Stockholms längsta gata

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Ornellaia
Medlem
Inlägg: 356
Blev medlem: 5 augusti 2009, 08:48
Ort: Stockholm

Stockholms längsta gata

Inlägg av Ornellaia » 19 januari 2010, 19:28

I svenska wikipedia står följande att läsa om Drottningholmsvägen: Drottningholmsvägen, stor trafikled mellan centrala Stockholms kommun och Drottningholms slott i Ekerö kommun. Den är 7,5 kilometer lång, den fjärde längsta gatan i kommunen.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Drottningh ... _Stockholm

Vilka gator innehar medaljplatserna?

Hur ser det ut på riksnivå?

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11956
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Stockholms längsta gata

Inlägg av Stefan Lundgren » 12 februari 2010, 08:18

Sveavägen är väl lång antar jag och likaså den led som går förbi Globen.
Vet inte riktigt vilka gator som är de längsta i Stockholm.

Men i Uppsala kan jag nämnda några långa gator.

Tunagatan
Hugo Alfvens väg
Vårdsätravägen
Bärbyleden
Norbyvägen
Dag Hammarskölds väg
Vattholmavägen

Majgatan är nog den minsta gatan i Uppsala, har inga adresser utan förbinder mellan två gator.

Stefan

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Re: Stockholms längsta gata

Inlägg av Donkeyman » 12 februari 2010, 10:56

Vad som är Stockholms längsta gata är på ett sätt en definitionsfråga. Jag som är född och uppväxt på Söder skulle aldrig drömma om att kalla sådana vägar som Drottningholmsvägen, Södertäljevägen, Nynäsvägen, Uppsalavägen eller liknande för gator. Det är ju namnet på vägen till en annan plats och var de upphör är osäkert. En Stockholmare anser väl att Södertäljevägen går ända till Södertälje.

Det som kan betecknas som gator är sådana som så att säga lever sitt eget liv och inte är vägen till nästa stad. Själv vill jag nog begränsa mig till innerstaden och möjligen närförorterna. Samt exkludera de rena genomfartslederna som inte har någon bebyggelse eller några adresser. Då börjar vi snacka gator.

Med den begränsningen tror jag att prisvinnaren är någon av: Ringvägen, Hornsgatan, Folkungagatan, Götgatan, Söder Mälarstrand, Norr Mälarstrand, Hantverkargatan, S:t Eriksgatan, Fleminggatan, Odengatan, Drottninggatan, Birger Jarlsgatan, Valhallavägen, Karlavägen och Strandvägen. Och fanen vet om jag inte sätter en liten knapp på att Valhallavägen är längst i det sällskapet.

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Stockholms längsta gata

Inlägg av lampros » 12 februari 2010, 11:12

Jag håller helt med Donkeyman. Det ska vara något stadsmässigt över "den längsta gatan"; den ska enligt mig vara omgiven av tät bebyggelse 90% av längden. Jag kan även gå med på 87 eller 88%, men där går gränsen.

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Re: Stockholms längsta gata

Inlägg av Wooster » 12 februari 2010, 14:52

Dessutom får man fundera på vad man menar med "gata". Det kan finnas långa gatusträckor som har flera olika namn beroende på att de bryts av av torg eller broar eller ligger i två stadsdelar, och så finns det gator som trots att själv gatusträckningen bryts av nästan 90 grader fortfarande har samma namn.

Användarvisningsbild
Ornellaia
Medlem
Inlägg: 356
Blev medlem: 5 augusti 2009, 08:48
Ort: Stockholm

Re: Stockholms längsta gata

Inlägg av Ornellaia » 13 februari 2010, 14:59

Jag håller med om att är en definitionsfråga. Gata eller väg är frågan. Men om vi tar Drottningholmsvägen så är den ju numrerad, dvs man kan bo och ha Drottningholmsvägen som postadress. Kan man det med Nynäsvägen och Södertäljevägen? Jag är tveksam.

I och med att staden växer så kanske man får skilja på innerstads- och ytterstads/förortsgator.

