?

https://data.oecd.org/migration/foreign ... ator-chart

Man kan leka runt lite där, intressant.

MVH

Hans
Arbetslöshetssiffrorna är från OECD. Dock några år gamla och andrahand via rapporten jag nämnde. Tack för länken - kan vara intressant att se om det går att göra liknande jämförelser för andra grupper.

Gott
Medlem
Inlägg: 650
Blev medlem: 27 augusti 2010, 20:14
Ort: Stockholm

Re: Invandring och utvandring till Sverige

Inlägg av Gott » 19 november 2015, 08:29

CvD skrev:Kanada har tre huvudkategorier av invandrare.
Dels flyktingar som 2014 var 23286, dels familjeåterförening 66659st och ekonomiska invandrare 165088st. Det innebär att ca 26% är familjåterförening, ungefär 63% ekonomiska invandrare och endast 9% är flyktingar.
http://www.cic.gc.ca/english/resources/ ... ent/01.asp

För att få invandra som ekonomisk invandrare får man poäng baserat på ålder, yrke, utbildning, erfarenhet och kunskaper i engelska eller franska, det innebär med andra ord att de som får chansen att flytta till Kanada inom den kategorin har stora chanser att få jobb etc.

Frågan är vilken kategori som somalierna som nämns i statistiken ovan tillhör, kom de till Kanada inom den ekonomiska invandrarkategorin så kan det mycket väl förklara varför fler av de procentuellt sett har jobb och är egna företagare jämfört med tex somalier i Sverige, som troligen har lägre utbildningsnivå jämfört med somalier som ev kom till Kanada som ekonomisk invandrare.
Den gäller samtliga somaliska invandrare oavsett kategori. Den höga andelen ekonomiska invandrare är säkert en delföklaring.

Skriv svar