Analysera Winstons följande citat

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Skriv svar
powniac
Medlem
Inlägg: 51
Blev medlem: 19 januari 2015, 21:55
Ort: Gävle

Analysera Winstons följande citat

Inlägg av powniac » 8 september 2015, 09:08

Hej!

Undrar en sak om Winston Churchills följande citat: “Historien kommer vara snäll mot mig för jag kommer skriva den.” (Winston Churchill 1874-1965)

Vad tror ni personen menar med det citatet? Hur tolkar ni budskapet? Varför? Håller ni med om budskapet eller vill ni kritisera det? Alltså, hur har ni tänkt och varför?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13574
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Analysera Winstons följande citat

Inlägg av Markus Holst » 8 september 2015, 09:29

Jag är inte särdeles bekannt med Churchills personlighet, men kan tänka mig att det är sagt med glimten i ögat, alltså som ett skämt i något sammanhang.

Och efter det hoppas jag på att få lära mig mera om citatet. vet vi att han alls sade det, och vet vi i vilket sammanhang det sades?

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Analysera Winstons följande citat

Inlägg av Schwemppa » 8 september 2015, 09:49

Så pass länge har jag följt med Hexmasters Faktoider att jag omedelbart blir skeptisk när ett slående citat förknippas med en lämpligt känd person... :)

http://faktoider.blogspot.fi/2015/08/he ... nslag.html

http://www.faktoider.nu/citat.html

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Analysera Winstons följande citat

Inlägg av Hexmaster » 8 september 2015, 15:31

Ja, innan man börjar analysera vad X menade med Y får man allt ta reda på om X alls sagt eller skrivit Y.

I det här fallet var det följande vad Churchill faktiskt sade:
For my part, I consider that it will be found much better by all Parties to leave the past to history, especially as I propose to write that history.
- WC talar i House of Commons 23 januari 1948, citatet återgivet i The Yale Book of Quotations (2006), Fred R. Shapiro (red.), Yale University Press, sid 154 

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: Analysera Winstons följande citat

Inlägg av mrsund » 8 september 2015, 16:22

Och han skrev faktiskt historien i sina böcker.

powniac
Medlem
Inlägg: 51
Blev medlem: 19 januari 2015, 21:55
Ort: Gävle

Re: Analysera Winstons följande citat

Inlägg av powniac » 9 september 2015, 14:30

Hexmaster skrev:Ja, innan man börjar analysera vad X menade med Y får man allt ta reda på om X alls sagt eller skrivit Y.

I det här fallet var det följande vad Churchill faktiskt sade:
For my part, I consider that it will be found much better by all Parties to leave the past to history, especially as I propose to write that history.
- WC talar i House of Commons 23 januari 1948, citatet återgivet i The Yale Book of Quotations (2006), Fred R. Shapiro (red.), Yale University Press, sid 154 
I så falla måste jag ju analysera det du nu säger. Men kan man säga att det ursprungliga citatet är det du just sagt men att det sedan bara förfinats genom tiden?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Analysera Winstons följande citat

Inlägg av Hexmaster » 9 september 2015, 21:14

För Winstons del, såvitt jag funnit. Kanske någon annan använt det snitsiga citatet före honom? Om inte, och om WC inte stod för den minnesvärda formuleringen, vem gjorde det då?

Men i så fall är det ju inte alls lika intressant. I snart sagt vilken annans mun som helst blir citatet helt eller nästintill poänglöst.

Skriv svar