Modern militär "folklore"

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Viktor Lima
Medlem
Inlägg: 242
Blev medlem: 4 maj 2003, 10:38
Ort: Linköping

Modern militär "folklore"

Inlägg av Viktor Lima » 11 mars 2015, 13:03

Det finns flera moderna exempel på så kallad "folklore" (alt.svenska ”folkminne”) inom det militära baserade på helt eller delvis mytiska figurer. Vi pratar alltså om muntliga ”legender” och föreställningar som ibland aktivt byggs upp av exempelvis ett visst förband för att tex. höja moralen eller för att det helt enkelt är kul. Några exempel:

”Kapten Kosovo” alternativt ”Kosovofantomen”
Mytisk figur som figurerat på en del svenska kosovobataljoner. Figuren ifråga liknar en superhjälte som då och då dyker upp för att göra stordåd som att exempelvis dela ut julklappar på julafton eller bjuda på öl i mässen. Figuren i fråga är alltid maskerad och hans/hennes verkliga identitet är okänd. Enligt minnesböckerna från missionerna verkade Kapten Kosovo/Kosovofantomen under bland annat KS05 och KS10 och på den senare missionen fick han till och med medalj av bataljonschefen som han mottog i sin vanliga maskering. Kapten Kosovo kan beskådas på nedanstående länk:
http://www.charliesierra.nu/memorybook/page2.php

Chesty puller – amerikanska marinkåren

Denna karaktär baseras på verklighetens Chesty Puller som var regementschef i marinkåren under många av de hårdaste striderna i Stilla havet under andra världskriget. Verklighetens Chesty är sedan länge avliden, men hans ande vakar över marinsoldaterna än idag. Myten hålls levande genom att man exempelvis säger (ok då – skriker…) god natt till Chesty innan man somnar enligt modellen ”Good night Chesty Puller – Where ever you are!”. Chesty står alltid på den lilla marinsoldatens sida och älskar sina soldater. Om tex. en soldat slarvar kan drillinstruktören påminna om att Chesty inte kommer bli glad vilket naturligtvis orsakar skamkänslor. Man vill ju inte göra Chesty besviken...
http://en.wikipedia.org/wiki/Chesty_Puller

Grus-Olle
Inom kustartilleriet (eller är det bara hos KJ) förekommer den mytiska figuren ”Grus-Olle”. Som icke-kustartillerist har jag inga primärkällor, men karaktären verkar vara ganska ondskefull och äter tex. upp soldater som inte tar skydd tillräckligt snabbt på kommando. Har någon mer info?

Gris-Karlsson
På K3 i Karlsborg (kanske även tidigare i Skövde) används den mytiska karaktären ”Gris-karlsson” för att illustrerar den gemene beväringen. Gris-karlsson är en värnpliktig från västgötaslätten som har de lite svårt med allt för komplicerad militär verksamhet. Begreppet används främst av befälskåren, exempelvis ”Till och med Gris-Karlsson klarar detta” om något är oerhört tydligt och enkelt. Utrustning ska helst ha få rörliga delar för att Gris-Karlsson ska kunna behärska dem.

Har vi några flera exempel på militär folklore av ovanstående karaktär?
/VL

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Modern militär "folklore"

Inlägg av millgard » 11 mars 2015, 14:03

Tja, det finns ju massor av "råttan i pizzan"-historier av typen "xx-kompaniet avlossade en granat som landade mitt på stadens torg, som tur var exploderade den inte". Den historien levde ju i högönsklig välmåga på varje bättre artilleriregemente, och letade sig till och med in på infanteriets GRK-plutoner...

Kul frågeställning! Hoppas på många svar. :)

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28536
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Modern militär "folklore"

Inlägg av Hans » 11 mars 2015, 14:30

millgard skrev:Tja, det finns ju massor av "råttan i pizzan"-historier av typen "xx-kompaniet avlossade en granat som landade mitt på stadens torg, som tur var exploderade den inte". Den historien levde ju i högönsklig välmåga på varje bättre artilleriregemente, och letade sig till och med in på infanteriets GRK-plutoner...

