Frankrike=Kultur?

Skriv svar
Funderaren
Ny medlem

Frankrike=Kultur?

Inlägg av Funderaren » 7 februari 2010, 19:30

Så fort jag tänker på Frankrike så tänker jag på kultur. Något säger mig efter att ha läst om Frankrikes historia att det var inte direkt duktiga på att hantera krig om vi jämför med britterna,ryssarna och tyskarna. Portugal och Nederländer var småa nationer med stor betydelse inom världshandeln och kryddorna.

Men återigen, om man kan beskriva Frankrike väldigt kortfattat. Var Frankrike en stor pionär inom kultur eller var det Italien pga renässansen? Hur förknippar ni fransmän med?

Då jag umgås med fransmän så upplever jag mycket ofta att det är lugna människor , ju mer patriotiska desto kaxigare och snobbigare kan det vara , men också för att de kanske inte kan engelska.

Användarvisningsbild
lampros
Medlem

Re: Frankrike=Kultur?

Inlägg av lampros » 8 februari 2010, 08:30

"Frankrike = kultur" är ett mycket vagt påstående som kan ge upphov till allehanda dösnack.

Låt mig till exempel påpeka vad som är motsatsen, nämligen fransk hegemoni genom vapenmakt. Den rådde i Europa från 1600-talet till mitten av 1800-talet. Man förtryckte bland annat Tyskland under denna tid genom att behålla dess splittring; tyskarna själva led under denna "eviga lag om fransk hegemoni".

Och under tidigt 1800-tal var de av oss så chauvinistiskt uppfattade tyskarna för sin del sedda som romantiska drömmare. Heinrich Heine har en dikt om det där.

Så att, med lösa påstående kan man leda vad som helst i bevis. Om du frågar mig.

Å andra sidan: dagens Frankrike ÄR förvisso framstående kulturellt. Och man har en tradition som fredsstiftare; googlar man "freden i Paris" lär man få ett antal träffar på olika evenemang. Det har oftare varit fredskonferens i Paris än i London eller Berlin, om man säger.

Johan Matsson
Medlem

Inlägg av Johan Matsson » 26 februari 2010, 20:47

Skall man beskriva Paris idag så känns staden som ett museum över det förflutna. Många har hållit med mig om det och många har sagt samma sak till mig. Idag studerar konstnärer, latinamerikaner, asiater, östeuropeer och ryssar som inte fick vara med i väst under senmodernismen och postmodernismen och nordafrikanska lycksökare söker sig till staden med varierande framgång. Alla vill ha "Paris, Paris" och sätter sig på trottoarcaféer och babblar över ett glas vid du chaud och croissanter. Frågan är vad man får och vad Frankrike producerar i dag. Är det mest ett museum över det förflutna eller är kulturhistorien så stark att den göder nya idéer i dag, oberoende av de gamla?

Dessutom;
Inte att förglömma alla rika amerikaner som slår sig ned i sydväst Paris och alla engelsmän som flyr UK och köper hus i hela landet. Det finns uppenbarligen en gammal amerikansk dröm, att vara miljonär i Paris, och Frankrike är så mycket trvligare än alla instängda engelska tegelhålor. Fast nu är jag nog lite cynisk.

Davian
Medlem

Inlägg av Davian » 5 mars 2010, 18:05

jag förknippar frankrike med främst kultur-arrogans/elitism. Tyvärr känns det för mig som att fransoser i högre grad än andra nationaliteter ser andras kulturer som mindre fina. troligen ser alla länder så här på varandra men i frankrike är det mer påtagligt. Vi har exempel på fransoser som inte vill prata engelska när de är på besök i Sverige trots att de kan engelska. Sen så fnissar de åt skolfranskan de får höra etc. jag har aldrig varit med om en tysk eller spanjor eller annan nationalitet som är så arroganta. och jag har jobbat flera år som campingvärd och personal i glasriket med flera.

Men o andra sidan ser jag frankrike som ett föregångsland. Kommer man utanför den lilla rika delen av frankrike och tar sig till u-landet frankriker där majoriteten av folket bor. Då hittar vi progressiv kultur, modernitet, etc och ingen kulturarrogans. Så det beror på var man letar så får man olika svar.

Johan Matsson
Medlem

Inlägg av Johan Matsson » 5 mars 2010, 18:42

Davian skrev:jag förknippar frankrike med främst kultur-arrogans/elitism. Tyvärr känns det för mig som att fransoser i högre grad än andra nationaliteter ser andras kulturer som mindre fina. troligen ser alla länder så här på varandra men i frankrike är det mer påtagligt. Vi har exempel på fransoser som inte vill prata engelska när de är på besök i Sverige trots att de kan engelska. Sen så fnissar de åt skolfranskan de får höra etc. jag har aldrig varit med om en tysk eller spanjor eller annan nationalitet som är så arroganta. och jag har jobbat flera år som campingvärd och personal i glasriket med flera.

Men o andra sidan ser jag frankrike som ett föregångsland. Kommer man utanför den lilla rika delen av frankrike och tar sig till u-landet frankriker där majoriteten av folket bor. Då hittar vi progressiv kultur, modernitet, etc och ingen kulturarrogans. Så det beror på var man letar så får man olika svar.
Det förstnämda sade en fransklärare till oss elever en gång, just det där fingerpekandet om utländsk kultur, matlagning t ex. Han var hård mot sitt land där, självdistans.

Skriv svar