Ribbstolar

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023

Ribbstolar

Inlägg av Blixten » 28 januari 2010, 13:12

En gympasal är en sal fast med ribbstolar. Vad har man dem till? Varför har man dem i gympasalar? Har nybyggda gympasalar ribbstolar?

Användarvisningsbild
lampros
Medlem

Re: Ribbstolar

Inlägg av lampros » 28 januari 2010, 13:59

Ribbstol, gammalt tortyrinstrument. Det fungerade som så att man ställde sig med ryggen mot den - och sträckte upp händerna - och greppade lämplig stång - och sedan, på den militäriske gymnastiklärarens kommando (alltid en f d officer) gjorde "knäna uppåt sträck!"

Tortyren bestod i att de lägre ribborna under denna manöver skavde in i underarmarna. En idotisk uppfinning, bara ett rappel att (miss)pryda gymnastiksalar med.

Så det var en bra fråga du kom med Blixten: man tar dem för givna dessa ribbstolar trots att ingen idag använder dem.

Davian
Medlem

Inlägg av Davian » 28 januari 2010, 17:09

Jag använder ribbstolar i mängder när jag har fysträning med mina innebandylag. De är multianvändbara till mängder av övningar. Även om jag främst har dem som fot och armfästen för diverse core-övningar.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 28 januari 2010, 17:44

Lampros har anekdotisk bevisföring och ett traumatiskt barndomsminne :lol: :wink:

Säljs fortfarande http://www.sport-fritid.nu/catalog/inde ... 97633ec876 i fruktstundernas och genusvetenskapens århundrade.

MVH

Hans

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 29 januari 2010, 04:29

ribbstolar. Vad har man dem till? Varför har man dem i gympasalar
Jasså - ingen som fått leka Hela Havet Stormar på gymnastiken :roll:
Gällde att nyttja ribbstolarna, bommar, utplacerade plintar och rep m.m. - till att ta sig runt och över g-salen ett par varv. Allt UTAN att komma i kontakt med golvet. :lol:

minns Varjag

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020

Inlägg av millgard » 29 januari 2010, 08:56

varjag skrev:
ribbstolar. Vad har man dem till? Varför har man dem i gympasalar
Jasså - ingen som fått leka Hela Havet Stormar på gymnastiken :roll:
Gällde att nyttja ribbstolarna, bommar, utplacerade plintar och rep m.m. - till att ta sig runt och över g-salen ett par varv. Allt UTAN att komma i kontakt med golvet. :lol:

minns Varjag

4 ggr/termin under hela skoltiden... riktigt bra övningar för styrka, spänst, balans och kroppskontroll.

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Inlägg av Wooster » 29 januari 2010, 09:02

varjag skrev:Jasså - ingen som fått leka Hela Havet Stormar på gymnastiken :roll:
Jodå, både "Hela havet stormar" och "Jägarboll" med ungefär samma upplägg som hela havet stormar men där det istället för att springa i varv handlade om att inte bli träffad av en boll som "jägaren" kastade. Frågan är om sådana lekar fortfarande är tillåtna av Överbeskyddarverket.

Annars använde vi ribbstolarna i skolgymnastiken till alla möjliga olika fysik och färdighetsövningar, från olika armhävningar och knälyft till klätterövningar. Har sett ribbstolar i privata gym också, så helt korkat är det nog inte.

Det största användningsområdet var dock som läktare, man klättrade helt enkelt upp och satte sig ovanpå ribbstolen - bekvämt (åtminstone när man var 8 - 12 år) och med utmärkt överblick över vad som hände nere på golvet.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020

Inlägg av millgard » 29 januari 2010, 10:01

Självklart så har yngsta dottern en äkta gammal skolribbstol på sitt rum. Bra för allehanda övningar och vitmålad för att hustrun skall acceptera den... :lol:
Bilagor
bild.jpg
bild.jpg (93.24 KiB) Visad 7219 gånger

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 30 januari 2010, 16:31

lampros skrev:Ribbstol, gammalt tortyrinstrument. Det fungerade som så att man ställde sig med ryggen mot den - och sträckte upp händerna - och greppade lämplig stång - och sedan, på den militäriske gymnastiklärarens kommando (alltid en f d officer) gjorde "knäna uppåt sträck!"

Tortyren bestod i att de lägre ribborna under denna manöver skavde in i underarmarna. En idotisk uppfinning, bara ett rappel att (miss)pryda gymnastiksalar med.

Så det var en bra fråga du kom med Blixten: man tar dem för givna dessa ribbstolar trots att ingen idag använder dem.
Har svårt att förstå meningen med redskapsgymnastik i skolan. Det handlar ju till största del om att de som är atletiska får visa upp det för läraren, medan resten av klassen får skämmas samt får noll motion. Det känns som att redskapsgymnastiken var på väg bort redan när jag gick i skolan på 1980- och 1990-talen. Jag skulle gissa att skolidrotten har blivit och kommer att bli än mer motionsinriktad (för att motverka övervikt). Alltså mer innebandy och basket och mindre redskapsgymnastik.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020

Inlägg av millgard » 31 januari 2010, 17:24

Du har fel. :P

Redskapsgymnastik var vanligare förr, då ämnet "gymnastik" handlade mer om att träna kroppen på fler sätt än den vanliga träningen genom arbete och lek (för den tidens barn).

