Historiska personer och händelser i populärmusik

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Johan Matsson
Medlem
Inlägg: 1000
Blev medlem: 27 juli 2003, 15:41

Re: Historiska personer och händelser i populärmusik

Inlägg av Johan Matsson » 9 november 2010, 20:02

Även Cruchan, John lennon & Yoko Ono har sjungit om "Bloody Sunday", "The Bogside Massacre" 1972.

Johan Matsson
Medlem
Inlägg: 1000
Blev medlem: 27 juli 2003, 15:41

Re: Historiska personer och händelser i populärmusik

Inlägg av Johan Matsson » 9 november 2010, 20:15

"Mördar Anders" av Cornelis Vreeswijk är en svensk version av den engelska folksången "Sam Hall" (brittisk tjuv hängd 1707) gjord av masor av artister. Vem Mördar Anders är vet jag inte. Även det svenska bandet "Jailbird Singers" gör den.

Davian
Medlem
Inlägg: 3536
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Historiska personer och händelser i populärmusik

Inlägg av Davian » 10 november 2010, 00:02

lampros skrev: Iron Maiden som jag nämnde i början har ju iofs skrivit "Tailgunner" där de nämner "Dresden". Men annars är även de mer åt mytologihållet liksom de flesta andra metalband.
nah, nu har du ju fel :p

aces high - slaget om storbritannien
the trooper - den lätta brigadens attack.
tailgunner - som du själv skriver :p
rime of the ancient mariner - inte riktigt kanske en historisk person, men den kvalar klart in här :p
run to the hills - Handlar om de vitas kolonisation av USA
paschendale - slaget vid paschendale.
phantom of the opera - you name it :p
genghis khan - som namnet antyder
alexander the great - som namnet
invaders - vikingar som glider in och sabbar i England
where eagles dare - "örnnästet."
powerslave - en egyptisk farao
mother russia - handlar om sovjetunionens fall
afraid to shoot strangers - desert storm
the clansman - skottlands kamp mot engelsmännen


Steve Harris (chefen i Iron Maiden) säger själv att historia är hans stora passion och det är därifrån han hittar sina texter. :) De jag har skrivit ovan är bara de mest uttalade av Iron Maidens låtar. Sen finns det ännu fler som är mindre uttalade.

edit: Intressant att jag inte läste tråde n :p utan bara rusade rakt in. :) Men inom Hårdrocken finns det fantastiskt mycket historia :D

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem
Inlägg: 1411
Blev medlem: 22 december 2005, 23:51
Ort: Södermanland

Re: Historiska personer och händelser i populärmusik

Inlägg av Fredrik Andersson » 10 november 2010, 00:13

Davian skrev:
lampros skrev: Iron Maiden som jag nämnde i början har ju iofs skrivit "Tailgunner" där de nämner "Dresden". Men annars är även de mer åt mytologihållet liksom de flesta andra metalband.
nah, nu har du ju fel :p

aces high - slaget om storbritannien
the trooper - den lätta brigadens attack.
tailgunner - som du själv skriver :p
rime of the ancient mariner - inte riktigt kanske en historisk person, men den kvalar klart in här :p
run to the hills - Handlar om de vitas kolonisation av USA
paschendale - slaget vid paschendale.
phantom of the opera - you name it :p
genghis khan - som namnet antyder
alexander the great - som namnet
invaders - vikingar som glider in och sabbar i England
where eagles dare - "örnnästet."
powerslave - en egyptisk farao
mother russia - handlar om sovjetunionens fall
afraid to shoot strangers - desert storm
the clansman - skottlands kamp mot engelsmännen


Steve Harris (chefen i Iron Maiden) säger själv att historia är hans stora passion och det är därifrån han hittar sina texter. :) De jag har skrivit ovan är bara de mest uttalade av Iron Maidens låtar. Sen finns det ännu fler som är mindre uttalade.

edit: Intressant att jag inte läste tråde n :p utan bara rusade rakt in. :) Men inom Hårdrocken finns det fantastiskt mycket historia :D
Tillägg:
Flight of Icarus - är väl IOFS inte en historisk beskrivning i ordets rätta bemärkelse men ändå...
Running silent, running deep - ubåtskrig modell WW2

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2685
Blev medlem: 8 maj 2008, 11:22
Ort: Stockholm

Re: Historiska personer och händelser i populärmusik

Inlägg av NIL » 10 november 2010, 02:08

Gruppen Tesla sjunger om (just det) Nicolai Tesla i låten "Edisons medicine".
Äh, det löser sig.

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Historiska personer och händelser i populärmusik

Inlägg av lampros » 10 november 2010, 06:07

Sgt 83 Pluton skrev:
Davian skrev:
lampros skrev: Iron Maiden som jag nämnde i början har ju iofs skrivit "Tailgunner" där de nämner "Dresden". Men annars är även de mer åt mytologihållet liksom de flesta andra metalband.
nah, nu har du ju fel :p

aces high - slaget om storbritannien
the trooper - den lätta brigadens attack.
tailgunner - som du själv skriver :p
rime of the ancient mariner - inte riktigt kanske en historisk person, men den kvalar klart in här :p
run to the hills - Handlar om de vitas kolonisation av USA
paschendale - slaget vid paschendale.
phantom of the opera - you name it :p
genghis khan - som namnet antyder
alexander the great - som namnet
invaders - vikingar som glider in och sabbar i England
where eagles dare - "örnnästet."
powerslave - en egyptisk farao
mother russia - handlar om sovjetunionens fall
afraid to shoot strangers - desert storm
the clansman - skottlands kamp mot engelsmännen


