Åldersbestämma byggnad

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Amigaz
Ny medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: 14 februari 2011, 12:46

Åldersbestämma byggnad

Inlägg av Amigaz » 14 februari 2011, 12:57

Behöver lite hjälp och åldersbestämma båthuset i vår båtklubb vid sjön Magelungen i Farsta och hoppas jag kan få hjälp här

Har forskat lite hjälp med bla kika på ankarjärnen på utsidan av huset men de ser ut att vara både från perioden 1850- och 1750-

Kanske man kan med hjälp av form/storlek på teglet få fram åldern?

Bild på husets ena sida:

Bild
IMG_0052 by jonasswe2002, on Flickr

Messier11
Medlem
Inlägg: 66
Blev medlem: 22 december 2009, 23:19

Re: Åldersbestämma byggnad

Inlägg av Messier11 » 15 februari 2011, 13:44

Jag är absolut ingen expert, men om du är osäker på plus minus 100+ år så vore det intressant att veta vad det är för slags byggnad samt om den ligger i en stad osv.?

På grund av putsen kan val väl säga att den är äldre än sent 1800-tal. Järnen kan ju indikera mycket äldre, fast jag vet inte om de säger så mycket?

Ska den vara från 1750 eller till och med äldre, i tegel, så måste det nog vara en mycket speciell byggnad.

Amigaz
Ny medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: 14 februari 2011, 12:46

Re: Åldersbestämma byggnad

Inlägg av Amigaz » 15 februari 2011, 15:07

Messier11 skrev:Jag är absolut ingen expert, men om du är osäker på plus minus 100+ år så vore det intressant att veta vad det är för slags byggnad samt om den ligger i en stad osv.?

På grund av putsen kan val väl säga att den är äldre än sent 1800-tal. Järnen kan ju indikera mycket äldre, fast jag vet inte om de säger så mycket?

Ska den vara från 1750 eller till och med äldre, i tegel, så måste det nog vara en mycket speciell byggnad.
Den ligger i omedelbar närhet till Marieborg där trädgårdsmästaren till Farsta Gård höll till (se nedan bild karta från 1856, ringat in byggnaden)
Rykten är att det varit fiskrökeri men har lite svårt att tänka mig det pga stället det låg på, rykten går också att det varit bageri vilket är mer troligt då det finns en ugn i huset och att det kanske agerade bageri åt Farsta Gård med dess stora ägor
Ska ta lite bilder från insidan av huset

Bild


Bild på huset från 1918:

Bild

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3764
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Åldersbestämma byggnad

Inlägg av a81 » 15 februari 2011, 15:23

Det verkar ha hänt en del mellan 1918 och 2011. I dag är tegel- respektive trädelen av byggnaden lika höga. Min gissning är att man har sänkt tegeldelen och lagt ett gemensamt tak på de båda byggnaderna. Takfoten ser modernare ut på tegeldelen och trädelen verkar inte vara högre i dag än 1918. Sedan undrar jag om båda delarna av byggnaden byggts samtidigt. Det ser faktiskt ut som att grunden är gjord vid ett tillfälle.

Amigaz
Ny medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: 14 februari 2011, 12:46

Re: Åldersbestämma byggnad

Inlägg av Amigaz » 15 februari 2011, 16:07

a81 skrev:Det verkar ha hänt en del mellan 1918 och 2011. I dag är tegel- respektive trädelen av byggnaden lika höga. Min gissning är att man har sänkt tegeldelen och lagt ett gemensamt tak på de båda byggnaderna. Takfoten ser modernare ut på tegeldelen och trädelen verkar inte vara högre i dag än 1918. Sedan undrar jag om båda delarna av byggnaden byggts samtidigt. Det ser faktiskt ut som att grunden är gjord vid ett tillfälle.
Yess, på övervåningen så ser man verkligen hur de kapat tegelkåken på en dörröppning är är fimpad i midjehöjd
Taket byttes nyligen ut av två medlemmar i båtklubben då det var i uselt skick.

Skulle verkligen vara intressant och få fram en ålder, mer bilder kanske hjälper?

Vattnet gick tidigare nästan upp till husets grund men 1870 sänktes sjöns vattenivå med ca 1 meter som kan ses på fotot med flottbron så man fortfarande kunde se var vattenivån tidigare varit längs strandlinjen.

När jag var yngre vet jag att en del medlemmar i äldre ålder hade en del info om huset men de har tyvärr "kilat vidare" sen en tid tillbaka.

Håller som sagt på och forska i historian kring sjön Magelungen som har en rätt intressant historia så jag tänkt nyssta upp och göra en egen hemsida om.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Åldersbestämma byggnad

Inlägg av Stefan Lundgren » 15 februari 2011, 16:11

Någonting som jag fäster mig på är de järnstänger som hänger på väggen på den första bilden och är snarlika de järnstänger som sitter på väggarna på de bruksbyggnader som byggdes i början på 1800-talet. Vet inte riktig när de slutade med dessa järnstänger.

