Skolmaten
-
- Medlem
Re: Skolmaten
På KS serveras Sodexo microvärmd mat, iknapp människoföda (landstingets samarbete Fonus känns det som). ganska vidrigt och osamkligt, särskilt när man är sjuk. Hoppas innerligt man kan närproducera patientmaten om inte annat ligger ju Catenaccis resturang "Stallmästargården nära.
Skolmat vi minns är ju annars
Panerad fisk (fiskpinnar?) med filsås (väldigt mycket sent 80-tal)
Spagetti och köttfärssås
pannkakor
Risgrynsgröten på Lucia
på 9+-talet dök nya favoriter som Panpizza upp
Skolmat vi minns är ju annars
Panerad fisk (fiskpinnar?) med filsås (väldigt mycket sent 80-tal)
Spagetti och köttfärssås
pannkakor
Risgrynsgröten på Lucia
på 9+-talet dök nya favoriter som Panpizza upp
-
- Medlem
Instämmer, särskilt sjuka och åldringar behöver den näring de kan få i sig och om maten är oaptitlig, både still smak och utseende, då får de helt enkelt inte i sig maten. Är man dessutom sjuk och gammal, kan maten vara en av de få nöjen man har.Psilander skrev:På KS serveras Sodexo microvärmd mat, iknapp människoföda (landstingets samarbete Fonus känns det som). ganska vidrigt och osamkligt, särskilt när man är sjuk. Hoppas innerligt man kan närproducera patientmaten om inte annat ligger ju Catenaccis resturang "Stallmästargården nära.
En annan 80-tals klassisker bland skolmaten är stuvade makaroner med stekt falukorv.
/CvD
-
- Medlem
Intressant, de anhöriga som har legat på sjukhus har varit rätt nöjda med maten, faktiskt. Men det beror nog mycket på var förstås.
-
- Medlem
Farsgubben låg inne på Akademiska för några års sedan, har var inte nöjd. Men kan ju ha blivit bortskämd på maten hemma i för sig.tryggve skrev:Intressant, de anhöriga som har legat på sjukhus har varit rätt nöjda med maten, faktiskt. Men det beror nog mycket på var förstås.
Har däremot förstått att maten som Psilander nämnde ska vara en katastrof, ska till och med varit en smärre skandal på nyheterna för något års sedan.
-
- Medlem
Problemet är nog inte att det lagas mat i centralkök, det är nog snare vad portions priset skall vara. Man får vad man betalar för. Har sett tv program ifrån Las Vegas och deras lyxhotell, de har centralkök och kan laga gourmé rätt till 1000-tals person. Men har man ett lågt ingångsvärde så blir det som kommer ut dåligt. Kan ju även se på kryssningsfartygen och deras mat.
I Malmö tycker jag att sjukhus maten är god, beror lite på vilken avdelning man råkar hamna på, ibland har man två rätter att välja på ibland väljer personalen åt en då får alla samma. Sedan som jag lyckades med att få exakt samma matsedel de två gånger med ett längre uppehåll i mellan.
Skolmat:
Kokt falukorv med pepparotsås och kokt potatis med skin på var ingen höjdare precis.
I Malmö tycker jag att sjukhus maten är god, beror lite på vilken avdelning man råkar hamna på, ibland har man två rätter att välja på ibland väljer personalen åt en då får alla samma. Sedan som jag lyckades med att få exakt samma matsedel de två gånger med ett längre uppehåll i mellan.
Skolmat:
Kokt falukorv med pepparotsås och kokt potatis med skin på var ingen höjdare precis.
-
- Medlem
De fall som jag pratade om är Sahlgrenska i Göteborg, så det är ju ett annat sjukhus.CvD skrev:Farsgubben låg inne på Akademiska för några års sedan, har var inte nöjd. Men kan ju ha blivit bortskämd på maten hemma i för sig.tryggve skrev:Intressant, de anhöriga som har legat på sjukhus har varit rätt nöjda med maten, faktiskt. Men det beror nog mycket på var förstås.
Har däremot förstått att maten som Psilander nämnde ska vara en katastrof, ska till och med varit en smärre skandal på nyheterna för något års sedan.
Minns hur förbannad min farmor var över hur dålig maten var när hon låg oå sjukhus i Vänersborg. Men hon hade drivit matservering och arbetat som kokerska åt disponenten på Annenäset, så hon var nog van vid bättre... Detta måste vara tidigt 1980-tal.
-
- Medlem
En annan teori är också att svenska kommuner har de mest extrema hygienföreskrifter som möjligtvis ens kan existera, och bara industrier kan uppfylla dessa. Det är förmodligen därför styggelser så som Sodexo tillåts finnas på skolor, det är nämligen bara de som kan hålla byråkratins krav.cbx skrev:Problemet är nog inte att det lagas mat i centralkök, det är nog snare vad portions priset skall vara. Man får vad man betalar för. Har sett tv program ifrån Las Vegas och deras lyxhotell, de har centralkök och kan laga gourmé rätt till 1000-tals person. Men har man ett lågt ingångsvärde så blir det som kommer ut dåligt. Kan ju även se på kryssningsfartygen och deras mat.
