Karlaplan á la Albert Lindhagen

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Skriv svar
Gavrilo Princip
Medlem
Inlägg: 672
Blev medlem: 11 april 2010, 02:40

Karlaplan á la Albert Lindhagen

Inlägg av Gavrilo Princip » 18 juli 2010, 02:45

Jag undrar om någon kan ge upplysningar om var Albert Lindhagens Karlaplan skulle ha leget i förhållande till det Karlaplan som sedermera blev anlagt, dvs det Karlaplan vi har idag?

Förskjutningen m.a.o.

I boken "Esplanadsystemet och Albert Lindhagen" av Gösta Selling finns flera kartor och skisser. Men vad jag saknar är en karta där man kan se skillnaderna mellan Albert Lindhagens visioner och den innerstad vi har idag. Det enklaste skulle alltså vara en karta där alla kvarter,gator, torg och andra öppna platser m.m. är inlagda med olika färger, för då syns ju skillnaderna direkt.

En lösning skulle ju i och för sig vara att ta ett smörpapper och rita av de områden man (=jag) önskar få visshet i. Det förutsätter ju då att alla kartor är avbildade i exakt samma skala, och det går väl att få tag på, det betvivlar jag inte.
En annan variant är att räkna antalet gator och stegvis komma fram till ett ungefärligt svar.

Det är fr.a. plansh nummer 7 i boken som intresserar mig. Den visar Albert Lindhagens och hans medarbetares huvudförslag, vilket senare fick modifieras i decennier framöver. Den visar hur Kungsgatan fortsätter rakt österut, rakt genom nuvarande Sturegallerian och skär genom gatunätet på Östermalm bort mot en s.k. "stjärnplats" som kan sägas motsvarar Karlaplan. Sedan hade man också tänkt sig att Kungsgatan skulle fortsätta vidare österut bort mot den dåtida Lidingöbron, vilken var belägen strax söder om Loudden (eller öster om Kaknästornet om man så vill).

Vidare skulle Valhallavägen böja av i sydostlig riktning mot denna stjärnplats, och slutligen skulle en gata leda upp i nordostlig riktning från Djurgårdsbron mot samma stjärnplats. Denna gata ser ut att överensstämma med Banérgatan, men då den inte är namngiven så är jag inte helt säker på att det verkligen är dagens Banérgata som avbildas.

Om det är Banérgatan så måste det ju betyda att Albert Lindhagens föregångare till Karlaplan var tänkt att ligga där Banérgatan och Karlavägen skär varandra.

Om någon vet det exakta svaret, eller rentav hänvisa till en karta där alla platser är markerade med olika färger eller liknande så blir jag tacksam för den hjälpen

Skriv svar