Steve Harris (chefen i Iron Maiden) säger själv att historia är hans stora passion och det är därifrån han hittar sina texter. :) De jag har skrivit ovan är bara de mest uttalade av Iron Maidens låtar. Sen finns det ännu fler som är mindre uttalade.

edit: Intressant att jag inte läste tråde n :p utan bara rusade rakt in. :) Men inom Hårdrocken finns det fantastiskt mycket historia :D
Tillägg:
Flight of Icarus - är väl IOFS inte en historisk beskrivning i ordets rätta bemärkelse men ändå...
Running silent, running deep - ubåtskrig modell WW2
Ja jämarns, Maiden HAR faktiskt en hel katalog historielåtar. Det borde ju jag veta som är inbiten fan:

http://lennart-svensson.blogspot.com/se ... bel/Maiden

Så vad är det här för en länk då? Bara till en bloggetikett med recensioner av tidiga almbum, sammanfattningar, analyser, allt kring Steve Harris eminenta band...

Johan Matsson
Medlem
Inlägg: 1000
Blev medlem: 27 juli 2003, 15:41

Re: Historiska personer och händelser i populärmusik

Inlägg av Johan Matsson » 10 november 2010, 11:02

Pratar vi hårdrock borde det finnas en hel del. Saxon borde ha en del, bara bandnamnet antyder nåt. Låten "Crusader" vet jag inte vad den kan anspela på men omslaget antyder väl just korsfarare.

Davian
Medlem
Inlägg: 3536
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Historiska personer och händelser i populärmusik

Inlägg av Davian » 10 november 2010, 13:16

Saxons crusader handlar just om en korsfarare. Sedan har de "witchhunter general" som namnet antyder :p Lionheart. Återigen som namnet säger. Osv. Det finnas massor :p

Musikstilen "heavy metal" är väldigt väldigt historiskt fokuserad., tillsammans med "folk metal", "viking metal" och delar av "black metal". :) Vill man hitta historia letar man i de här genrena så kan du hitta ungefär vad du vill hitta :D

Marie Antoinette nämns i "killer queen" av Queen för övrigt. :D Sen har vi ju hela proggrörelsen och punken.
Kalla Kriget av Blå Tåget nämner roosevelt, truman, chiang kai-check osv. zarah leander, carl gustav i låten "beväpna er" av Ebba grön. (fast nutidshistoria var väl inte aktuellt?)

Johan Matsson
Medlem
Inlägg: 1000
Blev medlem: 27 juli 2003, 15:41

Re: Historiska personer och händelser i populärmusik

Inlägg av Johan Matsson » 10 november 2010, 14:24

Finns rätt mycket inom reggaen också, förutom "Buffalo Soldier" som nämts, hintas det mycket till Selassie som i t ex "war" av Bob marley. Mer eller mindre historia samt religion och politik här och där.

Johan Matsson
Medlem
Inlägg: 1000
Blev medlem: 27 juli 2003, 15:41

Re: Historiska personer och händelser i populärmusik

Inlägg av Johan Matsson » 10 november 2010, 14:35

Led Zeppelins "Immigrant Song" kom till under en resa till Island och de blev inspererade av historia och Vikingar som reste västerut från skandinavien.

"The song's lyrics are written from the perspective of Vikings rowing west from Scandinavia in search of new lands. The lyrics make explicit reference to Viking conquests and the Old Norse religion (Fight the horde, sing and cry, Valhalla, I am coming!). In a 1970 radio interview, Plant jokingly recalled:
We went to Iceland, and it made you think of Vikings and big ships... and John Bonham's stomach... and bang, there it was - Immigrant Song![1]"

http://en.wikipedia.org/wiki/Immigrant_Song

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Historiska personer och händelser i populärmusik

Inlägg av Stefan Lundgren » 10 november 2010, 15:01

genghis khan har också kommit i svensk version också, Djingis Khan. Det kom för 20-25 år sedan har jag för mig och IK Sirius kampsång är också från denna låt.

Stefan

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2685
Blev medlem: 8 maj 2008, 11:22
Ort: Stockholm

Re: Historiska personer och händelser i populärmusik

Inlägg av NIL » 11 november 2010, 05:55

Saxon sjunger om Vietnamkriget i "Broken Heroes".
Äh, det löser sig.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Historiska personer och händelser i populärmusik

Inlägg av Stefan Lundgren » 11 november 2010, 06:37

Johan Matsson skrev:Finns rätt mycket inom reggaen också, förutom "Buffalo Soldier" som nämts, hintas det mycket till Selassie som i t ex "war" av Bob marley. Mer eller mindre historia samt religion och politik här och där.
Under 1800-talet fanns det ett par grupper med svarta soldater i USA med öknamnet "Buffalo soldiers".
http://en.wikipedia.org/wiki/Buffalo_soldiers

Jag vet inte om hans inlägg åsyftar på ett tidigare inlägg i tråden, jag fick bara en träff när jag använde trådens sökfunktion.

Stefan

Johan Matsson
Medlem
Inlägg: 1000
Blev medlem: 27 juli 2003, 15:41

Re: Historiska personer och händelser i populärmusik

Inlägg av Johan Matsson » 11 november 2010, 11:05

Jo jag länkade till det där tidigare, ber om ursäkt för att jag inte skrev mer själv i inlägget.

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2685
Blev medlem: 8 maj 2008, 11:22
Ort: Stockholm

Re: Historiska personer och händelser i populärmusik

Inlägg av NIL » 11 november 2010, 11:37

Gary Moore sjunger om "bömben" i "Hiroshima" och Sovjetunionens nedskjutning av KAL flight 007 i "Murder in the skies".
Äh, det löser sig.

Skriv svar