Visste inte var jag skulle lägga denna då den omfattar Gustaf III:s tid som ju är både tidigmodern och revolution/imperialism... Nåväl.
Svenska Akademin och Konstakademin skapades ju med Franska Akademin som förebild och var en del av den franska inspiration som dominerade under Gustaf III:s tid.
Franska Akademin ingår ju dock i Franska Institutet (Institute de France) som är flera akademier belägna i en stor imponerande byggnad söder om Louvren.
Så man undrar ju; hade Gustaf III:e planer på att skapa ett "Svenskt Institut" likt det franska med plats för flera akademier? Eller var det slut vid Svenska och Konstakademin?
Fanns planer på skapandet av ett "Svenskt Institut"?
Re: Fanns planer på skapandet av ett "Svenskt Institut"?
Kanske jag avslöjar min okunnighet nu, men det fanns ju faktiskt en hel del akademier: förutom konstakademien även vetenskapskademien, musikakademien etc, och var de inte alla underordnade Svenska akademien?
Det stämmer, jag skrev enbart de jag kom på.oilc skrev:Kanske jag avslöjar min okunnighet nu, men det fanns ju faktiskt en hel del akademier: förutom konstakademien även vetenskapskademien, musikakademien etc, och var de inte alla underordnade Svenska akademien?
OT: Jag har för mig att Konstakademin skapades före Gustav III:s tid, typ i mitten av 1700-talet när man utsmyckade Stockholms slott och behövde en skola för konsthantverkare. Men OK, det hela var kanske efter fransk förebild så :p1772 skrev:Svenska Akademin och Konstakademin skapades ju med Franska Akademin som förebild och var en del av den franska inspiration som dominerade under Gustaf III:s tid.
Så man undrar ju; hade Gustaf III:e planer på att skapa ett "Svenskt Institut" likt det franska med plats för flera akademier? Eller var det slut vid Svenska och Konstakademin?