Idag handla idrottsämnet mer om att ge kunskaper och färdigheter när det gäller livsstil och motion, eftersom dagens barn och unga är på en helt annan nivå än tidigare generationer, som inte hade utvecklade vällevnadssjukdomar redan i tidig ålder.

Redkapsgymnastik är nog fortfarande oöverträffat som allsidig träningsform för hela kroppen. Idrottsämnet har tyvärr för lite tid för att utgöra "motion", däremot skall ämnet ge intresse och kunskaper kring olika motionsformer som förhoppningsvis blir en del av livsstilen hos eleverna framgent.

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Blixten » 31 januari 2010, 20:26

I min värld har inte ribbstolar något att göra med redskapsgymnastik, jag har alltså aldrig använt dem till annat än förvisso säkert utvecklande lek och stoj som av den typ som Varjag skrev om.

Redskapsgymnastik för mig är plint och bock och den där hästen och säkert någon grej till. Gjorde ni andra redskapsgymnastik på ribbstol?

(Just det ja, förutom hela havet stormar kunde man lägga tjockmattan under och hoppa ner på den. Och så kunde man sätta sig på näst översta pinnen och dingla med benen med perfekt utsikt.)

Kreuz
Medlem

Inlägg av Kreuz » 1 februari 2010, 11:47

Blir lite nyfiken angående "Hela havet stormar" i ett par av ovanstående inlägg. För mig är "Hela havet stormar" en helt annan lek. X antal personer går runt x-1 antal stolar till musik där den som blir utan stol när musiken slutar och alla skall sätta sig åker ut varefter en stol plockas bort och man börjar om igen. Kallas på engelska "musical chairs" om jag är rätt underättad. Det som man gjorde i gymnastiksalen och som väl gick ut på att man inte fick nudda golvet (samtidigt som man jagades?) kallades alltid skepssbrott i mina trakter.
Margaritas ante porcos

Användarvisningsbild
Ornellaia
Medlem

Inlägg av Ornellaia » 1 februari 2010, 12:26

Kreuz skrev:Blir lite nyfiken angående "Hela havet stormar" i ett par av ovanstående inlägg. För mig är "Hela havet stormar" en helt annan lek. X antal personer går runt x-1 antal stolar till musik där den som blir utan stol när musiken slutar och alla skall sätta sig åker ut varefter en stol plockas bort och man börjar om igen. Kallas på engelska "musical chairs" om jag är rätt underättad. Det som man gjorde i gymnastiksalen och som väl gick ut på att man inte fick nudda golvet (samtidigt som man jagades?) kallades alltid skepssbrott i mina trakter.
Som Stockholmare kan jag inte göra annat än att hålla med.

(Vad har det med saken att göra, dvs som Stockholmare? Jo, jag tänkte att gardera mig mot lokala namn på saker och ting) :wink:

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Inlägg av Wooster » 1 februari 2010, 12:51

Kreuz skrev:Blir lite nyfiken angående "Hela havet stormar" i ett par av ovanstående inlägg. För mig är "Hela havet stormar" en helt annan lek. X antal personer går runt x-1 antal stolar till musik där den som blir utan stol när musiken slutar och alla skall sätta sig åker ut varefter en stol plockas bort och man börjar om igen. Kallas på engelska "musical chairs" om jag är rätt underättad. Det som man gjorde i gymnastiksalen och som väl gick ut på att man inte fick nudda golvet (samtidigt som man jagades?) kallades alltid skepssbrott i mina trakter.
När du säger det så stämmer det nog ja - Hela havet stormar är leken med stolar till musik, det i gymnastiksalen kallas skeppsbrott..

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Blixten » 1 februari 2010, 13:58

@Davian: Du verkar ju använda RS till mer är lek och stoj. Hur? Finns det något som man inte kan fixa nästan lika bra utan? Har du någon ide om varför ribbstolar inte används så ofta? Eller är din uppfattning att "alla" anväder dem?

@Millgard: Tjusigt rum tjejen har. Men jag utgår från att ribbstolen finns där för lek och inte för fysisk träning?

Jag har surfat runt och lärt mig att RS heter wall bars på engelska (och ribbstole på tjeckiska). Jag har däremot inte hittat hur man använder wall bars för övming.

OffT: Jag har hört både "skeppsbrott" och "hela havet stormar". Vilket som är Det Rätta(TM) tänker jag inte tala om för er nu. Däremot funderar jag på vad leken som på min tid hette "Vem är rädd där Sv***e man" heter nuförtiden?

Skriv svar