Minnesmärken i Skåne av händelser före 1658?

Skriv svar
karlfredrik
Medlem

Minnesmärken i Skåne av händelser före 1658?

Inlägg av karlfredrik » 11 mars 2010, 13:34

Jag undrar om det finns statyer och minnesmärken i Skåne för händelser före 1658? (Samma problemställning kunde göras för Bohuslän)
Det är glest med statyer i Sverige jämfört med andra länder, exempelvis Tjeckien och Ungern har fullt med hjältar från medeltiden som statyer.De som finns tyck huvedsakligen vara fältherrar från 1600-1700-talet och en och annan 1800-talsförfattare

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Re: Minnesmärken i Skåne av händelser före 1658?

Inlägg av Stefan Lundgren » 11 mars 2010, 15:58

Först lite tips, antingen du kollar med länsmuseet eller länsstyrelsen(sedan beror det på vad dom har samlat ihop själva), det sistnämnda har varje län sin egen hemsida.,,,,,,,,Men då måste du kunna länsbokstaven, annars går du in på huvudhemsidan...www.lst.se.

Karl Knutsson Bonde har jag för mig att han finns som statyett nånstans i Skåne.

En sökning på fornlämningsregistret hittar jag mycket matnyttigt, men då är frågan om det passar din egentliga frågeställning.

Det finns gott om minnesstenar och en del av dessa har ett okänt ursprung.

Info-texten om städernas stadslager är också intressanta och för Helsingborg står det bl a följande;

Tillägg dnr 321-1445-2006: Vid arkeologisk förundersökning i form av schaktningsövervakning år 2005 undersöktes Kv. Vikingen 13 strax V om Mariakyrkan. I fyra provschakt påträffades omrörda och intakta kulturlager, några grundstenar, en fragmentarisk stenläggning samt ett tegelgolv. Fynd av stengods från slutet av 1500-talet.

Ett par enkla tips när du går in på fornlämningsregistret om du inte redan har varit där.

www.fmis.raa.se
Antingen zooma du in på kartan(dubbelklicka) eller med rullningslisten.
Eller på sök, finns en rad alternativ och det finns olika val.
Klicka du på handen så kan du röra kartbilden med musen.
Klicka du på "I", så får du information om varje fornlämning då varje "R" är klickbar.
Du kan inte röra kartbilden med musen om du har "I" intryck och måste klicka på handen.

Lycka till

Stefan

Ben
Medlem

Inlägg av Ben » 11 mars 2010, 18:02

karlfredrik skrev:Jag undrar om det finns statyer och minnesmärken i Skåne för händelser före 1658? (Samma problemställning kunde göras för Bohuslän)
Det är glest med statyer i Sverige jämfört med andra länder, exempelvis Tjeckien och Ungern har fullt med hjältar från medeltiden som statyer.De som finns tyck huvedsakligen vara fältherrar från 1600-1700-talet och en och annan 1800-talsförfattare
Givetvis. Ett exempel är minnesstenen i Bunketofta över upproret 1525 - http://hd.se/mer/2008/01/28/haer-slakta ... -skaanska/. Andra exempel är Tycho Brahe-statyn på Ven, den för några år sedan resta minnestenen vid Borst, minnesstenen vid Sibbarps skans och stenplattan på tornet vid Hovdala (om händelserna 1612.)

karlfredrik
Medlem

Inlägg av karlfredrik » 12 mars 2010, 09:15

Tackar för hjälpen!

Chenapan
Medlem

Inlägg av Chenapan » 22 mars 2010, 23:59

Jag bläddrade i boken Skånska stenar av K Arne Blom och Jan Moen. De tar med några exempel på historiska personer och skeeenden även före 1658. Vid Örkeljunga finns en minnessten över slaget vid Fantehåla 1510. I Hemlinge i NÖ Skåne skall det finnas en minnessten över Mickel Göing som bl a är omnämnd i samband med Nordiska sjuårskriget 1563-70. I Vittsjö har man under "stenresarperioden" för snart 100 år sedan rest en sten till minne av G II A då han räddades från att drunkna i Vieån under Kalmarkriget.

1658 är tydligen inte en gräns för vad som man ansett skall kommas ihåg. Sen skall vi inte glömma bort allt som finns som minnesmärken i kyrkor och slott. Här finns mycket från tiden före 1658. I modern tid har man också rest minnesmärken efter lokala helgon. I Torekov finns en staty av S:t Tora och vid Fulltofta en sten som minner om Magnhild.

Mvh
Chenapan

Skriv svar