Kul frågeställning! Hoppas på många svar. :)
Instämmer.

Granatkastarolycka, en sådär slutet av sjuttiotalet-åttiotalet lyckades man åka hem från Kilsbergen med en granat i en 12 cm granatkastare och från kaserngården på I 3 avfyra den. Den slog ner i ett vägskäl strax utanför staden men turligt nog var de enda förusterna några vägskyltar 'utslagna' av splitter. Med reservation för dåligt minne.

Jag kan inte påminna mig liknande historer trots dryga 12 år i Hären. Med reservation för dåligt minne.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Modern militär "folklore"

Inlägg av millgard » 11 mars 2015, 14:47

Nänä, det var faktiskt i ÖSTERSUND det hände, just i slutet av 1970-talet!


(Nej, i Boden var det, har jag senare fått veta). Osv


Och så har vi GRG-n som avlossades från andra våningen genom fönstret ut mot kaserngården (som tur var klarade sig bassen, som skulle skoja med kamraterna men oturligt nog var det laddat med fullbumpa övnproj) och vips fick man renovera hela våningen... Ingen som hört den?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28536
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Modern militär "folklore"

Inlägg av Hans » 11 mars 2015, 14:50

Sluta retas med mig :wink: , jag hade kollegor som var insyltade. Finns det något online arkiv av typ Nerikes Allehanda?

MVH

Hans

Viktor Lima
Medlem
Inlägg: 242
Blev medlem: 4 maj 2003, 10:38
Ort: Linköping

Re: Modern militär "folklore"

Inlägg av Viktor Lima » 11 mars 2015, 15:40

Hej,

Visst är det kul med militära pizzan-i-råttan-historier, men jag var mer ute efter mer institutionaliserade mytiska figurer som så att säga är en inofficiell del av verksamheten och återkommer år efter år. Det finns många utländska exempel och när ungarna lugnat ser sig ikväll ska jag köra lite avancerad Google-fu i ämnet.

/VL

KoteGaeshi
Medlem
Inlägg: 868
Blev medlem: 10 december 2008, 03:08

Re: Modern militär "folklore"

Inlägg av KoteGaeshi » 11 mars 2015, 19:32

Han-som-kom-igenom-visitation-efter-skjutning och lyckades dra av en lösplugg ur en AK/Ksp/Kpist i ett ekande vapenvårdsrum kanske.

Annars den berömda fältvaranen som med berått mod stoppar ner grus, ekorrar, löjtnanter och andra delar av skogen i fickorna på de värnpliktiga som glömmer att stänga ficklock, väskor, ryggsäckar och så vidare.
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5930
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Modern militär "folklore"

Inlägg av Sarvi » 11 mars 2015, 19:41

Häggotrollet lever ryktesvis i pansarbandvagnar och stridsfordon som härrör från en viss fordonstillverkare i Örnsköldsvik. Äter skiftnycklar, viktiga skruvar och andra för verksamheten väsentliga små prylar. :)

currahee
Medlem
Inlägg: 2777
Blev medlem: 8 januari 2004, 11:54
Ort: Stockholm

Re: Modern militär "folklore"

Inlägg av currahee » 11 mars 2015, 20:03

”The Gremlins” av Roald Dahl från 1943. Skulle ha blivit en tecknad Disney film, med projektet avstannade. Handlar om små monster som äter flygplansdelar.

http://en.wikipedia.org/wiki/Gremlin

http://www.roalddahlfans.com/books/gremtext.php


/ currahee

Viktor Lima
Medlem
Inlägg: 242
Blev medlem: 4 maj 2003, 10:38
Ort: Linköping

Re: Modern militär "folklore"

Inlägg av Viktor Lima » 11 mars 2015, 20:06

I den amerikanska flotta finns myten/fenomenet med så kallade "Phantom shitters". Detta ska tydligen har börjat redan under andra världskriget och går ut på att någon i besättningen=fantomskitaren, helt enkelt tömmer tarmen på olika ställen på fartyget till den övriga besättningens förtret. Eftersom den amerikanska flottan har stora fartyg med många besättningsmän och många skrymslen och vrår kan fenomenet föregå under lång tid utan att fantomen avslöjas. Fenomenet har skildrats i filmen " Flight of the intruder" där fantomskitaren lägger hälsning i fartygschefens askkopp. Tydligen förekommer fenomenet än idag på olika fartyg i flottan.