Och det finns inte något årtal på väggen?

Stefan

Amigaz
Ny medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: 14 februari 2011, 12:46

Re: Åldersbestämma byggnad

Inlägg av Amigaz » 15 februari 2011, 16:40

Stefan Lundgren skrev:Någonting som jag fäster mig på är de järnstänger som hänger på väggen på den första bilden och är snarlika de järnstänger som sitter på väggarna på de bruksbyggnader som byggdes i början på 1800-talet. Vet inte riktig när de slutade med dessa järnstänger.

Och det finns inte något årtal på väggen?

Stefan
Vet inte hur pålitlig denna är från wikipedia:

http://commons.wikimedia.org/wiki/File: ... uselang=sv


Efter att jag kikat på denna blir man ju lite snurrig eftersom kåken har järn från 1750- och 1850-


Tyvärr inget årtal nånstans i eller på huset

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Åldersbestämma byggnad

Inlägg av Stefan Lundgren » 15 februari 2011, 16:59

Du kan försöka få tag på "Sveriges bebyggelse på landsbygden" som utkom i flera band för de flesta landskap fr o m 1940-talet till början på 1960-talet. Vilken församling är det förresten??? Vilken kyrka har området tillhört historiskt? Alla uppgifter i bokserien som jag nämnde ovan är indelat sockenvis.

Stefan

Amigaz
Ny medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: 14 februari 2011, 12:46

Re: Åldersbestämma byggnad

Inlägg av Amigaz » 15 februari 2011, 18:45

Stefan Lundgren skrev:Du kan försöka få tag på "Sveriges bebyggelse på landsbygden" som utkom i flera band för de flesta landskap fr o m 1940-talet till början på 1960-talet. Vilken församling är det förresten??? Vilken kyrka har området tillhört historiskt? Alla uppgifter i bokserien som jag nämnde ovan är indelat sockenvis.

Stefan
Tack för tipset! :)

Det är Svartlösa Härad, Brännkyrka socken

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Åldersbestämma byggnad

Inlägg av Stefan Lundgren » 15 februari 2011, 19:48

Om jag inte missminner mig så tillhörde Brännkyrka socken Södermanlands län, inte sant!!!

Nu utkom inte Södermanland i "Sveriges bebyggelse på landsbygden" utan den kom med i dess tvillingsserie "Svenska gods och gårdar". På www.obdr.se kan man beställa på dessa böcker som pdf-filer för en viss summa, men jag har för mig att de hjälper till gratis om det är en post som man efterfrågar och att man inte frågar om nya fakta sedan.

Stefan

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3764
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Åldersbestämma byggnad

Inlägg av a81 » 15 februari 2011, 20:56

Amigaz skrev:
a81 skrev:Det verkar ha hänt en del mellan 1918 och 2011. I dag är tegel- respektive trädelen av byggnaden lika höga. Min gissning är att man har sänkt tegeldelen och lagt ett gemensamt tak på de båda byggnaderna. Takfoten ser modernare ut på tegeldelen och trädelen verkar inte vara högre i dag än 1918. Sedan undrar jag om båda delarna av byggnaden byggts samtidigt. Det ser faktiskt ut som att grunden är gjord vid ett tillfälle.
Yess, på övervåningen så ser man verkligen hur de kapat tegelkåken på en dörröppning är är fimpad i midjehöjd
Taket byttes nyligen ut av två medlemmar i båtklubben då det var i uselt skick.
Kapade man tegeldelen av huset då, eller gjordes det tidigare?

Om jag bara skulle gissa (är absolut inte expert), så skulle jag tro att tegeldelen av byggnaden är cirka 200 år. Trädelen verkar vara byggd samtidigt (ser ut att vara samma grund), men den måste i så fall vara ombyggd senare (tidigt 1900-tal?). Dessutom måste tegeldelen ha bytt färg. 1918 verkar den ha varit vit eller åtminstone väldigt ljus.

Sedan är väl jag lite skeptisk till att man skulle finna någon information i Sveriges bebyggelse eller Gods och gårdar. Där finns ju i princip bara mangårdsbyggnader med. Möjligen (liten sannolikhet) kan det här huset nämnas i texten, men det lär inte finnas med på bild.

Är det möjligt att se typen av murförband (http://sv.wikipedia.org/wiki/Murf%C3%B6rband) och därigenom gissa åldern?

Någon typ av länsmuseum eller stadsmuseum borde veta mer om byggnaden.

Amigaz
Ny medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: 14 februari 2011, 12:46

Re: Åldersbestämma byggnad

Inlägg av Amigaz » 15 februari 2011, 21:00

Stefan Lundgren skrev:Om jag inte missminner mig så tillhörde Brännkyrka socken Södermanlands län, inte sant!!!

