Getkött?

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Giancarlo
Medlem
Inlägg: 3161
Blev medlem: 9 januari 2006, 01:53
Ort: Lund

Getkött?

Inlägg av Giancarlo » 27 oktober 2010, 19:07

Fredagskväll och jag blir förfärligt sugen på en härlig get-gryta. :D .. Vad göra?

Inte går jag ned till närmaste ICA-handlare iallafall, eller ens en välsorterad saluhall. Ty getkött finns knappast i Sverige. Varför?

Getköttet ska ju ha varit vanligt en gång i tiden. Har läst att julbockstraditionerna med halmbockar och julbocksutklädnad vittnar om att man slaktade en get till jul. Men det finns ju knappast längre något getkött, förutom kanske på enstaka getgårdar. Även getmjölk måste ju ha varit en stor grej i bondesamhället. Det finns ju fortfarande en levande tradition att göra getost i Norge (och lite revitaliserad getostproduktion i Sverige - men här verkar det bruket ha kommit på senare tid från Frankrike). Misstänker att norrmännen äter getkött ibland, men vet inte helt säkert.

Vad hände iallafall med getköttet? Jag har aldrig ätit get, men det har väl rätt så dåligt rykte, t.ex. att det ett senigt och magert djur.
Senast redigerad av 1 Giancarlo, redigerad totalt 27 gånger.
Gentlemen may talk of the age of chivalry, but remember the ploughmen, poachers and pickpockets whom they lead. It is with these sad instruments that your great warriors and kings have been doing their murderous work in the world.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28540
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Getkött?

Inlägg av Hans » 27 oktober 2010, 20:13

Jag var på afrikansk (Rwanda?) resturang i Bryssel för något år sedan och blev serverad någon gryta med getkött i - det var inget fel på den. I övrigt kan jag inte svara.

MVH

Hans

masase
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2041
Blev medlem: 31 juli 2005, 21:48
Ort: Amsterdam

Re: Getkött?

Inlägg av masase » 28 oktober 2010, 02:43

Min lokala mataffär har Nya Zeländsk get. Funkar bra i grytor (gärna indiska) men är i övrigt rätt torrt och segt. Getkött skall vara väldigt nyttigt på grund av den låga fetthalten.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5930
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Getkött?

Inlägg av Sarvi » 28 oktober 2010, 08:35

Förr hamlade man många träd genom lövtäkt och det resulterande lövfodret (alltså torkade löv och grenar) användes företrädesvis för utfodring av får och getter, medan hö reserverades för nötdjur och hästar. Under den agrara revolutionen på 1800-talet övergavs lövfoder till förmån för höfoder (och i viss mån halm). Getternas vighet och vana att äta sly och löv var en fördel när man hade djuren på bete i skogen där gräsbetet var sparsamt, men när skogen skiftades och blev till en virkesresurs för den enskilde gjorde getterna plötsligt istället stor skada på skogen. Att hålla getter i hägn hade då varit en möjlighet men getter är svårare än får eller nöt att hålla i hägn eftersom de är betydligt mer rymningsbenägna. Under 1800-talet gick också aveln kraftigt framåt för nötboskap och får och produktionen av mjölk, kött och ull steg - motsvarande omfattande avelsarbete lades inte ned på getterna, som därmed tappade i konkurrenskraft.

Utöver ovanstående krasst materialistiska resonemang om getternas gradvisa försvinnande från den svenska landsbygden ska ska man nog heller inte underskatta det faktum att getter under 1800-talet kom att uppfattas som ett fattigmansattribut. Och ett sådant vill inte många förknippas med. Undantaget är i viss mån fäbodsssystemet där getterna fanns kvar längre och i större utsträckning.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Getkött?

Inlägg av varjag » 28 oktober 2010, 13:22

Jotack jag har ätit det en gång - i Marocko som en sorts shaslik på pinne. Textur och smak - vad jag minns - som utslitet nödslaktat Gotländskt utegångsfår - :roll: Efter förtäring rekommenderas - tandpetare!, Varjag

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Re: Getkött?

Inlägg av CvD » 29 augusti 2013, 18:57

Bumpar den här tråden.
Getter har bevisligen varit en viktig del av nordisk kultur, som exempel Tors båda getter, julbocken etc. Men jag har hittills inte hittat ett enda gammalt nordiskt recept med getkött. Sarvi nämner att getter började ses som fattigmansattribut men det har ju gällt en massa andra maträtter, som nu för tiden ibland till och med ses som rena lyxmaten. Men vad hände med getköttet??? 8O

/CvD

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Getkött?

Inlägg av millgard » 29 augusti 2013, 20:52

Samma som lammkött?

masase
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2041
Blev medlem: 31 juli 2005, 21:48
Ort: Amsterdam

Re: Getkött?