Jag antar att den svenska flottan har för små fartyg med för liten besättning för att liknande fenomen ska kunna fortgå:)
/VL

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28536
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Modern militär "folklore"

Inlägg av Hans » 11 mars 2015, 20:29

Pratade vi inte om militär 'folklore', om ni blandar in flottan, brukhundsklubben, lottakåren, flygvapnet och andra liknande föreningar går vi inte ifrån ämnet då?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7139
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Modern militär "folklore"

Inlägg av sonderling » 15 mars 2015, 20:19

Viktor Lima skrev:I den amerikanska flotta finns myten/fenomenet med så kallade "Phantom shitters". Detta ska tydligen har börjat redan under andra världskriget och går ut på att någon i besättningen=fantomskitaren, helt enkelt tömmer tarmen på olika ställen på fartyget till den övriga besättningens förtret. Eftersom den amerikanska flottan har stora fartyg med många besättningsmän och många skrymslen och vrår kan fenomenet föregå under lång tid utan att fantomen avslöjas. Fenomenet har skildrats i filmen " Flight of the intruder" där fantomskitaren lägger hälsning i fartygschefens askkopp. Tydligen förekommer fenomenet än idag på olika fartyg i flottan.

Jag antar att den svenska flottan har för små fartyg med för liten besättning för att liknande fenomen ska kunna fortgå:)
/VL
Ja det här berättade farsan för mig när jag var barn. Han var telegrafist på en amerikansk fletcher-klass jagare i slutet av 50- och början av 60-talet.
Fantom skitaren härjade som jag förstod det, och som du skriver, mest på hangar-fartyg vars storlek gör det lätt att försvinna i mängden.

Sonderling

KoteGaeshi
Medlem
Inlägg: 868
Blev medlem: 10 december 2008, 03:08

Re: Modern militär "folklore"

Inlägg av KoteGaeshi » 15 april 2015, 23:49

Pratar vi också om sådana där historier i stil med
"befälen är så hjärntvättade att de tror på allvar att det går att skjuta ihjäl en bolsjevik med k-pisten på över 25 meters håll - den där kulan kan man 'gå upp och nicka' efter hundra meter..." eller
"befälen är så korkade att de tror på allvar att Kronans regnkappa skyddar mot en atombomb" eller för den delen
"om det blir krig har mitt förband en genomsnittlig livslängd på X sekunder"?
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva

Viktor Lima
Medlem
Inlägg: 242
Blev medlem: 4 maj 2003, 10:38
Ort: Linköping

Re: Modern militär "folklore"

Inlägg av Viktor Lima » 17 april 2015, 08:49

Ja, varför inte utvidga tråden till allmän militär folklore. Jag tycker det vore kul om myterna går att härleda avseende tex. ursprung, användning osv. Personligen har jag mycket höga krav på bevisning dessa frågor - att ha hört en historia i bastun på en FBU-kursgård från en värnpliktig furir räcker inte för mig som ett tecken på att historien är sann;). Ofta har historierna emellertid ett uns av sanning i sig vilket är kul att härleda.

När det gäller historien om att det skulle finnas officiell statistik på olika soldaters överlevnadstid i strid är en myt som jag bedömer härstammar från att FOA brukade räkna på olika förbands förmågor i syfte att fastställa TOEM och liknande. Det kunde handla om att en brigad skulle kunna bedriva fördröjningsstrid i x dygn innan återhämtning krävdes och liknande. I flygvapnet räknades det på överlevnadsförmågan mot olika luftvärnsförsvarade mål där man tog hänsyn till upptäcktstider, tid för låsning, avfyrning, antal tillgängliga robotar osv. I tråden om försvar mot invasionsflotta visar FNP på ett förtjänstfullt sätt principen för sådana beräkningar:

viewtopic.php?f=54&t=38228&start=75

Problemet med dessa beräkningar är att de inte är särskilt tillämpliga för att göra en bedömning av enskild soldats överlevnadsförmåga. Det finns givetvis tusen "om-och men" som påverkar dessa vilket gör det meningslöst att sätta siffror. Om soldaten får i uppgift att vakta en FAP istället för att storma en försvarad kulle ökar ju överlevnadschansen drastiskt.

