Dräkt- och textilhistoria.

Skriv svar
Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023

Dräkt- och textilhistoria.

Inlägg av NIL » 25 augusti 2010, 16:28

Hahaa, jag hann först :)

Jag föreslår att tråden klistras.
(ett mer substansiellt inlägg följer inom kort)
Äh, det löser sig.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Re: Dräkt- och textilhistoria.

Inlägg av Stefan Lundgren » 27 augusti 2010, 07:23

Jag kan fylla på med ett litet lästips, förmodar ni som har Alf Henrikssons "Svenskt historia" kanske har observerat att det finns tidsskalor med en lite klädeshistoria.

Stefan

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023

Inlägg av NIL » 1 september 2010, 14:02

Utan att själv ha den böjelsen så kan jag tycka att det är kul att se folk som försöker klä sig tidstypiskt (eller iallafall tidstypiskt enligt någon romantisk vanföreställning) vid olika arrangemang (t ex medeltidsmarknader).

Dock kan jag tycka att en del slarvar med detaljerna, jag tycker att det är ok att bära armbandsur och prata i mobiltelefon men om man bär en modifierad filt som något slags medeltidsplagg så kan man väl sprätta bort lappen med tvättanvisningar!?

Det vore kul att höra någon som är lite mer hardcore än mig själv berätta om vilka avarter/fel som retar dom som är lite mer hardcore än mig själv.
Äh, det löser sig.

Camilla.dk
Medlem

Inlägg av Camilla.dk » 1 september 2010, 14:14

På de fleste middelaldermarkeder i Danmark er de ofte klædt i "tidstypisk" kartoffelsæk med hul til arme og hovede og et reb om livet. Ikke særlig autentisk. Men der findes selvfølgelig grupper som er gennemførte. Museerne synes jeg til gengæld har nogle ret gennemførte dragter, f.eks. Middelaldercentret, mens på andre hvor middelalderen kun er et lille bi-tema ofte må lade økonomien råde til fordel for autenciteten.

Schwemppa
Redaktionen

Inlägg av Schwemppa » 1 september 2010, 14:26

Det här forumet har jag någon gång snavat på. Här tycks hardcore-folket hänga... :)

http://histvarld.historiska.se/histvarld/forum/

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023

Inlägg av NIL » 1 september 2010, 15:47

Camilla.dk skrev:På de fleste middelaldermarkeder i Danmark er de ofte klædt i "tidstypisk" kartoffelsæk med hul til arme og hovede og et reb om livet.
Samma sak i Sverige...tycks vara ett universalmode.
Äh, det löser sig.

Camilla.dk
Medlem

Inlägg av Camilla.dk » 3 september 2010, 19:56

Mere dragthistorie:

Royal Museum of the Armed Forces i Bruxelles, Belgien afholder symposium om kamuflage og beklædning fra d. 13.-15. oktober: http://www.dragt.dk/internationalt-symp ... kamuflage/

Skriv svar