Skolmaten

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Skolmaten

Inlägg av Psilander » 10 december 2014, 13:41

På KS serveras Sodexo microvärmd mat, iknapp människoföda (landstingets samarbete Fonus känns det som). ganska vidrigt och osamkligt, särskilt när man är sjuk. Hoppas innerligt man kan närproducera patientmaten om inte annat ligger ju Catenaccis resturang "Stallmästargården nära.

Skolmat vi minns är ju annars
Panerad fisk (fiskpinnar?) med filsås (väldigt mycket sent 80-tal)
Spagetti och köttfärssås
pannkakor
Risgrynsgröten på Lucia

på 9+-talet dök nya favoriter som Panpizza upp

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Re: Skolmaten

Inlägg av CvD » 10 december 2014, 13:52

Psilander skrev:På KS serveras Sodexo microvärmd mat, iknapp människoföda (landstingets samarbete Fonus känns det som). ganska vidrigt och osamkligt, särskilt när man är sjuk. Hoppas innerligt man kan närproducera patientmaten om inte annat ligger ju Catenaccis resturang "Stallmästargården nära.
Instämmer, särskilt sjuka och åldringar behöver den näring de kan få i sig och om maten är oaptitlig, både still smak och utseende, då får de helt enkelt inte i sig maten. Är man dessutom sjuk och gammal, kan maten vara en av de få nöjen man har.

En annan 80-tals klassisker bland skolmaten är stuvade makaroner med stekt falukorv.


/CvD

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Skolmaten

Inlägg av tryggve » 10 december 2014, 13:53

Intressant, de anhöriga som har legat på sjukhus har varit rätt nöjda med maten, faktiskt. Men det beror nog mycket på var förstås.

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Re: Skolmaten

Inlägg av CvD » 10 december 2014, 14:05

tryggve skrev:Intressant, de anhöriga som har legat på sjukhus har varit rätt nöjda med maten, faktiskt. Men det beror nog mycket på var förstås.
Farsgubben låg inne på Akademiska för några års sedan, har var inte nöjd. Men kan ju ha blivit bortskämd på maten hemma i för sig. :P
Har däremot förstått att maten som Psilander nämnde ska vara en katastrof, ska till och med varit en smärre skandal på nyheterna för något års sedan.

Användarvisningsbild
cbx
Medlem
Inlägg: 185
Blev medlem: 23 september 2005, 19:50
Ort: Malmö

Re: Skolmaten

Inlägg av cbx » 10 december 2014, 14:07

Problemet är nog inte att det lagas mat i centralkök, det är nog snare vad portions priset skall vara. Man får vad man betalar för. Har sett tv program ifrån Las Vegas och deras lyxhotell, de har centralkök och kan laga gourmé rätt till 1000-tals person. Men har man ett lågt ingångsvärde så blir det som kommer ut dåligt. Kan ju även se på kryssningsfartygen och deras mat.
I Malmö tycker jag att sjukhus maten är god, beror lite på vilken avdelning man råkar hamna på, ibland har man två rätter att välja på ibland väljer personalen åt en då får alla samma. Sedan som jag lyckades med att få exakt samma matsedel de två gånger med ett längre uppehåll i mellan.

Skolmat:
Kokt falukorv med pepparotsås och kokt potatis med skin på var ingen höjdare precis.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Skolmaten

Inlägg av tryggve » 10 december 2014, 14:23

CvD skrev:
tryggve skrev:Intressant, de anhöriga som har legat på sjukhus har varit rätt nöjda med maten, faktiskt. Men det beror nog mycket på var förstås.
Farsgubben låg inne på Akademiska för några års sedan, har var inte nöjd. Men kan ju ha blivit bortskämd på maten hemma i för sig. :P
Har däremot förstått att maten som Psilander nämnde ska vara en katastrof, ska till och med varit en smärre skandal på nyheterna för något års sedan.
De fall som jag pratade om är Sahlgrenska i Göteborg, så det är ju ett annat sjukhus.

Minns hur förbannad min farmor var över hur dålig maten var när hon låg oå sjukhus i Vänersborg. Men hon hade drivit matservering och arbetat som kokerska åt disponenten på Annenäset, så hon var nog van vid bättre... Detta måste vara tidigt 1980-tal.

Användarvisningsbild
Dag den vise
Medlem
Inlägg: 977
Blev medlem: 15 december 2012, 21:41
Ort: Östra Svealand

Re: Skolmaten

Inlägg av Dag den vise » 10 december 2014, 16:40

cbx skrev:Problemet är nog inte att det lagas mat i centralkök, det är nog snare vad portions priset skall vara. Man får vad man betalar för. Har sett tv program ifrån Las Vegas och deras lyxhotell, de har centralkök och kan laga gourmé rätt till 1000-tals person. Men har man ett lågt ingångsvärde så blir det som kommer ut dåligt. Kan ju även se på kryssningsfartygen och deras mat.
I Malmö tycker jag att sjukhus maten är god, beror lite på vilken avdelning man råkar hamna på, ibland har man två rätter att välja på ibland väljer personalen åt en då får alla samma. Sedan som jag lyckades med att få exakt samma matsedel de två gånger med ett längre uppehåll i mellan.
En annan teori är också att svenska kommuner har de mest extrema hygienföreskrifter som möjligtvis ens kan existera, och bara industrier kan uppfylla dessa. Det är förmodligen därför styggelser så som Sodexo tillåts finnas på skolor, det är nämligen bara de som kan hålla byråkratins krav.

