Åldersbestämma byggnad

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Amigaz
Ny medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: 14 februari 2011, 12:46

Re: Åldersbestämma byggnad

Inlägg av Amigaz » 16 februari 2011, 12:46

a81 skrev:Något museum, typ Stockholms stadsmuseum eller Stockholms länsmuseum, måste väl ha gjort någon typ av inventering av Farsta gård eller allmänt om Brännkyrka socken? Det finns relativt få så här gamla byggnader i Sverige (nästan allt som existerar i dag är byggt efter 1900) och jag har svårt att tro att man har missat den här byggnaden. Dessutom kanske hembygdsföreningen vet något om byggnaden: http://sv.wikipedia.org/wiki/Farsta_hem ... 3%B6rening).
Ligger på min "att göra lista" att kontakta dom med ett visst "men" för det finns en risk att om de får intresse för byggnaden att vi kanske inte längre kan nyttja den vilket skulle vara katastrof.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11930
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Åldersbestämma byggnad

Inlägg av Stefan Lundgren » 20 februari 2011, 16:06

Men titta i de bokvolymer som jag skrev tidigare, där kan man få oumbärlig information.

Stefan

Amigaz
Ny medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: 14 februari 2011, 12:46

Re: Åldersbestämma byggnad

Inlägg av Amigaz » 22 februari 2011, 13:07

Stefan Lundgren skrev:Nu var det några år sedan som jag tittade i "Svenska gods och gårdar" och jag kommer inte riktigt ihåg hur det var uppställt. Men det följde iallafall gårdsvis om man säger så.

Bor du i Stockholm eller Uppsala?

Om du bor i närheten av Uppsala så kanske vi kan träffas på universitetsbiblioteket "Carolina" och så kan vi gå igenom de nämnda verken.

Stefan
Bor i Stockholm, söderort...nästan ett stenkast från byggnaden :-)

Amigaz
Ny medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: 14 februari 2011, 12:46

Re: Åldersbestämma byggnad

Inlägg av Amigaz » 22 februari 2011, 13:08

Stefan Lundgren skrev:Men titta i de bokvolymer som jag skrev tidigare, där kan man få oumbärlig information.

Stefan
"Will do" har tyvärr inte sett röken av cd'n med PDFäerna jag beställt...hoppas firman fortfarande existerar :-P

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11930
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Åldersbestämma byggnad

Inlägg av Stefan Lundgren » 22 februari 2011, 15:41

Du menar väl denna webbadress; http://www.obdr.se/kontakt.html
Eftersom denna hemsida uppdateras hela tiden så är hemsidan fortfarande i drift.
Annars få du vända dig till antingen Kungliga biblioteket eller "Carolina" i Uppsala.

Stefan

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3760
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Åldersbestämma byggnad

Inlägg av a81 » 24 februari 2011, 23:27

Amigaz skrev:
a81 skrev:Något museum, typ Stockholms stadsmuseum eller Stockholms länsmuseum, måste väl ha gjort någon typ av inventering av Farsta gård eller allmänt om Brännkyrka socken? Det finns relativt få så här gamla byggnader i Sverige (nästan allt som existerar i dag är byggt efter 1900) och jag har svårt att tro att man har missat den här byggnaden. Dessutom kanske hembygdsföreningen vet något om byggnaden: http://sv.wikipedia.org/wiki/Farsta_hem ... 3%B6rening).
Ligger på min "att göra lista" att kontakta dom med ett visst "men" för det finns en risk att om de får intresse för byggnaden att vi kanske inte längre kan nyttja den vilket skulle vara katastrof.
Tror att du utan problem kan kontakta hembygdsföreningen och något museum. Även om byggnaden mot all förmodan är eller skulle bli ett statligt byggnadsminne (det starkaste skyddet), så kan byggnaden ändå i princip användas till vad som helst, så länge den inte förstörs/rivs. Vi har generellt sett inget starkt skydd av äldre bebyggelse i Sverige, särskilt inte utanför planlagt område (alltså på landet).

