Valaffischer

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Valaffischer

Inlägg av Donkeyman » 20 februari 2015, 19:07

Valaffischer har ju varit en stor sak i modern tid. Några få har blivit kända och ihågkomna i långa tider. Ett bra exempel är Albert Engströms klassiska- Kräftor Kräva Dessa Drycker- inför förbudsomröstningen.

Jag har själv varit ivrig valarbetare en gång i tiden. Vilket betyder att man är ute mitt i natten och sätter upp mängder med valaffischer. Och att man delar ut dyrbara trycksaker som propagerar för det egna partiet. Men så här i efterhand när jag har blivit en gammal man så börjar jag fundera lite grand. Om vi ser bort från de verkliga höjdarna så är ju den stora mängden av valaffischer tämligen slätstrukna. En bild på någon politiker och ett väldigt kort slagord. I grunden trist och fantasilöst.

Min fundering har alltså tagit den här formen- gör alla valaffischer egentligen någon som helst nytta? Vinner man röster genom dem. Skulle man förlora röster om man helt enkelt struntade i hela grejen. Samma sak med alla dyrbara broschyrer. Är detta ett effektivt sätt att sprida politisk propaganda ?

Eller kan det vara så illa att den viktigaste effekten i grunden är att hålla partiarbetarna på grundplanet sysslesatta. Så att de känner att de gör ett viktigt arbete. Vad tror Skalmaniterna ???

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Valaffischer

Inlägg av Psilander » 23 februari 2015, 21:13

Nja - nu handlar det mest om att visa upp ett namn och ett ansikte så väljarna sedan kan koppla ihop ansiktet med partiet och budskapet i övriga media.

Det var mer klös i valaffischerna förr, kan rekommendera en studie av andra kammarvalet 1928 det sk "kosackvalet", både höger och vänster körde hårt då dessutom mycket påhopp på motståndaren.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28521
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Valaffischer

Inlägg av Hans » 23 februari 2015, 22:43

Idag pratade jag med ett par grekiska polare som sade att i det valet var det få affischer. Utan det var FB, Twitter m.m. som gällde.

MVH

Hans

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Valaffischer

Inlägg av varjag » 24 februari 2015, 11:43

Valaffischer har ju varit en stor sak i modern tid. Några få har blivit kända och ihågkomna i långa tider.
En helt underbar dök upp vid Riksdagsvalet 1948.......(men har säkert noggrant pulpats sedan dess)

Affischen var en karta över Sverige...över den flyger tre bombplanssilhuetter - mot öster....... :roll:

Texten lydde (ur minnet)

Mot Stormaktsblock och Krigsäventyr -

KOMMUNISTERNA

Det fina i kråksången, var att Kommunisterna - hade glömt lägga in Gotland på kartan........ :thumbsup:

Ett självmål värt Guldmedalj!

Varjag

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Re: Valaffischer

Inlägg av Donkeyman » 24 februari 2015, 18:18

Som jag ser saken är det mycket långt mellan de verkliga höjdarna. Det kommer inte varje val, knappt ens en gång per decennium. Det vi matas med är en affisch som består av en bild på en politiker och något slagord, som också är tämligen tamt i normalfallet. Dessa hängs upp i långa raddor, tiotusentals exemplar av samma politikertryne glor på oss veckorna före valet. Och en liten armé av valarbetare sliter med att sätta upp affischerna och inte minst ta ned dem igen.

Jag tror inte de här gör någon som helst nytta och om något av de stora partierna skulle officiellt gå ut med att man struntar i valaffischer så skulle nog många se det som ett positivt besked. MEN- när det är sagt så tror jag också att det parti som faktiskt producerar en verkligt skarp affisch som skiljer ut sig från mängden så kan den säkerligen ge resultat. Men då måste man nog upp på en nivå som påminner om Albert Engströms klassiska "Brännvin kräva dessa drycker". Och genom historien har det ju funnits några av den kalibern. Men som sagt- det är långt mellan dem.

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem
Inlägg: 2236
Blev medlem: 10 april 2002, 11:25
Ort: Torde framgå

Re: Valaffischer

Inlägg av Dalmas » 24 februari 2015, 19:38

Affischeringen görs mycket pga att man vill skapa intresse för valet och inte kanske så mycket att man tror sig vilja vinna valet med en klatschig slogan.

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Re: Valaffischer

Inlägg av LasseMaja » 24 februari 2015, 19:52

Jag tycker man kan se valaffischen som en del av en genomtänkt marknadsföringskampanj. Marknadsföring är ju något olika företag lägger miljarder på, så jag förmodar att det har effekt.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28521
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Valaffischer

Inlägg av Hans » 24 februari 2015, 20:17

Donkeyman skrev: "Brännvin kräva dessa drycker"
DET är precis vad jag alltid tyckt! Frågan är om det är Cognac, Calvados, Grappa eller Rom?

Sorry, kunde inte låta bli - var det inte några leddjur inblandade?

Åter till frågan. Jag tror att sociala medier tar över en del fast kanske inte allt. En 19-åring i dag påverkas nog mindre än en 19-åring på 30-talet av en affisch.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28521
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Valaffischer

Inlägg av Hans » 25 februari 2015, 09:44

Här har vi den.
Bild

MVH

Hans

KoteGaeshi
Medlem
Inlägg: 868
Blev medlem: 10 december 2008, 03:08

Re: Valaffischer

Inlägg av KoteGaeshi » 15 oktober 2015, 18:11

Sådana logiska felslut som "du måste avstå från kräftor om du röstar ja" finns väl fortfarande i stor utsträckning i debatten, men kanske inte så ofta på valaffischer.
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva

Anders G
Medlem
Inlägg: 211
Blev medlem: 6 juni 2006, 20:47
Ort: Sörmland

Re: Valaffischer

Inlägg av Anders G » 21 oktober 2015, 10:27

KoteGaeshi skrev:Sådana logiska felslut som "du måste avstå från kräftor om du röstar ja" finns väl fortfarande i stor utsträckning i debatten, men kanske inte så ofta på valaffischer.
Affischens budskap är inte ett felslut. Är du en sån där absolutist? Jag trodde kampen var över när ni förlorade omröstningen, men nähä. Nu får ni ge er, godtemplare och likställda!

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Re: Valaffischer

Inlägg av LasseMaja » 23 oktober 2015, 17:57

Nja, håller inte med om det. Nog går det att äta kräftor även utan brännvin! (åtminstone på ett teoretiskt plan! ) 8-)

KoteGaeshi
Medlem
Inlägg: 868
Blev medlem: 10 december 2008, 03:08

Re: Valaffischer

Inlägg av KoteGaeshi » 24 oktober 2015, 13:09

Anders G skrev: Är du en sån där absolutist? ... Nu får ni ge er, godtemplare och likställda!
Jag är Uppsalastudent och bär ofta frack. Absolutist? Kanske ett felslut :milwink:
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva

Anders G
Medlem
Inlägg: 211
Blev medlem: 6 juni 2006, 20:47
Ort: Sörmland

Re: Valaffischer

Inlägg av Anders G » 24 oktober 2015, 13:35

Kräftor utan brännvin är en j-a blandning. Skall vi ha motbok också? :)

unmo300
Medlem
Inlägg: 2865
Blev medlem: 6 november 2006, 07:45
Ort: ------

Re: Valaffischer

Inlägg av unmo300 » 24 oktober 2015, 20:49

"Gärna medalj men först rejäl pension" är en annan klassiker.

Skriv svar