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Re: Skolmaten

Inlägg av CvD » 10 december 2014, 17:04

Tror mer portionspriset är avgörande, men samtidigt har man har mardrömshistorier om att hembakade bullar förbjudits etc. :(

Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1373
Blev medlem: 14 december 2004, 14:00
Ort: Stockholm

Re: Skolmaten

Inlägg av gunship » 10 december 2014, 17:23

Dag den vise skrev:
cbx skrev:Problemet är nog inte att det lagas mat i centralkök, det är nog snare vad portions priset skall vara. Man får vad man betalar för. Har sett tv program ifrån Las Vegas och deras lyxhotell, de har centralkök och kan laga gourmé rätt till 1000-tals person. Men har man ett lågt ingångsvärde så blir det som kommer ut dåligt. Kan ju även se på kryssningsfartygen och deras mat.
I Malmö tycker jag att sjukhus maten är god, beror lite på vilken avdelning man råkar hamna på, ibland har man två rätter att välja på ibland väljer personalen åt en då får alla samma. Sedan som jag lyckades med att få exakt samma matsedel de två gånger med ett längre uppehåll i mellan.
En annan teori är också att svenska kommuner har de mest extrema hygienföreskrifter som möjligtvis ens kan existera, och bara industrier kan uppfylla dessa. Det är förmodligen därför styggelser så som Sodexo tillåts finnas på skolor, det är nämligen bara de som kan hålla byråkratins krav.
Skolan jag gick låg- och mellanstadiet på fick plötsligt inte tillaga egen mat längre - då köket plötsligt blivit för litet. Istället fick vi centrallagad mat, och det var bara värre.

Användarvisningsbild
cbx
Medlem
Inlägg: 185
Blev medlem: 23 september 2005, 19:50
Ort: Malmö

Re: Skolmaten

Inlägg av cbx » 10 december 2014, 19:11

Samma regler skall gälla i hela EU, men sen är det en annan sak om kontrollen skötts. Kan jämföra Sverige och Danmark, de är lika tuffa krav i båda länder. Samma kontroll program som alla skall ha ifrån den minsta pizzeria till storköken.
Stoppar man in dåliga och billiga råvaror så får man dålig mat. Det är ju det lägsta budet som vinner i upphandlingen.
Men kan man tillaga mat i mindre kök så blir det mer personligt och oftast godare. Fram för bättre råvaror så blir det godare mat.

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Re: Skolmaten

Inlägg av CvD » 10 december 2014, 19:37

cbx skrev:Samma regler skall gälla i hela EU, men sen är det en annan sak om kontrollen skötts. Kan jämföra Sverige och Danmark, de är lika tuffa krav i båda länder. Samma kontroll program som alla skall ha ifrån den minsta pizzeria till storköken.
Stoppar man in dåliga och billiga råvaror så får man dålig mat. Det är ju det lägsta budet som vinner i upphandlingen.
Men kan man tillaga mat i mindre kök så blir det mer personligt och oftast godare. Fram för bättre råvaror så blir det godare mat.
Håller helt med.
Dessutom vet jag att hemmavid så får skolorna pannkakor från Storbritannien medan i grannbyn ligger en mindre pannkaksfabrik. Långa transporter blir det.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Skolmaten

Inlägg av Stefan Lundgren » 11 december 2014, 20:26

Risgrynsgröt fick vi alltid den sista dagen på höstterminen medan lärarna stod på scen för att spela julsånger. Så var det på min högstadieskolan vid slutet på 1980-talet.

Användarvisningsbild
cbx
Medlem
Inlägg: 185
Blev medlem: 23 september 2005, 19:50
Ort: Malmö

Re: Skolmaten

Inlägg av cbx » 12 december 2014, 07:54

En annan rolig iakttagelse är vad lunchen på jobb är eller ensamstående äter när de kommer hem på kväll. Det finns ju ett rikt utbud att Findus och Dafgårds färdigmat i frysarna i handeln just nu. Något måste ju köp dem, min erfarenhet av dessa att de inte är så himla goda. På jobb har vi en frys fyll av dem som man kan köpa av Mat på jobbet, det godaste de har är Thai mat gjorda i Thailand, snacka om närproducerat.
På lågstadiet skulle det byggas ny matsal kombinerad med gympasal, under tiden fick vi ljummen mjölk och smörgåsar serverade i klassrummet. Ett tag fick trava iväg ca 1km för att äta i en källare. Mitt bestående minne är att maten kom i gröna stora behållare som var buckliga pga. när vi blev för högljuda så slog mattanten i sidan på behållaren så blev det tyst en stund.

CBX

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Skolmaten

Inlägg av tryggve » 12 december 2014, 19:25

När jag gick i högstadiet så åt vi de första terminerna på papperstallrikar och med plastbestick. När skolan hade byggts på 1970-talet så ansåg man att det var billigare att göra så än att utrusta skolan med diskmaskin. Så det var inte ett provisorium, det var planerat så.

Dock så byggdes köket om under min skoltid, och moderniserades. Det blev också betydligt bättre mat där också efter det.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Skolmaten

Inlägg av Psilander » 12 december 2014, 23:12

Detta fick jag nyligen vi en sjukhusvistelse. vidrigt

Hoppas Picard deltar i nästa upphandling, deras frys/ micromat är i alla fall anständig,
mat.jpg

Skriv svar