http://www.dn.se/kultur-noje/konst-form ... -historia/DN skrev:Ambitiös resa genom den svenska syndens korta men heta historia
I 50-talets mitt rapporterade en chockerad amerikansk journalist om det moraliska förfallet i Sverige: Fria aborter! Oäkta barn! Tonårssex! Ateism! Bilden av Sverige som en gränslös snusknation fick ytterligare bränsle av konstnärliga filmer som Vilgot Sjömans ”Nyfiken gul” och Ingmar Bergmans ”Sommaren med Monika”, som trots (eller tack vare) den amerikanska porrstämpeln blev publiksuccéer.
Det är en mediebild som lever kvar än i dag. I en sketch i humorprogrammet ”The Daily Show” från så sent som 2009 står den svenska lössläpptheten alltjämt i fokus – om än med en satirisk glimt i ögat. Och när Rysslands president Vladimir Putin hetsar mot västvärldens moraliska förfall är det lika självklart Sveriges liberala syn på homosexualitet som hamnar i skottgluggen.
Men här på hemmaplan håller bilden av Sverige som en sexbesatt nation på att blekna och glömmas bort. När en helnäck Peter Johansson går runt med mikrofon på Stockholms gator och frågar ungdomar vad de vet om den svenska synden möts han mest av oförstående, i vissa fall generat nedslagna, blickar.
Videoverket med den nakenchockande Peter Johansson visas i Spritmuseums ambitiösa utställning om den svenska syndens korta men heta historia, som han också gestaltat. Mycket naket blir det, från Ulla Jacobssons bröstvårta i Arne Mattssons film ”Hon dansade en sommar” till porrstjärnan Christina Lindbergs bastumys med diskuskastaren Ricky Bruch i herrtidningen Lektyr.
Här förklaras också hur 60-talets liberala syn på porr efter hand ersattes av ett mer kritiskt förhållningssätt, mycket tack vare den framväxande feminismen. När teoretikern och författaren Susan Sontag besökte Stockholm förbryllades hon av att porrbutikerna ofta låg på stadens huvudgator, medan de diskret skyltade systembolagen gömdes undan på bakgatorna. Sprit, inte sex, gjorde svenskarna generade.
Utställningen är utformad som en peepshow med hål i väggen, vilket kongenialt nog förvandlar besökaren till en ofrivillig voyeur. Bakom hålen döljer sig såväl gamla journalfilmer om ”synden i Mölle” och den hälsofixerade nudismen som små skulpturer av Peter Johansson själv. Här finns också en brunstig rumsinstallation med sexfixerade rävar och grodor som han gjort i samarbete med Barbro Westling och Lars Brunström.
De äldre bilderna i utställningen har en historisk patina som snarare gör dem lite löjliga än provokativa. Men i takt med att man förs fram mot vår egen tid blir materialet allt mer gynekologiskt till sin karaktär – inklusive den grova porrfilmen ”Fäbodjäntan” med dess beryktade falukorvsscen, regisserad av amerikanen Joseph Sarno.
Men oavsett om man blir upphetsad eller upprörd av allt gökande och krökande så är utställningen som helhet genomförd med en osviklig fingertoppskänsla – från de välskrivna väggtexterna (vilket man sannerligen inte är bortskämd med på svenska museer) till den labyrintiska rumsarkitekturen.
När man ändå är på besök bör man för övrigt inte missa musikjournalisten Andres Lokkos utställning med epokgörande skivomslag. Musik, sprit och sex hör ju som bekant ihop.
http://spritmuseum.se/start/utstallning ... ka-synden/
MVH
Hans