Nu utkom inte Södermanland i "Sveriges bebyggelse på landsbygden" utan den kom med i dess tvillingsserie "Svenska gods och gårdar". På http://www.obdr.se kan man beställa på dessa böcker som pdf-filer för en viss summa, men jag har för mig att de hjälper till gratis om det är en post som man efterfrågar och att man inte frågar om nya fakta sedan.

Stefan
Jajamän! döpt efter kyrkan som brann under sen medeltid vid Stockholms mässan.

Beställt "boken" hoppas den gör att dimman lättar lite i mitt forskande, ger mig inte förrän jag löst det mesta när det gäller begyggelse historia kring sjön jag växt upp vid.

Vet att när man tex sett på Brittiska Time Team att de brukar kunna datera byggnader med hjälp av form/storlek på tegel men det kanske bara gäller deras land.
Sen kanske Stockholms Läns Museum kan datera med hjälp av sånt och ankarjärnen?

Amigaz
Ny medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: 14 februari 2011, 12:46

Re: Åldersbestämma byggnad

Inlägg av Amigaz » 15 februari 2011, 21:08

a81 skrev:
Amigaz skrev:
a81 skrev:Det verkar ha hänt en del mellan 1918 och 2011. I dag är tegel- respektive trädelen av byggnaden lika höga. Min gissning är att man har sänkt tegeldelen och lagt ett gemensamt tak på de båda byggnaderna. Takfoten ser modernare ut på tegeldelen och trädelen verkar inte vara högre i dag än 1918. Sedan undrar jag om båda delarna av byggnaden byggts samtidigt. Det ser faktiskt ut som att grunden är gjord vid ett tillfälle.
Yess, på övervåningen så ser man verkligen hur de kapat tegelkåken på en dörröppning är är fimpad i midjehöjd
Taket byttes nyligen ut av två medlemmar i båtklubben då det var i uselt skick.
Kapade man tegeldelen av huset då, eller gjordes det tidigare?

Om jag bara skulle gissa (är absolut inte expert), så skulle jag tro att tegeldelen av byggnaden är cirka 200 år. Trädelen verkar vara byggd samtidigt (ser ut att vara samma grund), men den måste i så fall vara ombyggd senare (tidigt 1900-tal?). Dessutom måste tegeldelen ha bytt färg. 1918 verkar den ha varit vit eller åtminstone väldigt ljus.

Sedan är väl jag lite skeptisk till att man skulle finna någon information i Sveriges bebyggelse eller Gods och gårdar. Där finns ju i princip bara mangårdsbyggnader med. Möjligen (liten sannolikhet) kan det här huset nämnas i texten, men det lär inte finnas med på bild.

Är det möjligt att se typen av murförband (http://sv.wikipedia.org/wiki/Murf%C3%B6rband) och därigenom gissa åldern?

Någon typ av länsmuseum eller stadsmuseum borde veta mer om byggnaden.
Postade ett svar medans du skrev detta ser jag nu ;-)

Det gemensamma taket måste lagts före 1960 då min far som bott i området inte finns byggnadens gamla utsseende med en högre tegeldel med eget tak.

Tror putsen på teglet missfärgats genom åren, tyvärr har stora delar av det vittrat bort och flitiga ungdomar (bla jag på 80-talet) har petat bort en del av det.

Ifall de nämner tex Farsta Gård eller Marieborg så kanske det finns nån byggnadsförteckning med vilka hus som uppfördes och hörde till de "manbyggnaderna"?

Ska kika in mer i detalj på murförbanden i helgen...blir förmodligen en pimpelfiske tur på sjön denna helg också :-)

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Åldersbestämma byggnad

Inlägg av Stefan Lundgren » 15 februari 2011, 23:06

Nu var det några år sedan som jag tittade i "Svenska gods och gårdar" och jag kommer inte riktigt ihåg hur det var uppställt. Men det följde iallafall gårdsvis om man säger så.

Bor du i Stockholm eller Uppsala?

Om du bor i närheten av Uppsala så kanske vi kan träffas på universitetsbiblioteket "Carolina" och så kan vi gå igenom de nämnda verken.

Stefan

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3764
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Åldersbestämma byggnad

Inlägg av a81 » 15 februari 2011, 23:23

Något museum, typ Stockholms stadsmuseum eller Stockholms länsmuseum, måste väl ha gjort någon typ av inventering av Farsta gård eller allmänt om Brännkyrka socken? Det finns relativt få så här gamla byggnader i Sverige (nästan allt som existerar i dag är byggt efter 1900) och jag har svårt att tro att man har missat den här byggnaden. Dessutom kanske hembygdsföreningen vet något om byggnaden: http://sv.wikipedia.org/wiki/Farsta_hem ... 3%B6rening).

Skriv svar