"Här är unga friska viljor, kläm och raska tag. Vårt baner bär solens tecken och den friska vind i vecken, som ger rymd och dag" osv.
Klämmig marschvisa från förra delen av seklet, ungefär. Scouterna? Eller -- är "solens tecken" det gula korset eller något annat?
"Vårt banér bär solens tecken"
-
- Saknad medlem †
-
- Medlem
Re: "Vårt banér bär solens tecken"
Jag sjöng den i missionsförbundets scouter i mitten av 50-talet. Har dock inget minne av senare i tiden. Om det beror på flytt (byte av kår och lägerchefer) eller att den blev omodern vet jag ej.
Jag har aldrig reflekterat över "det gula tecknet", utan förutsatt att det är det gula korset på blå botten.
Jag har aldrig reflekterat över "det gula tecknet", utan förutsatt att det är det gula korset på blå botten.
-
- Provmedlem
Även jag har sjungit denna visa (i missionsförbundets scouter) och reagerar nu på "solens tecken" som väl är svastikan, hakkorset? Vet någon vem som skrev texten och när?
-
- Saknad medlem †
Författaren uppges som P. Lundh, sången betecknas som en ''Lägervisa''.birgitta@frufransson.se skrev:Även jag har sjungit denna visa (i missionsförbundets scouter) och reagerar nu på "solens tecken" som väl är svastikan, hakkorset? Vet någon vem som skrev texten och när?
Tror nog Solkorset som avses - var detta - snarare än nassarnas mera sentida variant...... Varjag
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.