Amigaz
Ny medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: 14 februari 2011, 12:46

Re: Åldersbestämma byggnad

Inlägg av Amigaz » 4 mars 2011, 11:10

a81 skrev:
Amigaz skrev:
a81 skrev:Något museum, typ Stockholms stadsmuseum eller Stockholms länsmuseum, måste väl ha gjort någon typ av inventering av Farsta gård eller allmänt om Brännkyrka socken? Det finns relativt få så här gamla byggnader i Sverige (nästan allt som existerar i dag är byggt efter 1900) och jag har svårt att tro att man har missat den här byggnaden. Dessutom kanske hembygdsföreningen vet något om byggnaden: http://sv.wikipedia.org/wiki/Farsta_hem ... 3%B6rening).
Ligger på min "att göra lista" att kontakta dom med ett visst "men" för det finns en risk att om de får intresse för byggnaden att vi kanske inte längre kan nyttja den vilket skulle vara katastrof.
Tror att du utan problem kan kontakta hembygdsföreningen och något museum. Även om byggnaden mot all förmodan är eller skulle bli ett statligt byggnadsminne (det starkaste skyddet), så kan byggnaden ändå i princip användas till vad som helst, så länge den inte förstörs/rivs. Vi har generellt sett inget starkt skydd av äldre bebyggelse i Sverige, särskilt inte utanför planlagt område (alltså på landet).
Min farsa har luskat runt lite också...en arbetskollega till han minns det satt ett årtal i smitt järn på huset med årtalet 1760 nånting som min farsa nu minns också, kvartstår nu att ta reda på det exakta årtalet samt vad huset hade för exakt funktion.

Ska besöka Farsta Gård som borde inneha kartor samt även knata in hos Farsta Hembygsförening (som inte verkar ha nån telefon???) fast svårt med tid när man jobbar stup i ett, hehe
Önskar man hade semester redan nu så man fick lite fart med detta :)

Tyvärr stod det inte mycket om bebyggelsen i Farsta i de PDF böcker jag beställde, verkar riktigt surt att få fram info med hjälp av internet om Farsta :cry:

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Re: Åldersbestämma byggnad

Inlägg av Dûrion Annûndil » 4 mars 2011, 12:38

Har inte kommunens stadsbyggnadskontor ritningar o dyl över stående byggnader? I det här fallet Stockholms Stadsbyggnadskontor (för Farsta).

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11930
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Åldersbestämma byggnad

Inlägg av Stefan Lundgren » 4 mars 2011, 15:40

Dûrion Annûndil skrev:Har inte kommunens stadsbyggnadskontor ritningar o dyl över stående byggnader? I det här fallet Stockholms Stadsbyggnadskontor (för Farsta).
Bara nyare hus!!!

Annars får man vända sig till arkiv, länsstyrelser, museer och Riksantikvarieämbetets bebyggelseregister.
Om kommunen har gjort en s k kulturhistorisk bebyggelseinventering så kan man försöka få reda på det.

Stefan

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3760
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Åldersbestämma byggnad

Inlägg av a81 » 12 juni 2011, 17:08

Amigaz skrev:Min farsa har luskat runt lite också...en arbetskollega till han minns det satt ett årtal i smitt järn på huset med årtalet 1760 nånting som min farsa nu minns också, kvartstår nu att ta reda på det exakta årtalet samt vad huset hade för exakt funktion.
Problemet är att man även vid ombyggnader/renoveringar ibland satte årtal på byggnader. På Sytteanum (http://sv.wikipedia.org/wiki/Skytteanum) i Uppsala står det exempelvis ett årtal på ena gaveln (tidigt 1600-tal tror jag) och ett annat på andra gaveln (början av 1700-talet om jag minns rätt). I själv verket är byggnaden (eller åtminstone delar av den) från medeltiden.

Har det förresten kommit fram någon mer information om byggnaden?

Amigaz
Ny medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: 14 februari 2011, 12:46

Re: Åldersbestämma byggnad

Inlägg av Amigaz » 12 juni 2011, 17:39

Ligger lite lågt med detta just nu pga andra projekt jag pysslar med i hembygdsföreningen men har varit i kontakt med riksantikvarieämbetet och frågat om råd...de tycker jag ska ska kontakta tex nåt universitet el dylikt som kan ha byggnanden som nåt projekt att ålderbestämma, ska ta tag i det senare i höst igen.

Skriv svar