Vilket kan vara det första folkmordet?
-
- Medlem
Vilket kan vara det första folkmordet?
Även om få vill tro det så är inte folkmord en nittonhundratalsuppfinning, utan en företeelse som förekommit många gånger genom historien. De första folkmordsliknande händelserna jag kan komma på är Scipio Aemilianus förstörelse av Kartago 146 f.Kr., Gaius Marius utplånande av teutonerna och cimbrerna (som alla som har läst vet var danskar) 102 respektive 101 .f.Kr., Ceasars galliska krig där flera galliska och germanska stammar blev helt utrotade, hunnen Atillas "dö eller bli assimilerad in i vår hord"-politik och så Djingis Khans och Timur Lenks erövringar av både Asien och Europa. Har jag glömt något viktigt folkmord före den tidig moderna tiden, misstagit något som inte var ett folkmord för ett sådant eller missat något tidigare folkmord?
-
- Medlem
Re: Vilket kan vara det första folkmordet?
Försvann inte assyrierna i något som liknade folkmord? De vart ju så hemska mot alla andra att när de andra väl fick makten utrotades assyrierna.
-
- Stödjande medlem 2021
När Neandertalarna mötte Homo sapiens?
Och vad hände med Dorset folket och Clovis folket i Nordamerika?
Sonderling
Sonderling
-
- Redaktör och stödjande medlem 2024
En snabbtrål gav detta: http://www.ancient.eu.com/article/485/ & http://english.pravda.ru/science/myster ... enocide-0/
MVH
Hans
MVH
Hans
-
- Medlem
Just när det gäller neandertalarna så, om jag förstår läget rätt, försvann de mer eller mindre på egen hand. Dessutom har neandertalarna och homo sapiens även parat sig med varandra genom åren. Jag skulle inte vilja kalla det folkmordsonderling skrev:När Neandertalarna mötte Homo sapiens?
Sonderling
-
- Stödjande medlem 2023
Jag trodde att om offren hade chans att assimilera sig så var det inget folkmord just. Men jag kanske inte läst på definitionen av ordet. Hur ligger det till?Dag den vise skrev: hunnen Atillas "dö eller bli assimilerad in i vår hord"-politik
-
- Medlem
Från FN;
"Folkmord
Folkmord är en straffrättslig term som myntades under andra världskriget och i juridisk bemärkelse definieras i 1948 års folkmordskonvention (Convention on the Prevention and Punishment of the Crime of Genocide).
Folkmord definieras enligt folkmordskonventionen som handlingar begångna i avsikt att utplåna, helt eller delvis, en grupp på nationella, etniska, rasmässiga eller religiösa grunder. Till sådana handlingar räknas dödande eller orsakande av allvarlig kroppslig eller mental skada på medlemmar tillhörande en sådan grupp.
Dit hör också att medvetet förorsaka levnadsbetingelser avsedda att åstadkomma fysiskt utplånande av en grupp, helt eller delvis, att genomföra åtgärder avsedda att förhindra födslar inom gruppen eller att tvångsförflytta barn tillhörande gruppen, till en annan grupp."
"Folkmord
Folkmord är en straffrättslig term som myntades under andra världskriget och i juridisk bemärkelse definieras i 1948 års folkmordskonvention (Convention on the Prevention and Punishment of the Crime of Genocide).
Folkmord definieras enligt folkmordskonventionen som handlingar begångna i avsikt att utplåna, helt eller delvis, en grupp på nationella, etniska, rasmässiga eller religiösa grunder. Till sådana handlingar räknas dödande eller orsakande av allvarlig kroppslig eller mental skada på medlemmar tillhörande en sådan grupp.
Dit hör också att medvetet förorsaka levnadsbetingelser avsedda att åstadkomma fysiskt utplånande av en grupp, helt eller delvis, att genomföra åtgärder avsedda att förhindra födslar inom gruppen eller att tvångsförflytta barn tillhörande gruppen, till en annan grupp."
-
- Saknad medlem †
Första Folkmorden, inte mordet.....
Tag fram eran Bibel - Gamla Testamentet - Josua, 1:a Kapitlet....
Efter Herrens tjänare Moses död, sa Herren till Josua;
Min tjänare Moses är död;\
så stå nu upp och gå över denna Jordan
, du med allt detta folk, in i
det land som jag vill giva dem,
giva åt Israels barn.
- och läs vidare!
Om hur Israel, med Herrans hulp - utrotade alla stammar i Det Förlovade Landet
Det-om nåt, var Folkmord!
Varjag
Tag fram eran Bibel - Gamla Testamentet - Josua, 1:a Kapitlet....
Efter Herrens tjänare Moses död, sa Herren till Josua;
Min tjänare Moses är död;\
så stå nu upp och gå över denna Jordan
, du med allt detta folk, in i
det land som jag vill giva dem,
giva åt Israels barn.
- och läs vidare!
Om hur Israel, med Herrans hulp - utrotade alla stammar i Det Förlovade Landet
Det-om nåt, var Folkmord!
Varjag
-
- Medlem
Våld förefaller ha varit tämligen vanligt i stenålderssamhällen, så folkmord är nog lika gammalt som mänskligheten.
-
- Saknad medlem †
Absolut - resultaten lär vara vanligt synliga på Walmart i USA.......Dessutom har neandertalarna och homo sapiens även parat sig med varandra genom åren......
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.