Skolschema Sverige sextiotal och sjuttiotal

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28562
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Skolschema Sverige sextiotal och sjuttiotal

Inlägg av Hans » 2 september 2014, 13:33

Jag föddes 1961 och följde det svenska systemet med lågstadium, mellanstadium och högstadium följt av tre år på naturveteskaplig linje. Förmodligen var det första man gjorde efter skolåret var att kasta schemat. Men nu har jag fått frågan av ungarna - 'Hur var det då?' - och jag har inte den blekaste. Någon som vet var man kan hitta exempel på några scheman från den här tidsperioden?

Tack.

MVH

Hans

FredrikR1
Medlem
Inlägg: 29
Blev medlem: 13 juli 2012, 13:36

Re: Skolschema Sverige sextiotal och sjuttiotal

Inlägg av FredrikR1 » 2 september 2014, 17:14

Pröva med skolhistoriska föreningen.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7142
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Skolschema Sverige sextiotal och sjuttiotal

Inlägg av sonderling » 2 september 2014, 17:56

Synd, efter femtioelfte flytten nyligen så gjorde jag som den där Kineskiske kejsaren som Evert taube diktade om och har brännt och kastat rubbet. Processen pågår visserligen fortfarande men jag var i gymnasiet sist jag gick igenom lådorna.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Qin_Shi_Huangdi

Sonderling

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28562
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Skolschema Sverige sextiotal och sjuttiotal

Inlägg av Hans » 3 september 2014, 16:00

Tack för svar men jag hittar den inte i Sverige, bara i Finland. Heter skolhistoriska föreningen något annat i Sverige?

MVH

Hans

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11938
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Skolschema Sverige sextiotal och sjuttiotal

Inlägg av Stefan Lundgren » 6 december 2014, 08:06

Försöker med en liten sammanställning utifrån de ämnen jag läste, men får betraktas som lätt överskådlig........Jag gick i grundskolan mellan 1978-87!!!
Matte, idrott och svenska hängde med hela skoltiden, det kom man inte ifrån.

Ettan: Lite lätt om människans anatomi, hur viktigt det var att borsta tänderna, fiskar och lite grann om kungahus och sånt.
Tvåan: Kommer faktiskt inte ihåg vad jag läste dom två första åren, det var ju så länge sedan, slutet på 1970-talet.
Trean: Jag började läsa engelska under denna årskurs, sedan flyttade dem fram ämnet året efter och så blev det fjärde klass.
Fyran: OÄ och samhällsorientering var följeslagare genom mellanstadiet. Läste om olika landskap!!!
Femman: Minns att vi läste om olika länder då, det var innan Sovjets sammanbrott.
Sexan: Natur, miljö och sånt
Sjuan: På min högstadieskola fick vi välja tillvalsämnen med media, tyska och franska, sedan teknik fr o m åttan. Vi hade gammeldans på idrotten i november/december varje år under högstadiet.
Åttan: Började vi med hemkunskap har jag för mig.
Nian: Barnkunskap!!!

På tal om skolidrotten; en högstadieskola i Uppsala fick eleverna spela cricket.
På tal om gammeldansen också; träffade många från andra skolor i Uppsala såväl under som efter högstadiet, när dom fick höra det där; antingen :D eller :lol: .

Stefan

Användarvisningsbild
Dag den vise
Medlem
Inlägg: 977
Blev medlem: 15 december 2012, 21:41
Ort: Östra Svealand

Re: Skolschema Sverige sextiotal och sjuttiotal

Inlägg av Dag den vise » 6 december 2014, 10:35

Förresten, hur var det med mängdläran? Var det verkligen en sådan katastrofal pedagogisk metod som vissa säger att den var, eller kan den ha fungerat? Vad jag har sett av den skulle den åtminstone kunna förklara matematiken bättre för vissa (förvisso var jag aldrig direkt dålig på matematik, men det var aldrig mitt starkaste ämnen) än mer abstrakta (det vill säga att man börjar direkt med siffermatte) metoder i teorin. Så även om den ser oortodox ut även i mina ögon så är den knappast matematikundervisningens svar på summerhillpedagogiken.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11938
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Skolschema Sverige sextiotal och sjuttiotal

Inlägg av Stefan Lundgren » 6 december 2014, 16:14

Det var nog personligt, vissa klarade det medan andra inte gjorde det och själv hade jag inga större problem med matte under grundskoletiden, förutom att jag tittade lite för mycket i facit emellanåt. En rolig grej med det är att jag skyllde på att det var fel i facit om jag hade räknat fel, både läraren och dom andra tyckte att det var lite roligt.

Stefan

Skriv svar