Ouppklarade mord(innan 2000)
-
- Medlem
Re: Ouppklarade mord(innan 2000)
Ett gammalt ouppklarat mord är Bockstensmannen. Vi vet inte vem han var eller varför han blev mördad.
-
- C Skalman
Vi har inte heller mordvapnet och vet väl inte vad sorts vapen han togs av daga med?Anders Ström skrev: ↑22 maj 2025 08:56Ett gammalt ouppklarat mord är Bockstensmannen. Vi vet inte vem han var eller varför han blev mördad.
-
- Stödjande medlem 2022
Den eller dom som dödade Bockstensmannen kommer vi nog aldrig få klarhet i.Markus Holst skrev: ↑22 maj 2025 09:07Vi har inte heller mordvapnet och vet väl inte vad sorts vapen han togs av daga med?Anders Ström skrev: ↑22 maj 2025 08:56Ett gammalt ouppklarat mord är Bockstensmannen. Vi vet inte vem han var eller varför han blev mördad.
—————————————————
Hemsidan svenska mordfall.se har inte blivit uppdaterat på minst en månad, undrar om de görs förberedelser att publicera 1990-talets mordfall och försvinnanden, ett årtionde med ett tresiffrigt antal varje år.
Stefan
-
- Medlem
Ismannen Ötzi (omkring 3300 f.Kr)...Anders Ström skrev: ↑22 maj 2025 08:56Ett gammalt ouppklarat mord är Bockstensmannen. Vi vet inte vem han var eller varför han blev mördad.

-
- Stödjande medlem 2022
Han som hittades på en bergsskreva i Schweiz med en pilspets i sig.a81 skrev: ↑24 maj 2025 22:57Ismannen Ötzi (omkring 3300 f.Kr)...Anders Ström skrev: ↑22 maj 2025 08:56Ett gammalt ouppklarat mord är Bockstensmannen. Vi vet inte vem han var eller varför han blev mördad.![]()
Jag hade mestadels tänkt mig svenska fall i första hand.

Stefan
-
- C Skalman
Man tror att han var fogde och att hallänningarna hade en negativ inställning till skatte-uppbörden.Anders Ström skrev: ↑22 maj 2025 08:56Ett gammalt ouppklarat mord är Bockstensmannen. Vi vet inte vem han var eller varför han blev mördad.
-
- Redaktör och stödjande medlem 2024
Hittades i Sydtirol, Italien…Stefan Lundgren skrev: ↑25 maj 2025 20:02Han som hittades på en bergsskreva i Schweiz med en pilspets i sig.
Stefan
Hans K
-
- Stödjande medlem 2022
-
- Stödjande medlem 2022
Men syftet med denna tråd var att ta upp ouppklarade mordfall i Sverige åtminstone mellan 1750-2000 eller med kortare tidsperiod.
I slutet på 1970-talet och början på 1980-talet var det en del mord på prostituerade i Sverige och merparten av dessa är ouppklarade.
Stefan
Stefan
I slutet på 1970-talet och början på 1980-talet var det en del mord på prostituerade i Sverige och merparten av dessa är ouppklarade.
Stefan
Stefan
-
- Medlem
Ett polisiärt ouppklarat mordfall som jag minns mycket väl från 1980-talet var mordet på 24-åriga Anneli Zetterholm i Gävle 1988. Det uppmärksammades mycket i media då och har tagits upp i TV flera gånger, bl.a. av GW. Hon hittades med knivstick i halsen i ett skogsområde utanför stan. En 30-årig man greps och åtalades, men det fanns bara indicier (bl.a. hade han tänt eld på sin bil några dagar efter försvinnandet) och inga bevis fanns så han friades. Tidpunkterna gick inte riktigt ihop och man kan nog med fog säga att polisen klantade sig. Här i stan är det dock en inofficiell sanning att han är den skyldige och sätter man sig in i utredningen så pekar allt mot denne man. 2016 var det tal om att fallet skulle utredas på nytt i TV-programmet ""Svenska fall för FBI" men efter det har jag inte hört något mer så de löste väl det inte heller.
Annelis grav ligger på vägen mellan parkeringen och vår sons grav, så jag påminns om mordet varje gång jag går där.
Annelis grav ligger på vägen mellan parkeringen och vår sons grav, så jag påminns om mordet varje gång jag går där.
-
- Stödjande medlem 2022
Patrik Öbrink
Mordet på Anneli Zetterholm minns jag och nyheten nådde även hos i ”svensk-kolonin” i Jordaniens huvudstad Amman. Jag var nog inte delaktigt i samtalet om mordet, men jag minns att det var några som pratade om det. Mordet på henne var ju omtalat långt efter själva händelsen. Hon var på krogen, tog en båttur med en manlig bekant i Gävlebukten på natten och efter hon hade lämnat honom så mötte hon mördaren på vägen hem.
Det ryktades eller finns uppgifter om den beryktade Yorkshiremördaren som dödade ett tiotal kvinnor i Yorkshire i slutet på 1970-talet. Teresa Thörling som hittades mördat i en rivningsfastighet i Malmö den 1 september 1980. Hon var prostituerat och heroinmissbrukare, det påstås att hon hade suttit i en bil med en man med obehaglig utseende. Yorkshiremördaren var känd med sitt obehagliga utseende och det finns invändning att han hade haft nånting med hennes död med att göra.
