Fanns planer på skapandet av ett "Svenskt Institut"?

Skriv svar
1772
Medlem

Fanns planer på skapandet av ett "Svenskt Institut"?

Inlägg av 1772 » 11 oktober 2011, 17:14

Visste inte var jag skulle lägga denna då den omfattar Gustaf III:s tid som ju är både tidigmodern och revolution/imperialism... Nåväl.

Svenska Akademin och Konstakademin skapades ju med Franska Akademin som förebild och var en del av den franska inspiration som dominerade under Gustaf III:s tid.
Franska Akademin ingår ju dock i Franska Institutet (Institute de France) som är flera akademier belägna i en stor imponerande byggnad söder om Louvren.

Så man undrar ju; hade Gustaf III:e planer på att skapa ett "Svenskt Institut" likt det franska med plats för flera akademier? Eller var det slut vid Svenska och Konstakademin?

oilc
Tidigare medlem

Re: Fanns planer på skapandet av ett "Svenskt Institut"?

Inlägg av oilc » 12 oktober 2011, 17:43

Kanske jag avslöjar min okunnighet nu, men det fanns ju faktiskt en hel del akademier: förutom konstakademien även vetenskapskademien, musikakademien etc, och var de inte alla underordnade Svenska akademien?

1772
Medlem

Inlägg av 1772 » 13 oktober 2011, 13:21

oilc skrev:Kanske jag avslöjar min okunnighet nu, men det fanns ju faktiskt en hel del akademier: förutom konstakademien även vetenskapskademien, musikakademien etc, och var de inte alla underordnade Svenska akademien?
Det stämmer, jag skrev enbart de jag kom på.

Användarvisningsbild
lampros
Medlem

Inlägg av lampros » 13 oktober 2011, 14:11

1772 skrev:Svenska Akademin och Konstakademin skapades ju med Franska Akademin som förebild och var en del av den franska inspiration som dominerade under Gustaf III:s tid.

Så man undrar ju; hade Gustaf III:e planer på att skapa ett "Svenskt Institut" likt det franska med plats för flera akademier? Eller var det slut vid Svenska och Konstakademin?
OT: Jag har för mig att Konstakademin skapades före Gustav III:s tid, typ i mitten av 1700-talet när man utsmyckade Stockholms slott och behövde en skola för konsthantverkare. Men OK, det hela var kanske efter fransk förebild så :p

Skriv svar