Foton på offer i media

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Skriv svar
Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7140
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Foton på offer i media

Inlägg av sonderling » 6 september 2015, 19:54

Jag har tänkt på debatten ang foton på den lilla kurdiska flykting pojken som ligger på en strand.
Det har ju väckt en del debatt ang etik och moral och medias ansvar. Och bilden har uppenbarligen chockat många. (En reporter på SR lät påtagligt skakad och jag trodde ett tag att hon skulle börja gråta.)

Men och jag är ju ganska cynisk, men än annan som växte upp med Biafra, Vietnam och inbördeskrig i Libanon, Saddams gasattack på Kurder i Irak*, tänkte men det är ju inte första gången man sett civila dödsoffer på nyheterna.
Så jag tänker vad är grejen och jag undrar rent historiskt hur ovanligt är/ var detta? Eller är detta bara ännu ett sympton i vår tid och beröringskräck med död och elände?


Sonderling

* jag har ju också jobbat som kyrkogårdsarbetare och sett döda i verkligheten så man kanske blitt avtrubbad?

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Foton på offer i media

Inlägg av tryggve » 6 september 2015, 20:03

Fast bilder på döda/skadade barn brukar väl i allmänhet väcka mycket känslor, där tror jag inte att det är så mycket annorlunda idag jämfört med förr.
Exempel (som du själv har tagit upp de flesta)

-Bilden på den brännskadade flickan från Vietnam.

-Bilder på svältande barn i Biafra, likaså bilderna från svältens Etiopien på 1980-talet.

-Bilder på barn som dödats av gas i Halabja.

Alla dessa bilder chockade väl och väckte debatt, opinion och känslor på sin tid?

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3762
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Foton på offer i media

Inlägg av a81 » 6 september 2015, 21:59

Tror att sådana bilder har chockat i alla tider, även om man rent logiskt kan hävda att det samma dag också dog många andra barn, av andra tragiska omständigheter, runtom i världen. Men det är klart att vi alla påverkas av sådana här bilder!

Förhoppningsvis kan i alla fall de senaste dagarnas hemska scener på Medelhavet och i Ungern leda till en mer konstruktiv debatt i Europa om hur vi hjälpas åt att hjälpa flyktingar, hur vi kan skapa fred och stabilitet i Mellanöstern, etc.

Skriv svar