Samtalstonen mellan klasserna på 1800 talet?

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Skriv svar
jörgen b
Ny medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 17 januari 2014, 22:59

Samtalstonen mellan klasserna på 1800 talet?

Inlägg av jörgen b » 27 maj 2014, 14:59

Hej, jag undrar hur samtalstonen och det allmänna uppträdandet mellan samhällsklasserna var förr i tiden var, och hur det skildras i film och litteratur.

Anledningen till min fråga är att jag ända sedan barndomen har snöat in på gamla jaktböcker och även om mitt huvudsakliga intresse är själva jaktskildringarna så har jag med åren även börjat intressera mig för beskrivningarna av människorna och folklivet som naturligtvis ingår på köpet i dessa böcker.

I regel så skrevs ju dessa böcker av folk från dom "högre stånden" och skildras ifrån deras perspektiv (det finns undantag) och på sista tiden så har jag intresserat mig för förhållandet och samtalstonen mellan dessa herremän och deras medhjälpare och jaktkamrater från allmogen.

Det jag nu har slagits av är den så att säga respektlösa tonen ifrån allmogen mot dessa herremän.
Detta märks inte minst hos den mest kända författaren G Schröder. Ett par exempel kan jag dra ur minnet, även om det inte blir ordagrant.

När Schröder är ute på en tjänsteresa så erbjuder skjutsbonden/kusken honom på en sup, när då Schröder tackar nej så svarar bonden "gör för fan som du vill då!"

En annan gång åker han roddbåt tillsammans med en annan herreman och dom beslutar sig för att fiska på vägen varpå roddaren (en torpare eller småbonde eller något sådant förstås) ganska bryskt förklarar att det är meningslöst. När dom till slut är framme frågar roddaren i spydig ton var dom har fisken.

Dessa exempel och många fler stämmer i mina ögon inte med bilden som ofta ges i skönlitteraturen mm av hunsad allmoge.

Var detta bara ett lokalt förhållande i glesbygden eller kan folket ha varit rätt kaxiga i allmänhet?

Kan tillägga att Schröder betecknade sig själv och vänner som "herremän" och till exempel såg det som självklart att få bästa platserna vid övernattning i torp och stugor. Ofta fick han dock nöja sig med allmogejägare som sällskap vid älg och björnjakterna eftersom "herremännen" inte klarade strapatserna eller kunde åka skidor.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13476
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Samtalstonen mellan klasserna på 1800 talet?

Inlägg av Markus Holst » 27 maj 2014, 16:51

Det du beskriver är ju förhållandet mellan näringsidkare och herremän. Jag tror inte dessa kände sig särdeles hunsade, inte mer än vad t.ex. än taxiägare gör idag.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Samtalstonen mellan klasserna på 1800 talet?

Inlägg av Stefan Lundgren » 31 maj 2014, 20:54

Svårt att svara på, men om man utgår ifrån att överhögheten alltid har rätt så är det fel. Jag skrev upp en dom som gällde en greve på mitten av 1920-talet. Han hade blivit osams med en person av någon anledning i ingången till Stadshotellet i Enköping (nu rivet) och hade smockat till honom, han blev bötfälld har jag för mig. Det var ett tag sedan jag gjorde skrev ner det, men jag kom bara på det när jag såg denna tråd.

Stefan

Skriv svar