Musikaliska 1700-tals regenter?

Skriv svar
Peter G
Medlem

Musikaliska 1700-tals regenter?

Inlägg av Peter G » 11 februari 2012, 14:03

Vilka var regenterna som speciellt stödde musiken?
Jag känner till Karl Theodor av Baden, Fredrik II av Preussen och Nikolaus Esterházy, men fanns det fler?

Användarvisningsbild
lampros
Medlem

Re: Musikaliska 1700-tals regenter?

Inlägg av lampros » 11 februari 2012, 18:56

Musikalisk? Stödde musik? Jag vet bara att Bellman i "Haga" sjunger hur sceneriet "ögnas av en blid monark". Samt att densamme Bellman efter kuppen 19 augusti 1772 lärde folk låten "Gustavs skål, den bästa monark världen äger". http://lennart-svensson.blogspot.com/20 ... el-24.html

Kungliga antydningar finns alltså men om det räknas in i trådens ämne får andra avgöra. Dvs huruvida Gustav III var en musikfrämjande monark.

Peter G
Medlem

Re: Musikaliska 1700-tals regenter?

Inlägg av Peter G » 11 februari 2012, 22:17

Jag tänker på sådana som själv spelade musik eller speciellt stödde musiker och orkestrars utveckling.
Exempelvis flöjtisten Fredrik II vars systrar Lovisa Ulrika och Anna Amalia också var amatörmusiker, Karl Theodor hade Europas största orkester i sitt hovkapell och musikerna där var med om att utveckla symfonins former och furst Nickolaus hade Joseph Haydn anställd i 30 år.

Så det är sådana damer och herrar som jag undrar om det fanns fler av i de europeiska kungahusen.
Gustav III utvecklade förvisso operan i Sverige och utvecklade på så vis indirekt hovkapellet, men i övrigt var han okunnig om musik.

Skriv svar