Blonda svenskar förr i tiden?

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Användarvisningsbild
Dag den vise
Medlem
Inlägg: 977
Blev medlem: 15 december 2012, 21:41
Ort: Östra Svealand

Re: Blonda svenskar förr i tiden?

Inlägg av Dag den vise » 10 april 2014, 14:15

varjag skrev:Det sägs ju att Romarna - var blonda - för tvåtusen år sedan.

Men allt kan ju ändras här i världen.

Nån vis man skrev om italienarna, att det finns inga romare att hitta bland dem längre.
Det är bara slavarna som finns kvar........... :P

Varjag
Tja, jag har för mig att jag har sett färglaggda statyer på vissa romerska kejsare (bland annat Caligula), och då fick de flesta ha vitt (för många kejsare var ju rätt gamla när de tillträdde) eller ljusbrunt hår (vilket jag förövrigt också har), så jag skulle säga att det du säger inte behöver stämma. Dessutom finns de flesta blonda italienare i norra Italien, dvs ljust det land som även har kallats langobardernas land (Lombardiet), och veterligen är ej langobarderna Italiens ursprungsbefolkning. När det gäller de ganska mörkhyade syditalienarna kan deras mörka hy komma från typ grekerna (som allt att tyda såg ut som de gör idag (och kom samtidigt också ihåg att makedonierna som mycket riktigt ofta var just blonda inte räknades som greker av grekerna själva)) eller de semitiska punerna (som ju härstammade från dagens Libanon). Men jag kan så klart ha fel.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Blonda svenskar förr i tiden?

Inlägg av tryggve » 10 april 2014, 14:26

Kuriosa, men det verkar som om blont hår har uppstått i alla fall två gånger under evolutionen.

http://www.nature.com/news/blonde-hair- ... ce-1.10587

Blonde hair evolved more than once


Golden locks of dark-skinned Melanesians have different genetic basis to those of Europeans.

Does evolution have a soft spot for blondes? About 5–10% of people from Melanesia, a group of islands northeast of Australia, have naturally blonde hair — the highest prevalence outside Europe. Yet people from the region have the darkest skin pigmentation outside Africa.

Now, a study of people from the Solomon Islands in Melanesia shows that they evolved the striking blonde trait independently of people in Europe. This refutes the possibility that blonde hair was introduced by colonial Europeans, says Carlos Bustamante, a geneticist at Stanford University School of Medicine in Stanford, California, and a senior co-author on the study, which is published today in Science1. "Blonde hair has clearly evolved twice," he says.

To investigate the genetic basis underlying the trait, Bustamante and his colleagues compared the genomes of 43 blonde and 42 dark-haired Solomon Islanders, and revealed that the islanders' blonde hair was strongly associated with a single mutation in the TYRP1 gene. That gene encodes an enzyme that influences pigmentation in mice and humans. Several genes are known to contribute to blonde hair coloration in Europeans, but TYRP1 is not involved.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Blonda svenskar förr i tiden?

Inlägg av Stefan Lundgren » 12 april 2014, 15:19

På scb.se finns det historisk statistik; bl a "Historisk statistik över Sverige" som pdf. Jag håller just nu på att titta igenom såväl "Historisk statistik över Sverige" som "Statistisk årsbok" från mitten av 1930-talet, båda finns med på hemsidan. Bens uppgifter från ett tidigare inlägg känner jag igen.

Stefan

Skriv svar