Motsvarighet till Vasaloppet i utlandet

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Motsvarighet till Vasaloppet i utlandet

Inlägg av Blixten » 27 oktober 2012, 11:13

Svenska folket åker gärna Vasaloppet i sina fädrers spår för framtids segrar. Vad gör Utlänningen när han tex 40-årskrisar?

Hur folkligt är tex New York Marathon? Är det för såna där sporttyper eller är det något din granne i New Jersey gjorde förra året?

Jag letar efter idrottsevenamang som är:
*) folkliga
*) välkända i sitt land/område
*) stora, många deltagare alltså
*) så utmanande att inte vem som helst klarar det (Göteborgsvarvet går bort)
*) "alla" i landet känner några personer som genomfört det
*) tillgängliga "för alla", ingen krånglig sport
*) Ironman och liknande är för extremt

Den sista näst sista punkten gör att ett evenamang som O-ringen faller bort, de är en tävling för Orienterar-Svensson men inte för vanliga Svensson.

Mao: hur säger du "Have you done the Classic/Avez-vous faites le Classique/Haben Sie Der Klassiker aufgefahrt" på idiomatisk utländska?

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Motsvarighet till Vasaloppet i utlandet

Inlägg av Stefan Lundgren » 27 oktober 2012, 20:27

Nu har inte de rätta detaljerna, men jag tror att det finns motsvarigheter i Finland och i Minnesota(USA), men dessa lopp är kortare än Vasaloppet. I Finland vet jag eftersom jag såg det i ett sammanhang för några år sedan och detta lopp är på drygt sex mil.
Loppet i USA, det är mycket som man har tagit från Norden och i synnerhet i Minnesota. Men detta lopp är också kortare än Vasaloppet. Skälet till det är att man ville har ett motsvarande lopp i USA.

Kanske någon vill utöka eller rätta till det.

Stefan

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7643
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Motsvarighet till Vasaloppet i utlandet

Inlägg av tyskaorden » 28 oktober 2012, 20:12

König-Ludwig-Lauf i bayerska Oberammergau kan möjligen kvala in.

http://www.koenig-ludwig-lauf.com/

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5930
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Motsvarighet till Vasaloppet i utlandet

Inlägg av Sarvi » 29 oktober 2012, 08:32

Funderar på om inte skridskoloppet Elfstedentocht i Holland kan kvala in? 199 km skridskoåkning på kanaler och vattendrag genom elva städer, 15000 amatördeltagare och 200 i proffsklassen, helt hysterisk mediabevakning (i Holland, ingen annan fattar vitsen) och ännu mer väderberoende än Vasaloppet.

I Belgien och Frankrike tänkre jag mig av någon anledning att krisande medelålders män i jakt på fysiska utmaningar främst ägnar sig åt landsvägscykling... Olika sporter anses ju vara "nationalsporter" i större eller mindre utsträckning och om Sverige (och övriga Norden) gärna ser sig som ett skidåkande folk så har holländarna skridskor som sin nisch och landsvägscykling är stort i Belgien och Frankrike. Men jag är lite osäker på om det finns motsvarande stora amatörlopp inom den sporten.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28536
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Motsvarighet till Vasaloppet i utlandet

Inlägg av Hans » 29 oktober 2012, 10:16

http://www.4daagse.nl/en.html

Finns massor av varianter i olika länder t.ex. http://www.marche.lu/

MVH

Hans

Skriv svar