"Vårt banér bär solens tecken"

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

"Vårt banér bär solens tecken"

Inlägg av Hexmaster » 16 oktober 2011, 13:02

"Här är unga friska viljor, kläm och raska tag. Vårt baner bär solens tecken och den friska vind i vecken, som ger rymd och dag" osv.

Klämmig marschvisa från förra delen av seklet, ungefär. Scouterna? Eller -- är "solens tecken" det gula korset eller något annat?

frejs väpnare
Medlem
Inlägg: 653
Blev medlem: 10 november 2008, 04:39

Re: "Vårt banér bär solens tecken"

Inlägg av frejs väpnare » 21 oktober 2011, 04:02

Jag sjöng den i missionsförbundets scouter i mitten av 50-talet. Har dock inget minne av senare i tiden. Om det beror på flytt (byte av kår och lägerchefer) eller att den blev omodern vet jag ej.
Jag har aldrig reflekterat över "det gula tecknet", utan förutsatt att det är det gula korset på blå botten.

birgitta@frufransson.se
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 24 juli 2015, 19:25
Ort: Stockholm

Re: "Vårt banér bär solens tecken"

Inlägg av birgitta@frufransson.se » 24 juli 2015, 19:29

Även jag har sjungit denna visa (i missionsförbundets scouter) och reagerar nu på "solens tecken" som väl är svastikan, hakkorset? Vet någon vem som skrev texten och när?

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: "Vårt banér bär solens tecken"

Inlägg av varjag » 25 juli 2015, 03:56

birgitta@frufransson.se skrev:Även jag har sjungit denna visa (i missionsförbundets scouter) och reagerar nu på "solens tecken" som väl är svastikan, hakkorset? Vet någon vem som skrev texten och när?
Författaren uppges som P. Lundh, sången betecknas som en ''Lägervisa''.
Tror nog Solkorset som avses - var detta - snarare än nassarnas mera sentida variant......
replika av vikingatidens solkors.jpg
replika av vikingatidens solkors.jpg (18.84 KiB) Visad 3674 gånger
Varjag

Skriv svar