Inlägg av masase » 29 augusti 2013, 21:10

Mitt lokala snabbköp i boston hade getkött i form av lägg. Blev alldeles utmärkta grytor där jag bukade behandla det mer eller mindre som oxsvans.

Get är också vanligt inom det indiska köket. Vi hade en riktigt trevlig indiskt takeoutställe som kokade helt underbart getcurry i Boston.

I Amsterdam så har jag inte sett någon get än så länge men det finns gott om Surinamsk mat så det bör gå att få tag i getcurry.

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Re: Getkött?

Inlägg av CvD » 30 augusti 2013, 21:01

Har också ätit getkött och till skillnad från Varjag så hade jag en angenäm upplevelse. :)
Men det var inte i Skandinavien, så varför har vi inte traditionella skandinaviska getköttsrätter?

/CvD

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Getkött?

Inlägg av erep » 31 augusti 2013, 16:34


Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Re: Getkött?

Inlägg av CvD » 31 augusti 2013, 16:48

Min undran var mer varför getkött inte har haft en större del av svensk/norsk/finsk traditionell matlagning eftersom uppenbarligen geten har varit ett viktigt djur i Norden...

/CvD

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Getkött?

Inlägg av lampros » 31 augusti 2013, 19:04

Rökt fårfiol är ju en klassiker (= rökt fårlår).

För övrigt ger lamm/får lite kött. En lammkotlett är en liten myntstor köttbit med en massa ben. Lammsadel har annars både kotlettrad och "biffrad" och ger således mer kött men det är för mycket jobb med att ta hand om, tror jag. Därför finns det inga klassiska fårrecept i Norden. Fokus kom att sättas på framför allt fläsk, som var mer närande. Mer fett, saftigare kött.

Och det var mindre jobb med att jaga småvilt som hare etc än att hålla får och slakta, gissar jag. Sedan kom ju älgjakten också.

Gällande skillnaden lamm/får så är lammköttet mindre trådigt. Mest mört är dilamm som nästan är som paté i konsistensen, rätt tillagat (= mjukugnsprincip, kör tolv timmar på 70 grader eller så).

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3529
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: Getkött?

Inlägg av von Adler » 5 september 2013, 09:47

Get kallas fattigmansko i Jämtland. Det pågår dock en renässans på getprodukter i Jämtland just nu. Getskinn, getskinnsfällar och framförallt getmjölksostar (gärna i form av Skärvångens delikatessostar) gjorde enligt franskt recept (getbrie, getcamembert, getcaprin o.s.v.) är storsäljare.

Jag kan själv intyga att Skärvångens ostar är väl värda sitt höga pris. :)

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5930
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Getkött?

Inlägg av Sarvi » 6 september 2013, 11:23

lampros skrev:
För övrigt ger lamm/får lite kött. En lammkotlett är en liten myntstor köttbit med en massa ben. Lammsadel har annars både kotlettrad och "biffrad" och ger således mer kött men det är för mycket jobb med att ta hand om, tror jag. Därför finns det inga klassiska fårrecept i Norden. Fokus kom att sättas på framför allt fläsk, som var mer närande. Mer fett, saftigare kött.

Och det var mindre jobb med att jaga småvilt som hare etc än att hålla får och slakta, gissar jag.
Huruvida det finns "klassiska fårrecept" i Norden är en extremt dålig indikation på om det åts får och get förr. (Som parantes kan man ju enkelt falsifiera det argumentet med att nämna den norska nationalrätten Får i kål, en bedrövlig kulinarisk upplevelse för övrigt).

En bättre bild av den historiska djurhållningen får man rimligen genom att studera arkeologiska benfynd från bosättningar och städer. Där förekommer både får och get allmänt, i många fall i minst lika hög grad som svin och i regel betydligt vanligare än nöt. Get var dock vanligare på landsbygden, av någon anledning - rymningsbenägenheten igen? Jag vet inte.

Till yttermera visso kan fåren bidra med ull och mjölk, något som är notoriskt svårt att avkräva av ett svin - till den grad att det blivit ett ordstäv: "Mycket skrik för lite ull". :)

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Getkött?

Inlägg av varjag » 6 september 2013, 12:47

Får i kål, en bedrövlig kulinarisk upplevelse för övrigt......
Skriver den oinvigde.....men Nej - det är en delikatess för connaissören! Rätt Anrättat!

Ngn nämnde ''fårskallar'' tidigare ''stirrande ur ett skyltfönster...''.
Ugnsbakade, med lite skav här och där och med vad det nu var......riktigt gott tycket varjagpilten. I ''hednaland''??

Nej! På Bulltoftavägen i Malmö 1943 och ''kristiden''. Då man tog vad man hafvde.....

Varjag

Skriv svar