Var hälsade, Ärade Historiefrälsta!
Kanske lite off topic, men jag såg foton på Nefertiti...så jag prövar med att dra iväg en funderare till Er.
Köpte nyligen en liten staty som föreställer - ja, vadå? Säljaren påstår sig ha köpt artefakten på besök i
Teheran och min tolkning blev nästan omedelbart att den föreställde en för mig okänd (Fruktbarhets-)gudinna.
Nu har jag fått förslag på att den kan föreställa en kinesisk krigare, men jag ej lyckats få det bekräftat eller dementerat.
Statyn är 10 cm och ganska så tung, förmodligen gjord i brons eller mässing. Den är gjuten i två delar och inte
perfekt sammanfogad. Hörde att gjutningsprocess i 2 delar är en senare teknik, kanske 200 år eller så.
Om någon har förslag på eller kan rekommendera vart jag kan vända mig för ytterligare information skulle jag vara
Er evigt tacksamma! Irriterande att inte veta något...
Mvh Richard R.
Vad är detta för en artefakt?
Re: Vad är detta för en artefakt?
Gissningen att statyetten är KINESISK kan stämma, det är min gissning med: bara en känsla, bara en aning men kineserna var bra på det där med bronsgjutning.
Visst förekom bronsgjutning även i andra kulturer, men figuren känns varken indisk eller persisk. Så att säga.
Visst förekom bronsgjutning även i andra kulturer, men figuren känns varken indisk eller persisk. Så att säga.
-
Johan Matsson
- Medlem
Re: Vad är detta för en artefakt?
Benen och armarna är lite likt,

Långsökt kanske.

Långsökt kanske.