Ssslll
Mordet på Anneli Zetterholm minns jag och nyheten nådde även hos i ”svensk-kolonin” i Jordaniens huvudstad Amman. Jag var nog inte delaktigt i samtalet om mordet, men jag minns att det var några som pratade om det. Mordet på henne var ju omtalat långt efter själva händelsen. Hon var på krogen, tog en båttur med en manlig bekant i Gävlebukten på natten och efter hon hade lämnat honom så mötte hon mördaren på vägen hem.
Citerar mig själv!!!Stefan Lundgren skrev: ↑26 maj 2025 19:49Men syftet med denna tråd var att ta upp ouppklarade mordfall i Sverige åtminstone mellan 1750-2000 eller med kortare tidsperiod.
Stefan
Stefan
Det ryktades eller finns uppgifter om den beryktade Yorkshiremördaren som dödade ett tiotal kvinnor i Yorkshire i slutet på 1970-talet. Teresa Thörling som hittades mördat i en rivningsfastighet i Malmö den 1 september 1980. Hon var prostituerat och heroinmissbrukare, det påstås att hon hade suttit i en bil med en man med obehaglig utseende. Yorkshiremördaren var känd med sitt obehagliga utseende och det finns invändning att han hade haft nånting med hennes död med att göra.
Ssslll
-
- Medlem
Malin Olsson 16 år hittades mördad 24 juli 1994 på östra kyrkogården i Göteborg.
Ingen har hittills anhållits för det mordet.
Den nya lagen om sökningar i släktdatabaser kan kanske lösa det hela.
I den långa flashbacktråden , inte helt tillförlitlig , pekas en nu avliden man ut.
Det var en man som jag stötte på när jag jobbade med bostadslösa missbrukare.
Och han var en synnerligen obehaglig person.
Men det är ju inget bevis.
Ingen har hittills anhållits för det mordet.
Den nya lagen om sökningar i släktdatabaser kan kanske lösa det hela.
I den långa flashbacktråden , inte helt tillförlitlig , pekas en nu avliden man ut.
Det var en man som jag stötte på när jag jobbade med bostadslösa missbrukare.
Och han var en synnerligen obehaglig person.
Men det är ju inget bevis.
-
- Stödjande medlem 2022
Det är nog mer eller mindre lätt peka ut personer som har obehaglig utseende (dock stämmer det inte alla gånger). När GW Persson tog upp sommarmord för typ 10-15 år sedan så var mordet på Malin Olsson med. Enligt en uppgift så såg en annan man mordet och eftersom han inte tycker /tyckte (vet inte om han lever) om polisen så tog han aldrig kontakt med dem trots eventuella uppmaningar. Han hade en gräll med sin sambo när han kom hem och hon tyckte att borde göra det, som han vägrade.
Stefan
Stefan
-
- Medlem
Vi har också en del oklara dödsfall i Sverige där det varit delade meningar om det var mord eller inte:
Ett sådant är prins August som bara föll av hösten och dog och det gick rykten om han blivit förgiftad. Den obduktion som gjordes gav inget riktigt svar på frågan.
Ett annat är Ivar Kreuger som hittades skjuten på ett hotellrum i Paris. Det mest troliga är att han begick självmord, men rykten gick att han blivit mördad. Ett annat rykte var att han inte var död, utan i själva verket levde vidare i hemlighet. Man öppnade till och med hans grav för att konstatera att han verkligen var död.
Ett tredje fall är den norske motståndsmannen Kai Holst som hittades skjuten i en trappuppgång i ett bostadshus i Stockholm. Meningarna har gått isär huruvida han begick självmord eller blev mördad.
Ett sådant är prins August som bara föll av hösten och dog och det gick rykten om han blivit förgiftad. Den obduktion som gjordes gav inget riktigt svar på frågan.
Ett annat är Ivar Kreuger som hittades skjuten på ett hotellrum i Paris. Det mest troliga är att han begick självmord, men rykten gick att han blivit mördad. Ett annat rykte var att han inte var död, utan i själva verket levde vidare i hemlighet. Man öppnade till och med hans grav för att konstatera att han verkligen var död.
Ett tredje fall är den norske motståndsmannen Kai Holst som hittades skjuten i en trappuppgång i ett bostadshus i Stockholm. Meningarna har gått isär huruvida han begick självmord eller blev mördad.
-
- Stödjande medlem 2022
Ett fall till som man inte känner till om stenen kom från en passerande bil eller om någon har kastat iväg stenen med utan avsikt att träffa någon.
Från svenska mordfall
https://okandahandelser.blogspot.com/20 ... 0.html?m=0
Egentligen en klassiker inom svensk kriminalhistoria och fallet fanns med i ”Mordkommisionen efterlyser” från 1964.
Stefan
Från svenska mordfall
Jag har själv skrivit om detta fall!!Brottsoffer: Karl Nordlund, född 1899-10-26
Gärningsman: Okänd
Datum: 1950-04-07
Adress/ort: Åsgatan, Hedemora
Län: Dalarna
Modus: Trubbigt våld
Brottsrubricering:
Dom:
Händelse: Karl Nordlund påträffades avliden på trottoaren med svåra skador i bakhuvudet. Bredvid kroppen låg en knytnävsstor sten. Det gick aldrig att klarlägga om Nordlund blivit ihjälslagen eller om stenen skickats iväg som stenskott av en bil. Enligt vittnen hade Nordlund före dådet uttryckt att någon var ute efter honom. Det eventuella mordet klarades aldrig upp och preskriberades 1975.
https://okandahandelser.blogspot.com/20 ... 0.html?m=0
Egentligen en klassiker inom svensk kriminalhistoria och fallet fanns med i ”Mordkommisionen efterlyser” från 1964.
Stefan