Min bedömning är att myten har uppstått genom att något befäl någon gång förenklat/tolkat ett TOEM eller motsvarande och sedan använt detta som ett sätt att skrämma upp sina beväringar som givetvis tror att det är en absolut sanning för att fänriken har sagt så. Sedan har själva siffrorna, antal sekunder ändrats med åren samtidigt som myten sprids till fler förband. De har givetvis förstärkts eftersom det är tufft att tillhöra ett förband med låg genomsnittlig överlevnadstid. Mina fem cent. Jag hörde dessa historier i början av 1990-talet - har vi tidigare källor?

/VL

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28536
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Modern militär "folklore"

Inlägg av Hans » 17 april 2015, 09:45

KoteGaeshi skrev:...eller
"befälen är så korkade att de tror på allvar att Kronans regnkappa skyddar mot en atombomb"
Det där har jag pratat om tidigare. Citatet har bra många år på nacken så jag garanterar inte länkarna.
Hans skrev:Det är många som har skrattat gott åt "I lumpen sa de att en regnkappa skyddar mot en atombomb". Det hela är en fråga om att inte ha fått förklarat för sig eller inte velat förstå.

För det första måste vi skilja mellan kärnvapen och kärnvapen. De finns i hela skalan från ett (fåtal) kiloton (motvararar smällen av x tusen ton trotyl) till i runda slängar 50 megaton. Ett kärnvapen verkar genom en tryckvåg såsom vilken sprängladdning som helst, värmestrålning, initial(radioaktiv)strålning och kvarvarande radioaktiv strålning.

Om du nu befinner dig under nollpunkten för en 50 megatons laddning behöver du inte bekymra sig, kremeringen är redan utförd.


Däremot om en låt säga 20 kilotons laddning detonerar, låt säga 1,5 km ifrån dig - vad händer då?

Tryckvågen är omtumlande, kanske en trumhinna går men inte dödlig - däremot är all skit som kommer farande livsfarligt - att kasta sig i skydd, det skyddar bra mot stenar, träd, och annat splitter och krafs som kommer flygande. Bäst om du har en liten grop.

Värmestrålningen skulle ge dödliga tredje gradens brännskador, om du stod näck och stilla i ett antal sekunder. Nu springer få omkring näck och man pratar i det militära om tät klädsel (=mindre exponerad hud). Återigen kasta dig i skydd och du klarar dig kanske med en lätt brännskada på exponerad hud.

Initialstrålningen skulle ge dig en dos på i runda slängar 100 REM, 300 REM ger ungefär 10% förluster - däremot så lär risken att drabbas av cancer på sikt öka rejält - men inte automatiskt. Siffrorna här tvistas det om.

Den kvarvarande radioaktiva strålning finns lagrad i marken vid nollpunkten - och i stoft i luften, som snart leder till radioaktivt nedfall, speciellt om du är bara 1,5 km ifrån. Så välj, ligg kvar och bli överhöljd av radioaktivt damm - eller täck över dig med något som skyddar mot damm - t.ex. en regnkappa.

I exemplet ovan pratar vi om någon som står på ett öppet fält och med kärnladdningen detonerades på optimal höjd 1,5 km bort - vilket sällan skulle vara fallet.

Mer läsning:


http://www.totse.com/en/bad_ideas/ka_fu ... njury.html

http://www.stardestroyer.net/Empire/Science/Nuke.html

http://nuclearweaponarchive.org/Nwfaq/Nfaq5.html

http://www.fas.org/nuke/intro/nuke/7906/790604.pdf

MVH

Hans

Edit schtavninq
Jag glömde EMP då.

MVH

Hans

Skriv svar