Hej
Är det någon som kan säga mig vilken grad denna gube har?
Någon som vet något om hur Uppfinnaren John Ericssons kista togs emot i Stockholm när USS Baltimore anlände?
Denna bild låg nämligen i samma kuvert som den bilden på USS Baltimore.... slump eller finns någon koppling månne..
tack
aksel
Flottans uniform
-
- Ny medlem
Flottans uniform
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Saknad medlem †
Re: Flottans uniform
Den enkla guldgalonen med ''kringla'' betecknade (vid den tiden) en Underlöjtnant i svenska flottan. Bilden visar mannen i Paraduniform, vilken kanske då kompletterades med de ''axelepåletter med buljoner'' han bär.
Hur kistan togs emot - ingen aning. Men gissning att BALTIMORE angjorde kaj och att stoftet bars iland över tillämpligt dekorerad landgång (ett fallrep är för smalt...) f.v.b. till katafalkvagn?????
En Underlöjtnant, hade kanske varit lämpad för att eskortera kistbärarna iland....som antagligen var matroser av manskapsgrad.
Varjag
Hur kistan togs emot - ingen aning. Men gissning att BALTIMORE angjorde kaj och att stoftet bars iland över tillämpligt dekorerad landgång (ett fallrep är för smalt...) f.v.b. till katafalkvagn?????
En Underlöjtnant, hade kanske varit lämpad för att eskortera kistbärarna iland....som antagligen var matroser av manskapsgrad.
Varjag
-
- Medlem
Hej!
Har nu en uniform som jag tror är en av flottans. Kan vara en paraduniform.
Det kluriga är att den där guldfärgade snodden med tofs i änden har lossnat.
Hur skall den sitta?
Hur skall den sitta?
”Livet förnam jag som en stor, envis sten” - Leonard Lundberg, Ut ur Garderoben (1988)
-
- Medlem
Menar du portapén på sabeln? Det syns rätt tydligt på bilen på udnerlöjtnanten två poster upp i tråden hur flottan hanterade den.Torbjörn Holmgren skrev: ↑15 maj 2024 16:01Hej!
Hur skall den sitta?