Det var tre elever som testade historiska maträtter; lapskojs kommer jag ihåg att jag åt, det verkar som köttfärssåsen har hängt med hela tiden.
Jag gick ut högstadiet 1987 och gymnasiet 1991(hade bott två år i utlandet under denna tid).
Minns att jag åt makaronilåda, blodpudding och hamburgare med potatismos, det blev mer variation under 1990-talet vet jag. Köttbullar med potatis och brun sås kommer jag ihåg att man fick under grundskoletiden, sedan blev det lite annan variation senare.
Minns att låg- och mellanstadietskolan hade inte så god mat, det var flera som tyckte att maten var äcklig.
Högstadieskolan var lite bättre!!!
Gymnasiet; där stod även de elever som gick på livsmedel också för skolmaten.
Jag fick idén till denna tråd p g a Hans tråd om skolschemat.
Artikeln om att vad tre elever på en skola i Uppsala tyckte om tre maträtter som har varit under olika tider. Risgrynkakan åt jag inte någon gång har jag för mig, däremot lapskojs och kalops.
Minns också att under 70-talet så gjorde kommunen i Uppsala reklam för sig att skolmaten var det bästa som eleverna kunde få, men jag tvivlar på att det var många som egentligen tyckte så.
Hur var era reflexioner om skolmaten eller om historiska maträtter som har blivit serverat.
Stefan
UNT lät tre elever från Västra Stenhagenskolan testa tre historiska skolmatsrätter. Här är deras omdömen.
"Inte min typ av mat"
Lapskojs, rödbetor, juice (Serverades redan 1957 på Nannaskolan, har funnits kvar som skolmat sedan dess men försvann för några år sedan)
Manar Firas tittar med bekymmersam blick på den första rätten:
– Det ser helt okej ut. Det smakar som potatismos. Det var ju gott men inte min typ av mat.
Betyg: 3 kajor
Cynthia Fewiat gräver upp en klick på gaffeln:
– Det ser gott ut och det är gott. Det smakar potatis och lite kött. Det här kunde finnas med som skolmat i dag.
Betyg: 5 kajor
Isak Åslund kliar sig i håret och ler lite osäkert:
– Det ser inte jättegott ut direkt. Och, nej, jag tycker inte att det var jättegott. Det smakar ungefär som det ser ut; klumpigt och degigt.
Betyg: 2 kajor
"Känns mer som en efterrätt"
Risgrynskaka, saftsås, hård smörgås med messmör (Serverades i Knutby skola 1964)
Manar Firas börjar med saftsåsen:
– Den är ju god! säger hon och fortsätter med risgrynskakan:
– Jag skulle inte rekommendera den som en skollunch. Man blir inte så mätt på den, men smörgås med messmör är helt ok.
Betyg: 4 kajor
Cynthia Fewiat tycker att risgrynskakan ser god ut:
– Det ser gott ut, smakar mellangott, krämigt. Men det är inte som en skollunch. Det är lite mer som en efterrätt. Messmöret var godare än risgrynskakan. Jag gillar inte pajer så mycket.
Betyg: 2 kajor (smörgåsen med messmör får 3)
Isak Åslund tar en tugga, och en till...
– Det ser ganska gott ut. Det smakar lite som Risifrutti. Men det känns mer som en efterrätt än en lunch.
"Det här skulle jag aldrig äta upp!"
Hemlagad kalvsylta med inlagd rödbeta, potatis, persilja, äpple (Serverades i Uppsala kommuns skolor 1973)
Manar Firas börjar med att tycka att maten ser både nyttig och god ut:
– Men nej, den var inte god! utbrister hon och backar från tallriken.
– Den var kall, verkligen! Det här skulle jag aldrig äta upp! säger hon och tar en stor klunk ur josglaset.
Betyg: 1 kaja
Cynthia Fewiat ser riktigt nyfiken ut på nästa tallrik:
– Det är svårt att säga, men det ser ut som det man har på julen...leverpastej! Jag tycker om leverpastej...och det smakar som leverpastej. Gott! Det här skulle jag vilja ha som skolmat.
Isak Åslund blir ingen storätare av tredje rätten:
– Det ser ut som leverpastej och potatis. Och det smakar ju som det också...Helt okej, men inte jättegott. Inte äckligt i alla fall.
Betyg: 3 kajor
Panelen bestod av:
* Manar Firas, klass 5, tolv år
Bästa skolmåltiden: Spagetti med köttfärssås
* Cynthia Fewiat, klass 3, nio år
Bästa skolmåltiden: Spagetti med köttfärssås
* Isak Åslund, klass 7B, 13 år
Bästa skolmåltiden: Pasta med ost- och kalkonsås
http://www.unt.se/uppland/uppsala/sa-ty ... 65076.aspx