Samer och C-vitamin.

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Skriv svar
Maskirovka
Medlem
Inlägg: 84
Blev medlem: 18 oktober 2003, 20:10
Ort: Valhalla

Samer och C-vitamin.

Inlägg av Maskirovka » 4 mars 2010, 18:23

Vet inte om detta är rätt forumsdel, om inte får någon moderator flytta tråden.

Min fråga är enkel, hur lyckades samerna förr i tiden tillfredsställa sitt C-vitamin behov under vintern? Konserverade man hjortron/lingon från sommaren eller kokade man te på granbarr eller något liknande? Samma fråga skulle väl kunna ställas angående lokalbefolkningen på Grönland/norra Kanada (Innuiter?).

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Samer och C-vitamin.

Inlägg av lampros » 5 mars 2010, 07:23

När gänget som skulle spränga tungvattenfabriken i Vemork, Norge, förberedde sig på uppgiften hade de sin bas i en fjällstuga. Där levde de på kött från renar som de jagade. Och av innehållet i en renmage, halvsmält renlav, fick de C-vitamin uppger Thomas Gallagher i "Attack i Norge".

Avkok på renlav torde alltså ge C-vitamin. Om de där sabotörernas mat och mycket annat i matväg skriver jag förresten i min kokbok, som finns att ladda ner här:

http://www.fandom.se/svensson/musiskmat.pdf

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Samer och C-vitamin.

Inlägg av Hexmaster » 5 mars 2010, 11:45

Samerna lever ju i rena trädgården jämfört med eskimåerna längst ut, så det verkar lämpligast att ställa frågan om dem. Det enklaste svaret är kanske inte så givande, men se sidan för en längre beskrivning av vad som verkar vara ett inte helt utforskat ämne:
We know Eskimos got enough vitamin C in their traditional diet to survive because obviously they did.
The Straight Dope: Traditionally Eskimos ate only meat and fish. Why didn't they get scurvy?

Ane den Gamle
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: 5 september 2009, 04:56

Re: Samer och C-vitamin.

Inlägg av Ane den Gamle » 5 mars 2010, 19:23

Trädgård var ordet. De är ju omgivna av några av de mest vitaminrika bären vi har. Mer än en polarexpedition har ju genom historien räddats av hjortron.

Skriv svar