-
- Medlem
Tror mer portionspriset är avgörande, men samtidigt har man har mardrömshistorier om att hembakade bullar förbjudits etc.
-
- Medlem
Skolan jag gick låg- och mellanstadiet på fick plötsligt inte tillaga egen mat längre - då köket plötsligt blivit för litet. Istället fick vi centrallagad mat, och det var bara värre.Dag den vise skrev:En annan teori är också att svenska kommuner har de mest extrema hygienföreskrifter som möjligtvis ens kan existera, och bara industrier kan uppfylla dessa. Det är förmodligen därför styggelser så som Sodexo tillåts finnas på skolor, det är nämligen bara de som kan hålla byråkratins krav.cbx skrev:Problemet är nog inte att det lagas mat i centralkök, det är nog snare vad portions priset skall vara. Man får vad man betalar för. Har sett tv program ifrån Las Vegas och deras lyxhotell, de har centralkök och kan laga gourmé rätt till 1000-tals person. Men har man ett lågt ingångsvärde så blir det som kommer ut dåligt. Kan ju även se på kryssningsfartygen och deras mat.
-
- Medlem
Samma regler skall gälla i hela EU, men sen är det en annan sak om kontrollen skötts. Kan jämföra Sverige och Danmark, de är lika tuffa krav i båda länder. Samma kontroll program som alla skall ha ifrån den minsta pizzeria till storköken.
Stoppar man in dåliga och billiga råvaror så får man dålig mat. Det är ju det lägsta budet som vinner i upphandlingen.
Men kan man tillaga mat i mindre kök så blir det mer personligt och oftast godare. Fram för bättre råvaror så blir det godare mat.
Stoppar man in dåliga och billiga råvaror så får man dålig mat. Det är ju det lägsta budet som vinner i upphandlingen.
Men kan man tillaga mat i mindre kök så blir det mer personligt och oftast godare. Fram för bättre råvaror så blir det godare mat.
-
- Medlem
Håller helt med.cbx skrev:Samma regler skall gälla i hela EU, men sen är det en annan sak om kontrollen skötts. Kan jämföra Sverige och Danmark, de är lika tuffa krav i båda länder. Samma kontroll program som alla skall ha ifrån den minsta pizzeria till storköken.
Dessutom vet jag att hemmavid så får skolorna pannkakor från Storbritannien medan i grannbyn ligger en mindre pannkaksfabrik. Långa transporter blir det.
-
- Stödjande medlem 2022
Risgrynsgröt fick vi alltid den sista dagen på höstterminen medan lärarna stod på scen för att spela julsånger. Så var det på min högstadieskolan vid slutet på 1980-talet.
-
- Medlem
En annan rolig iakttagelse är vad lunchen på jobb är eller ensamstående äter när de kommer hem på kväll. Det finns ju ett rikt utbud att Findus och Dafgårds färdigmat i frysarna i handeln just nu. Något måste ju köp dem, min erfarenhet av dessa att de inte är så himla goda. På jobb har vi en frys fyll av dem som man kan köpa av Mat på jobbet, det godaste de har är Thai mat gjorda i Thailand, snacka om närproducerat.
På lågstadiet skulle det byggas ny matsal kombinerad med gympasal, under tiden fick vi ljummen mjölk och smörgåsar serverade i klassrummet. Ett tag fick trava iväg ca 1km för att äta i en källare. Mitt bestående minne är att maten kom i gröna stora behållare som var buckliga pga. när vi blev för högljuda så slog mattanten i sidan på behållaren så blev det tyst en stund.
CBX
På lågstadiet skulle det byggas ny matsal kombinerad med gympasal, under tiden fick vi ljummen mjölk och smörgåsar serverade i klassrummet. Ett tag fick trava iväg ca 1km för att äta i en källare. Mitt bestående minne är att maten kom i gröna stora behållare som var buckliga pga. när vi blev för högljuda så slog mattanten i sidan på behållaren så blev det tyst en stund.
CBX
-
- Medlem
När jag gick i högstadiet så åt vi de första terminerna på papperstallrikar och med plastbestick. När skolan hade byggts på 1970-talet så ansåg man att det var billigare att göra så än att utrusta skolan med diskmaskin. Så det var inte ett provisorium, det var planerat så.
Dock så byggdes köket om under min skoltid, och moderniserades. Det blev också betydligt bättre mat där också efter det.
Dock så byggdes köket om under min skoltid, och moderniserades. Det blev också betydligt bättre mat där också efter det.
-
- Medlem
Detta fick jag nyligen vi en sjukhusvistelse. vidrigt
Hoppas Picard deltar i nästa upphandling, deras frys/ micromat är i alla fall anständig,
Hoppas Picard deltar i nästa upphandling, deras frys/ micromat är i alla fall anständig,
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.