Vad gäller innerstaden är jag benägen att hålla med om Valhallavägen (3552 m enl Wiki och enl samma källa innerstadens längsta gata. http://sv.wikipedia.org/wiki/Valhallav%C3%A4gen

Användarvisningsbild
Hans Engström
Medlem
Inlägg: 468
Blev medlem: 29 september 2002, 20:40
Ort: Stockholm, Europa

Re: Stockholms längsta gata

Inlägg av Hans Engström » 13 mars 2010, 21:59

Enligt DN så gäller följande Valhallavägen längst med 3 532 meter. Näst längst är Ringvägen (2 877 meter), på tredje plats kommer Karlavägen (2 840 meter) och därefter följer Sveavägen (2 667 meter) och Söder Mälarstrand (2 596 meter).

Längst i förorterna är svårt att sia om. Har för mig att det finns några redigt långa gator både här och där, exempelvis i Djursholm. Lingvägen går inte av för hackor den heller (från Enskede nästan till Farsta).

Johan Matsson
Medlem
Inlägg: 1000
Blev medlem: 27 juli 2003, 15:41

Re: Stockholms längsta gata

Inlägg av Johan Matsson » 14 mars 2010, 01:07

http://www.eniro.se finns kartor och sattelitbilder. Man kan klicka i punkter och mäta sträckor. På det här sättet får jag Råsundavägen i Solna till 2040 meter och man kan själv bestämma sig för var en väg börjar eller börjat en gång i tiden.

Mätning av Råsundavägen: http://kartor.eniro.se/m/pJnzW

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4701
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stockholms längsta gata

Inlägg av Psilander » 14 mars 2010, 13:38

Åsögatan lär ha högst numering.

Strandvägen är dryga 1,5km, om man inte räknar fortsättningen ut mot SJöhistoriska
Valhallavägen mellan Roslagstull och Gärdet är ca 2km.

Johan Matsson
Medlem
Inlägg: 1000
Blev medlem: 27 juli 2003, 15:41

Re: Stockholms längsta gata

Inlägg av Johan Matsson » 14 mars 2010, 16:46

Tittade lite snabbt på Köpenhamn och mätte Fredriksundsvej till 5813 meter. Kite svårt att se var den börjar i väst men den är hur som helst längre än 5km. Har bara varit i Köpenhamn några gånger och vet inte hur den här gatan ser ut.
Sträckan ändras dock till 4700 meter ca när man klickar på länken, skumt.

Fredriksundsvej: http://kartor.eniro.se/m/pJdQj

Användarvisningsbild
Ornellaia
Medlem
Inlägg: 356
Blev medlem: 5 augusti 2009, 08:48
Ort: Stockholm

Re: Stockholms längsta gata

Inlägg av Ornellaia » 22 mars 2010, 08:49

I Dagens Nyheter finns det en bilaga som heter På stan som behandlar Stockholm och dess nöjesutbud. De har också en frågespalt där man kan fråga om allt möjligt. 15 mars 2010, dvs för ca 1 vecka sedan stod följande att läsa.
DN På Stan skrev:Förra veckan svarade Postens presstjänst via Fråga På stan-sidan att Djurgårdsvägen har högst portnummer i Stockholm. Flera läsare har hört av sig med ännu högre portnummer. Här ett exempel.

”I innerstaden är det mycket riktigt Djurgårdsvägen, som formellt går till 270 (men kanske de två sista numren inte finns som adress varför det blir 266). I söderort leder Sockenvägen med nummer 613. I västerort leder Spånga kyrkväg med Stockholms allra högsta adressnummer: 632. Denna väg är fortsättning på numreringen på Spångavägen så den börjar inte med nummer 1, men det höga adressnumret är bebott i alla fall.”
Hans Harlén
Länk till artikeln, citatet står att läsa i slutet.

http://www.pastan.nu/merpastan/fraga-pa ... -1.1061253

1772
Medlem
Inlägg: 180
Blev medlem: 15 januari 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Re: Stockholms längsta gata

Inlägg av 1772 » 2 februari 2011, 13:05

Valhallavägen får min röst.

Världens längsta gata sägs ju finnas i Mexiko City. Är det en renodlad gata hela vägen tro?

Skriv svar